|
Sida 20 av 49
|
|
|---|---|
Verdi |
Alex84, Jag räknade inte fel. Jag använde kalkylen på www.bilkalkyl.be och matade först in 400', 5% låneränta, 15% värdeminskning per år och 3 års ägande. Sen tog jag värdeminskningskostnaden och kapitalkostnaden för det. Sen tog jag restvärdet efter 3 år, vilket blev 245650:- och fyllde i som nytt inköpsvärde och tog siffrorna för det. Samma i övrigt, 3 års ägande, 15% värdeminskning och 5% låneränta. Det var så jag fick fram mina kostnader iaf. |
Martin E |
Alex 84. Självklart är ränteutgifter en dryg post och trycker in 80K på en 300K bil så hamnar kreditkostnaderna på ca 30K under 3 år. SÅ därför sjunker den drastiskt om du trycker in lite mer deg från början. Ca 10K/år vilket är delvis avdragsgillt (3K). Utebliven vagnskadegaranti och fri service är i mitt fall med min 120D Xtra ca 700kr/månad (billigaste FB 9K/år, BMW org försäkring 20K/år!). Vilket gör att 8400/år så det kvittar nästan ut varandra om jag hade ett sånt läge. Men jag tycker många BMW har ett ovanligt dåligt andrahandsvärde även efter 3 år. Kanske förklaras delvis av att premiumbilar har en svinigt dyr försäkring och lockar med bra försäkringsvillkor i början och den fria servicen till 8000mil, detta gör att BMW är en ganska olönsam affär att äga efter 3 år... i varje fall för mig. Vet inte vad ni betalar i helförsäkring på en 10 år gammal premiumbil? |
|
Betalar knappt 2.500 per helår för helförsäkring med rättskydd för min gamla E38:a. Förvisso bor jag långt ute på landet och är dessutom gammal gubbe. Min TOTALkostnad för E38:an under 2010 blev ganska precis 75.000 SEK för ca 1500 mil - det inkluderar allt, från ventilhattar och spolarvätska, via bromsskivor och bensin till försäkringar och inklusive uppskattad värdeminskning men inte uppskattad kapitalkostnad. 2010 var ett relativt sett dyrt år av diverse skäl, 2009 blev summan mer modesta 54.000 SEK. --- CO2 - förträffligt i läsken |
|
|
Uteslöt räntorna helt pga att Vi alla har olika förutsättningar,så min beräkning är utan räntor ! Jag räknade bara med värdeminskningen som faktor. Då är det 154300kr vi talar om räknat på 400' och 3års värdeminskning. Att väga in räntor/lån etc är som att jämnföra löner efter skatt,dvs olika från person och person. Jämnför man löner är det bruttolönen man skall jämnföra och inget annat. I mitt fall värdeminskningen och inget annat ;) Att jag jämnförde beg-bilen mot ny-bilen var för att visa på skillnaden bilarna emellan när det gällde värdeminskningen och då blev det 50' billigare med en bil under åren 4-6år än samma bil ny och då 0-3år. Det som jag tagit med då är den service beg-bilen behöver. |
|
Verdi |
Alex84, Du måste ALLTID räkna med kapitalkostnad. Oavsett om du lånar eller betalar cash. Jag äger personligen min bil till 100% men är inte säker på att det är den bästa lösningen. Brummer Lynx är nästan garanterad att gå bättre än räntan... |
| Du yrar Verdi ;) | |
|
Martin E har bevisligen visat att han är en mytoman och jag håller med om att det är mindre trevligt. Enligt svenska Nationalencyklopedin (mytomani´, sjuklig benägenhet att ljuga och förvränga verkligheten). Martin E sjukdomstillstånd gör att har cementerat sin felaktiga uppfattning. Förhoppningsvis kommer han att tillfriskna snart. Vår familjebrux, 540-E9, inköpt 2006 för 130, jag lade direkt 25 tkr på den för att åtgärda chassi samt en service bortanför stor. Den har därför bara krävt vanlig service som jag kompletterat med några extra oljebyten. Räknar med att marknadsvärdet idag är omkring 70 tkr. Allt sammantaget, årskostnad på 30 tkr, nu kör vi bara 800 mil/år med den här bilen så milkostnaden är därför hög, den rörliga kostnaden torde dock inte öka dramatiskt om vi använde den mer. Bilen är inte lånefinansierad, jag har inte heller tagit med ngn kostnad för alternativ avkastning. Oberoende av ny/gammal bil, en bruxbil är aldrig en bra affär. |
|
|
Balmgren var försäkrar du bilen? Jag betalar ca. 1800 kr i bara trafikförs. för en 316i -94 |
|
|
Vilken tråd! Jag har en bra förklaring att jag fortfarande kör E39: Den efterföljande femserien är i mitt tycke inget alternativ för en ganska smäckig inredning och en vulgär exteriör. (Det här är verkligen en smaksak) Men ett bättre skäl är att jag faktiskt trivs väldigt, väldiogt bra med E39an som jag tycker är både snygg och komfortabel. Det finns inget objektivt egensyfte att byta bil för mijön med tanke på vad det faktiskt kostar att bygga en ny bil istället. En annan sak: Jag vill inte ha investerat en halvmiljon för en F11 bara för att vara nervös varje natt att något händer bilen. Sen på dagarna att få sitt första stenskott, kundvagn som backar in i dörren, ja ni vet mycket väl vad jag menar. Att leasa en bil är ett annat sätt att ha bil men ör mig är det inte heller ett vettigt alternativ då jag inte vill blanda in mitt jobb i mitt bilägande. Sedan är det så att har man en bil en längre tid och lär känna den och uppskattar den desto mer när man kan skruva på den själv, vilket leder till en ännu större tillfredställelse. Kolla på kubanerna! ;) (Det sista var alltså ett skämt) |
|
|
Ett så korkat inlägg !! En gång BMW - alltid BMW |
|
Martin E |
En gammal lyx premiumpråm från mitten av 90 talet som @balmgren har med helförsäkring på 2500:- på en sån pass "fd"dyr bil är inte helt fel. Håller med om att maken till värderas kan man knappast hitta och på så vis är det ett riktigt fynd om man premierar 100% komfort. Priset verkar efter 10-15 år inte skilja väsentligt mot de mindre 5 serierna. Är 7 serien en mer tillförlitlig bil jfr med motsvarande? Härligt AndersK ser att du gillar att hitta på saker om andra, men du behöver inte ta mina ord om dig. Det blir så uppenbart annars :) |
|
Andersk skriver: "Martin E har bevisligen visat att han är en mytoman och jag håller med om att det är mindre trevligt. Enligt svenska Nationalencyklopedin (mytomani´, sjuklig benägenhet att ljuga och förvränga verkligheten). Martin E sjukdomstillstånd gör att har cementerat sin felaktiga uppfattning. Förhoppningsvis kommer han att tillfriskna snart." Du Andersk!! Får jag välja så är du 100 ggr värre med motsägelsefulla inlägg. Martin E ville bara dra igång en tråd om en ny/nyare bil hade med ekonomi/eller brist på ekonomiskt tänkade att göra. Att han sedan uttryckte sig så att man kunde tolka det som FAN LÄSER BIBLEN är en annan sak. Att vill äga en NY BIL är väl kristallklart och att vi utöver detta gillar och vissa även äger äldre BMW-klenoder är väl rätt naturligt och har inte ett dugg med att göra om vi vill eller har råd med en ny bil! Endast ett intresse för bilar. Hade jag haft obegränstat med pengar så är det väl klart att jag ägt en ny 760/550/535 typ plus en Aston Martin! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
Villurski |
Jag ser en poäng med att tänka som Brynar. Även om jag är lite töntkär i min E61 så kommer jag ihåg när jag hade en V70 som rullat 13000 mil för ett par år sedan. Bilen var skit, men jag behövde aldrig parkera den på Ö vid Coop för att slippa påhälsning i dörrarna. Påhälsningarna kom, men spelade liksom inte så stor roll eftersom jag hatade bilen och den hade redan fått så många påhälsningar som det var. I något av höstens nummer av Automobil finns en underbar artikel om att äga en bil som är "pre scratched". En annan del av mig tycker det är kul med nyskick, och den regerar just nu. Därför går jag alltid från Ö numera. |
|
Martin E: Ditt sätt att argumentera avspeglar din personlighet. När du känner dig trängd tappar du besinningen. Hsan? Kunde väl tänka mig det :-) |
|
|
"Jag ser en poäng med att tänka som Brynar." Jag ser många poänger! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
Villurski |
karlhilding: Din klarsynthet och tolkningsförmåga är oöverträffad. Jag ber om ursäkt för min poäng, mitt inlägg och drar mig tillbaka under stenen igen. |
|
Karlhilding: Nej, faktiskt inte, alla vill inte ha en ny fel. Flera inlägg behandlar en anledning, medtrafikanters begränsade respekt för andras bilar. Nu har jag en 10 år gammal brux-bil, stör mig faktiskt på dörruppslag, men hade säkert gjort det ännu mer om det hade varit en ny bil. Ibland blir jag tvingad att ha hyr-bil, intressant att testa andra bilar, visst, dom har kvaliteter som inte finns i den jag har nu, men saknar även vissa komponenter som jag vill ha. Det här är en rätt intressant diskussion, ingen kommer att byta uppfattning och konvertera till nytt/gammalt. Alla har rätt, eller fel. Jag vet allafall att jag har gjort det rätta valet och är nöjd med det. Lade förresten en stop-loss order på PA resources, 11.7 tkr i vinst, kapitalförsäkringen beskattas vid slutet av året (2010) med 0,86% och courtaget (0,055%). Sånt gör jag för pengar som jag inte har bundit i nya (trista) bruxbilar. |
|
|
Mogges, vad var det för något i inlägget som var korkat? |
|
|
Villurski: Du missförstår!! Jag tycker det är många poäng med att inte behöva vara orolig när man parkerar på Maxi! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Martin E: Jag ställer upp för "balmgren".... Ja i mitt fall så är den oerhört pålitlig! Se tid inlägg... istort bara service! Och jag"liksom balmgren misstänker jag" premierar verkligen välbyggd komfort o kvalité" Vill härmed ta tillbaka påhoppen på 1 serien, men din attetyd påskyndar min försvarställning! "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.