AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.539

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 23 av 49
Martin E
Kanske norrbottningarna inte har tummen mitt i handen och synsättet att man kör ner bilen tills den inte går att laga.
Nya grejer köper man när det gamla är slut!

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det stämmer man mår illa av att köra Saab. Mina två första bilar var saab och det var skit. Aldrig mer en framhjulsdriven jordfrässsss. En bil ska vara, snygg, rolig att köra, helst bakhjulsdriven men 4x går också bra. Kvalitativ och ha den där "känslan". Sedan är det mycket viktigt att man sitter riktigt bekvämt utan att få ont om man sitter stilla i bilen ett par timmar.

Årsmodel och mätarställning spelar ingen som helst roll för mig bara bilen är mycket välvårdad med full historik och helst rostfri eller nästintill. Den senaste bilen som jag köpte till min bilpark som fungerar som vinterbil är faktiskt den äldsta också. En fin E28 i sina bäst år som fyllt 25. Älskar den bilen, den är så snygg och körglad trots låga 125 hästar.

Undra hur din nya dö trista Saab eller Kia kommer se ut om 25 år ? I form av ett kylskåp eller spis kanske ?

BMW råkar ha allt det där som jag vill ha därför är jag entusiast av märket. Men köp du en Kia låda eller S*** bil. :-)

BMW 4 Life
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tittade lite på ägarstrukturen på forumet och kunde konstatera att snittåldern på bilen ligger på ca 6 år. Alltså 2005. Vad tror ni om det. Lite nyare bilar än genomsnittet eller? Kör man äldre bmw norr ut och nyare i söder?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Fel av mig, snittet skulle vara 1996 om man kollar alla bmw.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
M.a.o här på forumet håller man igång grejorna vårdar sin bil bättre än genomsnittet.
Håller med om att materialkänslan många gånger var bättre för ca 10 år sedan.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Borde väl vara skicket mer än ålder som bestämmer om en bil är en skrotbil
Verdi
Tyvärr är de generellt sett fattigare i Överkalix än i Danderyd. Dels tjänar man mycket sämre och dessutom har man inte mångmiljonbelopp i värdeökning på sin bostad att låna upp och spendera på lyxkonsumtion som man gör i fjollträsk.

Dock finns det väl en del där uppe som äger stora arealer skog och annat. Det är Sveriges dolda miljonärer. Tänk på det när ni träffar en lustig gubbe i en by mitt i skogen. Att den gubben kan vara god för åtskilliga miljoner. :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Åsikterna går igen:
Jag kör min E39 för att jag gillar bilen, kvalitetskänslan mm som man inte får i dagens "plastigare" BMW.

För drygt tio år sedan var åsikterna de samma, E34 var mycket bättre byggd och hade högre kvalitet än den moderna och anonyma E39!

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Ställer frågan så här då.
Varför köper man inte en 09 Kia Cee´d 1.4 105hk 2000mil med garanti för 100K istället för en BMW 04 120i med 16000 mil.

Det handlar bara om bil som ska transportera dig."

Faktum är att de allra flesta faktiskt väljer Kia framför BMW:n. Ceeden har sålt som smör i Sverige och ligger (låg?) en bra bit upp på topp 10 listan över mest sålda modeller i Sverige.

Farsan bytte sin tre år gamla Merca mot en Ceed och jag idiotförklarade honom tills jag provkörde bilen. Designen är trist men bilen kändes som en modernare och bekvämare bil att köra.
Frugan ville ha en begagnad 116i men jag försökte få in henne på Kia spåret men hon vägrade pga designen. Jag har alltid varit skeptisk till att köpa nytt pga den befarade stora värdeminskningen.
Nu visade det sig att Kia har stått sig otroligt bra. Tror det beror på att de visat sig hålla hög kvalite och ge mkt generösa garantier i kombination med ett lågt nypris.

För mig går den bort av två skäl, alldaglig design och inte tillräckligt körglad. Men för den som bara ser bilen som ett transportmedel skulle jag rekommendera en hyffsat ny Kia Ceed framför en BMW 1-serie.

Den dagen de får till en mer spännande design och lite mer inspirerande köregenskaper har jag inga problem att byta märke. Komforten är hygglig för storleken och gällande garantier, kvalite och driftsäkerhet har de redan hittat rätt.

Men sen är det också som Lövet skriver, bilen är mer än ett transportmedel oavsett om du är bilintresserad eller ej.
Man vill hellre vara familjen som åker tysk kvalitetsbil än en anonym Toyota, även om den senare kanske är ett förnuftigare val.
Att generalisera inkomsterna norr/syd är lite sjukt.
Som skrivits i tråden tidigare vägs inte ägandet av mark/skog in i bilden och inte heller boendekostnaderna.

Sen verkar inte Martin E heller veta vad en gruvarbetare tjänar i malmberget ;)

Men men,Martin E den allvetande verkar veta så mycket mer än vi andra begbils ägare ;)
Verdi
Det var väl inte norr mot syd direkt. Danderyd är ju inte direkt som vilken kommun som helst.

Visst, det är ju bra med låga boendekostnader, men det blir ju även svårt att låna flera miljoner med låg ränta som man gör i större städer i allmänhet och Stockholm i synnerhet. Pengar som inte så sällan används till bilar, resor och restaurangbesök...

Bor man i ett hus värderat till ett par hundra tusen så bor man visserligen billigt men du måste å andra sidan betala det mesta kontant.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men vi har betydligt färre snöskotrar i Danderyd!

Martin E
Grundfrågan varför vi kör i gamla bilar kan inte förklaras enbart av inkomster då det i BjörnB utmärkta exempel visar hur man kan resonera.

Jämförelsen Danderyd och Överkalix är intressant. Samma Land men helt olika åsikter/stilar ang politik, friluftsliv, medellivslängd, matkultur, boendekostnad, inkomster, kläder mm.
Danderydsbon måste visa en viss status för att bli accepterad, det duger inte med att komma till gofbanan i en Kia Cee`d. Kulturen är att ju dyrare, snyggare desto mer accepterad. Han är fett belånad Länk

Gruvarbetaren från Norrbotten köper hellre en Subaru Forester med 4 Extraljus för han betalar funtion före form och blir socialt accepterad ändå.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker det är ganska logiskt att de som tjänar mest också generellt har de nyaste och finaste bilarna.

Å andra sidan kanske man är mest beroende av en bra bil i Norrland där avstånden är lite längre.

OT. Alex84, antalet gruvarbetare i Kiruna har minskat kraftigt de sista 10(?) åren.
Man bryter mer järnmalm men allt är numera väldigt automatiserat och sköts mycket från "ytan". En person kan samtidigt köra tre lastmaskiner. Samtidigt ser man i Martins länk att Kiruna ligger bra till i inkomstligan. Undrar om de inte har lite dyrare bilar där också?
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Otroligt att denna tråd inte faller i glömska. Hur svårt ska det vara?

Man kör det man vill helt enkelt.

Jag kör gamla billiga bilar på vintern för att det är helt överlägset rent ekonomiskt, finns ingen värdeminskning, ingen servicekostnad, i princip ingen reparationskostnad.

På sommaren kör jag en "gammal" bil som kostar troligt över 100kr per mil, en M5 2001. Finns inget ekonomiskt tänkande där... Skulle jag se en bil som ett rent fortskaffningsmedel så skulle jag köpa en ny KIA eller Toyota. Men det finns ingen bil med M5ans egenskaper att köpa ny för under 500k.

Men jag är inte frisör, går inte på manikyr, bor inte i storstad och är väl vad man kan kalla en red neck :-) Trots det uppskattar jag skönhet och tekniskt raffinemang. Gärna vulgär överdrift av högteknologi som i Bang Olufsen eller i en BMW 750 t. ex. Det finner man inte i en 1-serie eller en ny bil för vettiga pengar.

I mitt fall är vettiga pengar under 200k för en bil, det handlar om prioriteringar, skulle gå att ha dyrare bil med min skrattretande ekonomi. Men nu har jag 4 bilar, husbuss, gammal skoter och över 200m2 garage. Jag gillar mångfalden och variationen av egenskaper i tekniska prylar i allmänhet.

Så svaret på den ursprungliga frågan är i mitt fall solklar, inget man behöver fråga om. -Vissa köper bil med hjärnan, vissa med hjärtat, man kan även göra både och som jag anser att jag gjort. Man har en budget och man väljer att anpassa den efter behov och läggning.

Tror inte att trådskaparen kan begripa det därav frågeställningen, och det lustiga i denna tråd. På alla märkesforum finns det entusiaster som heller inte kan förstå t. ex. trådstartarens synpunkt, men det är ju rätt underhållande att se folks mer eller mindre upprörda synpunkter. :-)

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Här kommer lite statistik från min sida ang Syd vs Norr kopplat till köpkraft ;)

För att visa hur man kan tolka saker genom statistik följer ett ex utav detta här nedan..
Länkar som legat till grund för denna studie är dessa..
Länk
Länk

Baserat på registrerade BMW återförsäljare och befolkningstäthet per län så ligger det till på följande sätt..

Bäst köpkraft har dessa län..

Jämtland
Västerbotten
Norrbotten
Västernorrland

Sämst köpkraft har dessa län..

Örebro
Uppsala
Västmanland
Blekinge
Stockholm

Statistiskt visar detta befolkningstätheten per län och antal återförsäljare inom länet.

Slutsats: Med statistik går det att bevisa/tolka vad som helst beroende på vad skaparen avser att bevisa,mao en lögn eller statistik om man så vill ;)
Martin E; Jag skulle inte säga att Danderydsbon är "fett belånad", genomsnittsbelåningen är förvisso hög precis som du länkar till men snittvillan är också så oerhört dyr, så den faktiska belåningen med hänsyn till inkomst, förmögenhet i övrigt etc är gissningsvis ganska låg.
Martin E
Fast i dessa sk "rikemans"kommuner är också de där flest har klivit ut kyrkan för att skatten är så dyr...
Självklart jabbal påstår jag inte att det är gruvarbetare som bor i Danderyd.
De som köper fina bilar bara för att uppnå social status tycker jag bör uppsöka psykolog omedelbart. Då har man allvarliga problem med självkänslan. Att bara ha en bra bil för att kunna visa upp den på golfbanan? Hoppas du skämtar eller bara är förbannat fördomsfull. Oftast är framgångsrika entreprenörer eller chefer för stora företag inte dumma i huvudet även om vissa vill trösta sig med att tro så.

Men visst, en del välställda som är icke bilintresserade tror väl att de får en bättre bil ju mer pengar de pungar ut och därför slutar det ofta med en dyr, fin tysk bil eftersom de har råd? Oftast kostar ju kvalitét pengar vilket man kanske inte kan motsäga?

Säkert på att en absolut majoritet av BMW ägare köper en BMW för att den upplevs roligare och sportigare att köra än majoriteten av andra bruksbilar. Varför en BMW upplevs som roligare än många ändra är väl inga direkta hemligheter? Underbara motorer med hög prestanda, upplevd bra kontakt med vägbanan (styrning, drivlinan etc), välbalanserade bilar och sist men inte minst bakhjulsdriften?

Det blir överhuvudtaget löjligt med sådana här diskusionner på ett entusiastforum.

Att man kan få sin dröm BMW för mellan 80 000 - ca 120 000 nu som kostat mellan 600 000 - ca 1 000 000 som begagnad, är det så konstigt att man fyndar då???? Ett betydligt roligare och mer inspirerande ägande än en Kia Ceed eller en BMW 1 serie med någon av de mindre motorerna. Sist men inte minst körupplevelsen. Sedan är ju 600 000 - 1 000 000 kronor förbannat mycket pengar för en ny bil, speciellt med tanke på hur rent brutal värdeminskningen ofta är.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Är du naiv? Vad gör inte människor för att vinna social status? Bil, fru/flickvän, utseende, boende, kläder, klockor, arbete, titel, förmögenhet, umgänge, semester, utbildning.

Kom igen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.