|
Sida 21 av 49
|
|
|---|---|
|
Varför åker vissa i gamla BMW när det finns nya? Av samma anledning som när folk köper en Porsche Boxter istället för en 911, man har inte/tar sig inte råd. Jag är tämligen övertygad om att de allra flesta här skulle byta upp sig till en motsvarande ny bil om det innebar ett ekonomiskt nollsummespel. Enda undantagen jag kan tänka mig är de som sitter på rariteter. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Näe för vi vill inte helt enkelt! Kanske inte e intresserad av tex en 911, även om jag tycker en sådan Turbo 78 e sjukt kult!! Om du räknar i de kortaste så ser du att vi "entuaiaster" lägger mer deg på på bil än "vanliga svenssons" gör "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
"Betalar knappt 2.500 per helår för helförsäkring med rättskydd för min gamla E38:a. Förvisso bor jag långt ute på landet och är dessutom gammal gubbe. Min TOTALkostnad för E38:an under 2010 blev ganska precis 75.000 SEK för ca 1500 mil - det inkluderar allt, från ventilhattar och spolarvätska, via bromsskivor och bensin till försäkringar och inklusive uppskattad värdeminskning men inte uppskattad kapitalkostnad. 2010 var ett relativt sett dyrt år av diverse skäl, 2009 blev summan mer modesta 54.000 SEK." Min 120i som jämförelse: Jag har inte koll mina kostnader till 100%, men ska göra en grov uppskattning ur huvudet. Helförsäkring: 3500:- Bensin 2000mil: 21000:- (0.8*13:-) Skatt: 1800:- Service (olja, stift, 3st filter (olja, luft, cupe), torkarblad, spolarv): 2500:- Bilvård: 1500:- Reparationer: 3000:- (bromsar runt om) Värdeminskning: 12500:- Kapitalkostnad: 5000:- (Antaget lån på 130' 5% och ränteavdrag) 50.800:- eller 25:-/mil Detta gäller år 1 och jag tog med kapitalkostnad (även om bilen är obelånad) för jag tycker det är relevant ändå. År 2 ser hittills ut att bli i samma storleksordning köpt nya vinterdäck för 4000:-, men försäkringen har blivit billigare. Egentligen tycker jag inte jämförelsen mellan en 1-serie och 7-serie är speciellt intressant då 7-serieägaren knappast funderar på en 1-serie och vice versa. Om man istället jämför balmgrens -96:a med en ny F01 så kommer balmgrens bil framstå som ett fynd. Klarar man sig under 100:-/mil i en ny 740i? Men ett år då du åker välvårdad e38 för 35 - 40:-/milen tycker jag det absolut är ett bra bilval om komfort och lyx. Och som jag sagt tidigare, jag har inte svårt att förstå hur de tänker som väljer en fin e38 framför en ny Volvo eller 1-serie. |
|
|
Har du ett garanterat återköpspris eftersom du räknar med så extremt låg värdeminskning? |
|
| 12500kr i värdeminskning på ett år? Du kan inte mena allvar. | |
Verdi |
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en bättre begagnad 730d från 2006 eller så. Hur ser ekonomin ut på en sådan i 250-300' klassen? Ekonomisk katastrof? |
Verdi |
Andersk, Ja, hoppas du inte brände dig på PA Resources idag. ;) -14,65% pga torrborrningar. |
|
steaman och qsacage: ok, har ni ett bättre förslag värdeminskning så uppdaterar jag kalkylen. Hade bilen ute på annons i höstas och blev erbjuden 5' mindre än jag gav efter 1år. Tänkte försöka sälja igen inom kort. Går jag ner 20' (efter 1.5 år) så ligger den särklass bäst till på blocket. Så vad bedömer ni en 120i för runt 120' sjunker på år? |
|
|
@BjörnB: Vet inte vad för 120i du har eller hur länge du haft den, men du har MINST 20' i värdetapp på ett år. Sannolikt mer än så. Du kan garanterat räkna med ett 50% värdeminskning på 3 år vilket borde betyda 60' / 3 år. Nu pratar jag privat försäljning (slutpris). Inbyte är förstås ännu sämre affär. Om du inte har detta värdetapp är det en otrolig affär du gjort vid köp, en otrolig affär vid försäljning och en otrolig bil. Vad du blivit "erbjuden" är inte samma sak som att du skulle få den såld till ett visst pris. Ni som tror på fantasier om att bilar håller ett hyfsat värde för att si och så får nog vakna ur koman. I princip utan undantag halveras värdet på en bil efter 3.5 år. Oavsett om det är en diesel, miljöbil, lyxbil eller grönmetallic med rosa skinninredning. |
|
|
50% minskning mellan år 3 och år 6 är nog i överkant. Men visst är 12tkr om året alldeles för lite i den prisklassen. ------- //Lövet |
|
|
Kanske kan nämna att mina sista två bilar i den prisklass som Björns 120i har kostat 16.000 (BMW 530i -02, ägd ett år) och 19.000 (Volvo S40N T5, ägd ett år) ------- //Lövet |
|
Martin E |
För att tillgripa en klyscha map 7 serien som man inte åker i utan färdas, vilket förstås är motsatsen till 1 serien. Generellt tenderar ägare övervärdera sina fordon och köpare undervärdera. Ser man på bilpriser.se verkar BjörnB analys stämma :) Andrahands värdet styrs av många faktorer och självklart av bra balans mellan tillgång och efterfrågan. Detta gör att handlarna inte frestas lämna stora rabatter och stabila nybilpriser föder stabilitet i nästa led. Ett tydligt exempel på prisinstabilitet är 120D där -07 prefacelift såldes med 163hk motor sjunker betydligt mer än facelift modellen fast dom i princip givit samma belopp från början. |
|
Varför är 50% minskning mellan år 3 och år 6 är i överkant överkant? Om det är i överkant för år 3-6 så är det def. inte i överkant för år 3-7 (4år). Du kan ta vilken modell som helst i princip och se hur värdetappet är mot nybilspris. Halvering vart 3.5 år (approximerat). Detta stämmer ner till ca 50.000kr där sedan allmänskick m.m. reglerar priset mer än åldern. |
|
|
Det är i överkant därför att min erfarenhet av att köpa och sälja bilar i den åldern säger annat. Något självklart bevis för att det exakt stämmer annat än så har jag inte. (Men det har ju du iofs inte heller för 50% teorin). ------- //Lövet |
|
|
Jag lyckas oftast med konststycket att köpa en bil, köra den 6-12 månader och 1'-2' mil och ändå minst få igen pengarna. |
|
|
Då prutar du som en tok, alternativt letar uteslutande efter folk som tvingas sälja sina bilar billigt. Annars är det extremt svårt att äga bil på det sättet. ------- //Lövet |
|
|
>>Lövet Skulle tro att det är kombination av båda. För mig spelar det t.ex. ingen roll om säljaren heter Muhamed eller Anders. Bra pris på en bra bil resulterar i affär. Hur gör du själv då? Tänder på fina studiobilder, ett svenskklingande namn? |
|
|
Hade jag inte redan haft 3bilar skulle jag tveklöst ringa på den här. Länk |
|
|
Det finns mycket annat att lägga pengar på än nya bilar, t ex villor och boende. En ny bil är nog den sämsta affär man kan göra, har gjort det två gånger och det räcker. Dessutom köper jag allt jag äger kontant, har inga lån och är jävligt nöjd med det, och jag är för snål för att lägga ut vad en ny bil kostar. Kör hellre en några år gammal X5:a för 30% av kostnaden - tycker inte nya bilar med knirrande inredningar och elektriskt superkomplicerade system motiverar mig. Så enkelt är det. |
|
|
Marin: 320n är precis en typ av bil som jag aldrig skulle ringa på. Bilen är importerad enbart för att säljas (ägare0, aldrig tagen i trafik Sverige), killen stavar Mikael på olika sätt (Mikael på ett ställe, Mickael på ett annat). I verkligheten heter killen Blomerus. Ni som varit med ett tag vet vilken typ av bilhandlare vi nu pratar om. Köper man ovanstående objekt så kanske inköpspriset blir billigt och har man tur så säljer man av den innan dieselpumpen gett upp vid 15000 mil (i verkligheten 30000). "Säljes pga behov av pengar". Bullshit. Varför har du då nyimporterat en bil? ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.