|
Sida 25 av 49
|
|
|---|---|
|
Tycker tråden är ganska underhållande, kanske för att vi kommer in på både prestigen (pengar + varumärke = ny bil eller inte ny bil) förnuft eller känsla (Kia vs BMW) och inte minst de som sannolikt flest känner igen sig i, passionen för sitt bilval eller för BMW, detta oavsett ny eller gammal. När jag köpte BMW hade jag problem med mitt val, då jag förknippade varumärket med en massa leasingyuppies som gled runt med mobilen i ena handen och sket i trafikregler. Nu valde jag att köpa BMW för att jag verkligen uppskattade bilen jag valde utifrån sin form och allt det som BMW också är ända för: tekniken, kvalitetskänslan och sin körkänsla. Jag struntade i de lite larviga resonmanget jag hade innan. Att det finns en massa människor som inte är särskilt intresserade av sitt bilägande i form av kunskap, teknik, körning osv utan istället endast ser den som ett bevis för sin status är trots allt uppenbart. Att köra en ny dyr bil ger signaler om ekonomisk framgång och status. Samma sak med så mycket annat. Jag är ganska nöjd med att denna grupp lyser med sin frånvaro på det här forumet ( i alla fall slipper vi artiklar om golfbanor Stockholm Open och vilket hotell man ska bo på i Hawaii). Den gruppen läser nog hellre BMW magasin, där den exklusiva livsstilen blommar ut. |
|
|
krika: Kanske är en överraskning för dig men många av oss som bor i Stockholm kör faktiskt bil utanför stadens gränser, regelbundet. ;-) På tal om fördomar. |
|
|
k1mzo: Du har precis svarat på varför du startade tråden "Global uppvärmning - Sant eller falskt?" |
|
Martin E |
Eftersom jag valt att bosätta mig i en underutvecklad bruksort enligt vissa :) fast jag bor strax utanför där man ser kossor fast mest hestar. Nej visst detta var ett bilentusiast forum för BMW- intresserade men likväl intressant att se hur man styr sina entusiastiska val här i livet och vad som ligger bakom. Men det står att man får diskutera allt som rör BMW så... |
|
Jag tycker den ursprungliga frågan är tillräckligt intressant. Man kan väl dela in oss bilägare i 3 grupper. grupp1: De som köper nytt (med den branta värdeminskningen), grupp2: de som köper bilar som är 2-3 år gamla och fortfarande faller i värde men inte lika fort grupp 3: och slutligen de som köper bilar som har nått botten på kurvan där värdet mer beror på bilens miltal och skick. Om jag var beroende av bilen i tjänsten eller bodde på landet med långa arbetsresor skulle jag självklart välja en bil från grupp 1. Eftersom jag inte har de behoven styrs mitt val av teknikutvecklingen och av kraven på att bilen är perfekt (fel och fläckfri). Hur länge jag har bilen beror mer på suget efter ett bilbyte än egentliga behov. |
|
|
k1mzo :-) Det här med äldre bilbestånd i norr skulle ju kunna bero på att de i högre utsträckning behöver en andra och kanske tredje bil i familjen p.g.a avstånd och brist på kollektivtrafik. Varför nytt eller gammalt? För ekonomins skull. För intresset, skulle vara svårt att vara lidande av bilbytarsjukan om man hela tiden satsade på nytt. För att vara "cultural fit", åker 100 gånger hellre i en 5 år gammal 5-serie än i en ny Kia. Tråden har för övrigt fått mig att se 1-serien med nya ögon. Tidigare tyckte jag den var apful, men nu tror jag att man med tiden kan komma att uppskatta utseendet. Premium blir den aldrig, men kul för TS att han upplever den så. TS skrev tidigare att det var på de små utgifterna man sparade pengar, inte de stora. Det har jag funderat lite på, för mig har det alltid varit tvärt om :-) Trolltråd men ganska underhållande. |
|
|
Mycket hackande på 1 serien o hur nån kan välja en 116i. 1.Fastnade direkt för 1 serien snyggare småbil på marknaden i dag finns inte. Så jag åker hellre en 1 serie med minsta motorn än en ful golf gti m.fl 2.Motor spelade mindre roll. Vill jag vara snabbast vid rödljuset NEJ |
|
|
Lite Off topic nu, PTR, jag vet och kan nog mer om B&O och dess teknik än de flesta här. Jag har renoverat och modifierat en hel del prylar. Philips komponenter användes mycket på 80- och 90-talet. Tror ingen som bryr sej missat att det numera är Samsung som är största leverantör framförallt till TV-apparaterna. BMW består ju mest av Bosch och Siemens-prylar i elektroniken också, men inte står det på bakluckan, det är ungefär så mycket Philips/Samsung det är i de extremare varianterna av B&O. Visst har det funnits riktiga stolpskott, den som minns t. ex. mobiltelefonen (Ericson) som det var en B&O logga påklistrad på och en nolla pålagd prislappen. :-) Vet du vad t. ex. en Beolink 7000 är? Totalt vansinnig teknisk högteknologi för sin ålder, oöverträffat än idag. B&Os glansdagar var på 80- och 90-talet. Idag är dom mest bara dyra och snygga. Jag tror dom kommer att gå i kk då det mesta inom bild och ljud börjar bli så bra och billigt nu för tiden. Det är ju som du säger mera design numera. Om du har ett HIFI-intresse som du verkar ha kan du inte undgått den digitala slutstegstekniken. Då vet du säkert vad ICE-power är, en teknik utvecklad av B&O och används av många stora tillverkare, men inget dom skryter med att ett "designföretag" är leverantören av nyckelkomponenterna. Prisvärt ur ett rent HIFI-perspektiv har det aldrig varit, man får se det mera som "life style"-produkter. Jag menade inte direkt att jämföra B&O mot BMW, det är bara två "märken" med högteknologiska produkter jag gillar. Tycker man inte B&O är högteknologi så har man faktiskt fel, punkt slut :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
flash gordon: Smaken är som baken... Personligen väljer jag mycket hellre en Golf GTI än en 116 som betingar ungefär samma pris. Golf MK6 GTI är enligt mitt tycke kanske inte snyggast på marknaden, men hästlängder snyggare än en snikutrustad 116. Dessutom klarar Golfen av saker som att frakta normalväxta personer i baksätet, mer än en mjölkpaket i bagagen och köra om andra bilar i landsvägsfart. En 1-serie med acceptabel motor och utrustningsnivå är inte ekonomiskt försvarbar för min del... MVH Christofer |
|
| Galant Turbo: Intressant det du skriver om B&O. Anade inte att de var så pass mycket "high-end" (intrycket jag fick var att B&O var bra grejer men man betalade en hel del extra för designen o att produkterna var väl i första hand inte avsedda för audiofilen).Detta trots att jag var lite Hifi-intresserad i mina yngre år (bror min var hifi-galning) fick jag intrycket att det för deras del vara Krell (iaf slutsteg/förstärkare) som var "det bästa" har jag för mig, högtalare bytte de ofta allt från "enkla" till bjässar på över 50kg/st, mängder med fabrikat (Canton,Infinity,Mirage o allt vad de hette...). Själv nöjer jag mig med en enkel Technics numera:)! | |
|
Man betalar en hel del extra när man köper nytt, och de är inte för den extrema audiofilen. Men en TV på 103" och 480kg är väl vettigt! Jag vet inte om just Technics köper B&O-teknik, men t. ex. Pioneer gör det. :-) Många andra stora tillverkare gör det också, i alla prisklasser. Men myten lever kvar, att B&O är Philips i ett "snyggt" fodral. När dessa stora tillverkare själv använder B&Os teknik. Krell har jag lyssnat på en del och det är inga dåliga grejer! Kul test här, B&O vs Krell Länk Det sitter för övrigt i dom flesta, om inte alla, Samsungtelefoner teknik från B&O. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Saknar editeringen, skulle ju stå med att 103"aren kosta runt en miljon! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
Martin E |
Steaman så är det. Hur man än vrider på det med min körsträcka ca 3500mil/år lönar det sig inte att äga en BMW 3 årsbil, den blir lika dyr som en nybil så länge du utnyttjar alla fria service tillfällen. BMW`s fria service 8000mil och vagnskadegaranti och dyra försäkring efter 3 år äter upp vinsten med mindre värdeminskning. Problemet med 3 årsbilarna är att dels börjar servicen kosta ca 3500/ service samt att försäkringen sticker till skyarna ffa på dom effekts starka. Detta gör att dom sjunker extremt i värde. Helt klart är BMW en av de bilar man tjänar mest på att köpa nyare så länge det råder friservice och bra försäkringsvillkor. Ganska smart strategi av BMW att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. En bensinslukande eller oljebrännare E39 utan Part filter med fruktansvärd skatt är en katastrof ekonomiskt helt ointressant som pendlarbil. |
|
Martin E: jag tror det stämmer din analys att ju fattigare man är desto mindre unnar man sig. Det är välkänt att norrlandsbor har lägre ekonomisk standard, käkar palt och kör BMW 1-serie. Jag tror personligen det handlar om överlevnadsinstinkt, har man inget jobb, mörkt halva året och enorma elräkningar för uppvärmning så "går man i ide" för att spara pengar. Om man däremot unnar sig det man tycker att man är värd, en V8:a och en villa i stockholmstrakten så blir snåljåparna galna. Snåljåpar förstår inte sånt. Man har den bil man tycker att man själv är värd... |
|
Verdi |
Du kan bättre Lasse. Det där var en riktigt lam provokation. Jag pendlar ju en hel del och min bil har varit inne på sin sista gratis service nu. Sommardäcken är slut. Vinterdäcken kommer att vara slut efter i vinter. Jag måste skaffa helförsäkring till hösten. Jag måste besiktiga bilen i höst för första gången. Nybilsgarantin gick ut för nån månad sen... Det ska nog mycket till för att jag inte ska byta till en nyare innan det är dags att sätta på sommardäcken. :) |
|
Mitt problem är inte nya 1-serie-bilar med 12 öre månadskostnad i värdeminskning utan uppvärmningen av tennisbanan och inomhuspoolen. När man lirat ett par set vill man ju gärna koopla av med en öl i poolen, eller hur? Då är det fett jobbigt med en IT-ingenjör flåsande i nacken som hävdar att "mina dörrfickor är rymligare", man vill ju röka på och koppla av ett tag? |
|
|
Och vem tror dig Lasse-SL500? Men det är bra att du håller drömmen vid liv! |
|
|
Lasse-SL500 en klassisk 08 replik som visar hur inskränkta ni är |
|
Verdi |
Nej då Forry, Lasse tror att han är en provocateur av rang. :) Vore han så tät som han vill låtsas så skulle han givetvis inte åka 10-20 år gamla bilar. Det säger sig självt. Än mindre har han en dyr villa med pool och tennisbana... |
| Verdi. asgarv, Ja de har du rätt i :)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.