|
Sida 22 av 49
|
|
|---|---|
| JA sa att ja förmodligen skulle ringa på den, men inte nödvändigtvis köpa den. Man MÅSTE kolla upp varje bil. | |
|
Min poäng var främst att det kan bo en del ugglor i bilar som man köper billigt. ------- //Lövet |
|
|
Exakt...det KAN bo ugglor, men inte nödvändigtvis. Frågar man nte, får man iget veta. Väldigt många köpare ryggar tillbaka när säljaren heter BMW/Muhamed/Zoran. |
|
| Den där BMW på blocket måste ha sveriges största bilsamling... och Marin du glömde "Yousef" :) | |
|
qsacage "Vad du blivit "erbjuden" är inte samma sak som att du skulle få den såld till ett visst pris." Hur menar du då? Jag hade bilen på annons för 145' eller 138' (sänktes i omgångar) och en kille vill göra affär för 130'. Hade räckt med ett ok och saken hade varit klar. Men jag hade hoppats på mer och hade inget bra alternativ till ny bil just då. Närmare affär utan att göra den har jag svårt att se. Med en värdeminskning enligt din kalkyl skulle den idag stå i 100'. Billigaste på blocket ligger runt 130' då med betydligt sämre utrustning. Jag brukar klara mig med runt 10' i värdeminskning per år om det är hyffsat standardbetonade bilar i den prisklassen och man har dem i nåt år eller två. Men vi gissar ju båda två så verkligheten får ge svaret. Att bilar halveras på 3år är en grov tumregel som stämmer hyfsat på bilar överlag men ta tex en en två år gamma Kia Ceed miljödiesel som man köpte ny för 139' för två år sedan får du lätt 110' för idag. Billigaste -08:an på blocket begärs det 118' för. Försök att få loss den för 70'... |
|
|
Då du skrev din kalkyl trodde jag att bilen var relativt ny. JAg har efter ditt svar förstått att den inte är det. För att kunna tro på ditt resonemang behöver du ger mer data om bilen, ålder, mätarställning etc. |
|
|
Steaman: Jag har en 120i -05 som gått 12.700 mil. Med i stort sett M-paket. Enligt modellguiden kostade den 234' ny -05. Gissar nu vilt men antag att den har utrustning för 35'-40' och lite rabatt på det kanske den kostat runt 260'. Nu drygt 6år gammal skulle den varit nere i under 65' om den halverat värdet var tredje år vilket nog vi kan vara ense om att den inte riktigt sjunkit till ännu. Om vi antar att den står i runt 120' så har den sjunkit 11% per år i snitt sen ny. 11% på 120' är 13.200:- När jag skrev skrev om en värdeminskning på 12.500 per år var det det som gällde för just min bil efter att jag uppskattat möjligt försäljningsvärde plus lite marginal på det. Generellt för en 120i-05 kanske det ligger något högre men jag tvivlar starkt på att den just nu sjunker 20' om året. Som sagt bara gissningar och man kanske lätt övervärderar sin egen bil men jag tror inte jag är helt ute och cyklar. Och de BMW som historiskt har stått sig bäst i pris är just de mindre modellerna. Men som sagt jag kommer gärna tillbaka med svaret då bilen är såld om inte köparen misstycker. |
|
|
Då kanske din kalkyl inte är så orimlig även om jag fortfarande tycker att andrahandsvärdet är otroligt bra. Men det är ju känt att de mindre och enklare modellerna står sig bäst och att den ursprungliga prisskillnaden utplånas. Det är väl bara att gratulera till bra bilval! |
|
|
Letade 116i till frugan för ca två år sedan. Den billigaste som annonserades just då kostade 104' då och det fanns ett gäng för ca 110' Gjorde för skoj skull en sökning efter billigaste 116i idag och det visade sig finnas två för 99' en för 105'. Sen begärs det från 110'. Nu jämför jag annonspriser i båda fallet. |
|
|
Brynar.. Korkat var kanske fel ord, men jag blir bara så irriterad över miljötjatet, och folk som skall tycka om vad andra gör och inte gör. Jag kör min E39 för at jag gillar bilen, kvalitetskänslan mm som man inte får i dagens "plastigare" BMW. Sedan väljer jag att lägga mina pengar på annat än på en motsvarande ny BMW som skulle kosta mig ca halvmiljonen...och som dessutom rasar i pris bara jag tittar på den. Vi lever i ett förhållandevis fritt land och jag får fortfarande köra de bilar jag vill, även om en del miljöfacister gör allt de kan för att stoppa detta. En gång BMW - alltid BMW |
|
| mogges, håller med dig. | |
|
>>BjörnB För 2 år sen var beg.priserna exceptionellt låga. Jag köpte då min A6 2.0 TDI -06 6'mil, för 200. Sålde den 6 månader senare för 220! ALLA bilar var billiga då. Q7 kunde du få för drygt 300. Det är i stort sätt samma pris idag. |
|
|
Marin, "För 2 år sen var beg.priserna exceptionellt låga." Håller med. |
|
Martin E |
Läste att i kommunen Överkalix kör man de äldsta bilarna över 13 år i snitt Länk Ser man sen över inkomst i Landet råkar just Överkalix hamna näst sist Länk Finns det ett samband att bilparken mellan Danderyds kommun och Överkalix skiljer sig åt? Eller är överkalixbornas bilar mer hållbara med "norrlandskörda" bilar? |
|
Ja men nu får du väl ta och ge dig Martin E! :-) Autopower som brukar vara förskonat från troll... /Erik |
|
Martin E |
Men varför är det så att det är en sån differentiering. Är frågan känslig? eller är den självklar? eller är vi i Sverige för duktiga att laga gamla bilar? Folk lånar till bostäder för miljontals kronor, åker på semestrar har en bra levnadsstandard, vi är enligt OECD ett av de rikaste länderna i världen etc.. Frågan svaras med att man föredrar äldre bilar som har bättre kvalite, själ, de nya erbjuder inte bättre bilar etc... Ställer frågan så här då. Varför köper man inte en 09 Kia Cee´d 1.4 105hk 2000mil med garanti för 100K istället för en BMW 04 120i med 16000 mil. Det handlar bara om bil som ska transportera dig. |
Martin E |
120i är dessutom dyrare. |
|
Vad tror du själv? Kanske handlare det inte "bara om att transportera dig". ------- //Lövet |
|
|
Martin E: frågan är självklar. /Erik |
|
Martin E |
Jag hade alla dagar i vecka fördragit en Kia eftersom ja vill ha bekymerslöst ägande. Om jag vill ha en bra familjekombiJag hade också föredragit en -08 Saab 9-5 2,3 T, Biopower, Sportkombi 6000mil för 130000 än en BMW 520 i Touring -04 med 16000 mil för samma pengar? Eller mår man illa av att köra Kia och Saab? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.