|
Sida 2 av 49
|
|
|---|---|
|
Måste bara säga att det var det dummaste jag läst på länge. Jag skulle gärna köpa en ny F10 och glida runt i men det går inte ihop ekonomiskt. Låna 400K till bil plus värdeminskningen gör att jag tappar intresset och lägger pengarna på annat. Sen ska man köpa nya däck mm i 18 eller 19 tum som kostar. E39an åker man inte så mycket sämre i och den tappar på sin höjd 10k kommande året. Visst kan man köpa en ny Ford Ka för samma pengar men jag åker hellre så bra som möjligt för lite pengar. Det där med gammal bilpark ligger nog mycket i hur stor bil man åker i. Vi i Sverige åker gärna i stora kombibilar som kostar dubbelt så mycket som en liten bil som de flesta åker i sydeuropa t.ex. Då köper man inte ny bil lika ofta kanske? Sen skulle jag gärna vilja se en uträkning på total "miljöekonomi" om man åker lite äldre bil eller köper en ny Prius vartannat år. |
|
| Ja, som dansk är det mig helt obegripligt att man i Sverige orkar åka omkring i gamla rosthögar eller små löjliga ökobilar som Kia eller Hyundai, när man tänker på hur billigt det är att köpa och äga bil här jämfört med Danmark eller Norge...;-) | |
|
I grund och botten är det ekonomi såklart, men ärlig talat så älskar jag min 540. Jag vill knappt byta ut den. Ska inte säga att det är en bättre bil men helt klart en charm som de nya inte har. Jag är 24 och skulle väl kunnat haft en bra mkt finare bil vid det här laget. Men jag la pangarna på att göra bilen i toppskick! ..och en del bensin :P |
|
|
Sen vill jag bara lägga till något till alla som "inte har pengar". Bull shit, ALLA kan köpa en nyare bil om man bara kan hantera pengarna rätt med plånboken. Att gå ut på krogen med taxi och bränna 1000:- på öl och McDonalds eller kebabrulle efter festen ena helgen och 1000:- 2 veckor senare är avbetalningen på en bil för 100.000 baggis om man bara lagt 20% i kontantinsats. En fika på stan för 2 pers går loss på 200 kr för lite kaffe, kaka o skit. Där har du lite mer än 1/4 tank också. Jag och min fru som båda blev av med jobben för 2 år sedan hade både lägenhet för 1,5 milj och BMW 325 som va 2 år gammal + en baby och klarade oss fint. Dessutom var vi på semester 5 veckor i sydeuropa med bilen. Kan man räkna så går det. Tror snålheten är stor på många så jag står lite på Martins sida. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Javisst är A-kassan alldeles för hög fortfarande eller hur Herr.Bayer? Men både du och Martin gillar väl att stå med byxorna nere. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Andreas: Gäller att trixa med siffrorna vilket du verkar va stjärna på :) Bara att utgå från vad man kan tänka sig att betala i månadskostnad och sen räkna lite på hur mkt bilen blir värd om säg ca 3 år. Jag har aldrig betalat mer än 3500kr i månaden för någon bil hittills och den första jag köpte hade jag 100.000 i kontantinsats, sen har jag sålt mina bilar och fått tillbaks mina 100.000 varje gång som jag lägger på nästa bil. Den enda kostnaden blir ju bränsle + avbetalningen på 2000-3500 kr varje månad som jag ser som en "leasing summa". Fuck it, jag kör nyare BMW och lider inte av dem 3500kr varje månad. Men alla har olika värderingar :) Vissa tycker 3500 är mycket men 1000kr på krogen för en kväll är helt ok. Som sagt, alla har vi olika värderingar. Mitt värde är bilintresset...annars hade jag inte varit medlem här :D "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jag håller med! ALLA kan låna till en nyare bil. ALLA kan låna till att spela på stryktips också - och där har man chansen att vinna pengar. Att köpa konsumtionsvaror för lånade pengar är något som ALLA kan göra! Fast få är så dumma... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| esadh : Du tror väl ändå inte att dom flesta köper sina nyare bilar för egna pengar? Det är nog sällsynt skulle jag tro. | |
| Herr.Bayern, så du menar att man ska snåla in på allt annat för att ha råd att åka en ny bil? Känns ju oxå jävligt vettigt. Det är väl kanske prioriteringar som gör att man inte har råd, inte nödvändigtvis att man är fattig. | |
|
Karlhilding: Jag har aldrig stått med byxorna nere trots att jag föll från bergstopp till botten. Men jag jämrade mig inte utan kom upp igen utan att något förändrades i mitt liv. Byxorna är fortfarande uppe och jag köpte fabriksnybil under den perioden. Lyckas du med det? Du kanske tycker det är roligt med "A-kassan är alldeles för hög"...då önskar jag dig att leva på A-kassa och känna hur det är. Jag ser det som begåvning att kunna hantera siffror. Jag vet inte hur begåvad du är med den biten, men du kan ju kanske läsa mellan raderna och se att inget är omöjligt vare sig man lever på a-kassa eller har ett jobb. Jag har betalat så mycket skatt under ett enda år att jag inte skäms o säga att jag gått på A-kassa, för det jag betalat i skatt under 1 år är mer än vad jag fått ut från A-kassa. Så va inte orolig, det va inte dina pengar jag levde på, utan mina egna... Du kanske borde tänka efter innan du skriver sådana inlägg. Det kan drabba dig en dag och då ska jag fråga dig hur knäckande det känns att stämpla kassakort... Du kanske får byxorna nere, vad vet jag? "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Fördelen många gånger med att köpa en nyare bil är att man fortf har kvar garantier och ibland gratis service. Utgår man från en konsument som lämnar iväg sin bil för reparation så kan man fkt räkna ut att ibland är inte skillnaden jättestor på en ny bil med lån och en äldre med reparationer. En ny Bmw ligger iofs väldigt högt i pris, men ser man på en Volvo kan man bli förvånad. Nu är de ju så att vissa lagar bilar själva och sparar stora pengar på det. |
|
|
De 3500kr som du betalar är ju dock inte bilens kostnad. Kostnaden för bilen enligt mig är summan av värdeminskning+drift. Hur man betalat av bilen ändrar ju inte dess kostnad egentligen. Man kan ju inte hävda att en bil kostar 0kr bara för att man betalat den kontant vid leverans ;-) På tal om intressanta räkneexempel: En bilhandlare ringde mig när jag hade en köpesannons ute på Z4. När jag sade att den var för dyr var hans reaktion "men då är det ju bara att lägga upp avbetalningen på längre tid så kostar den mindre" Ridå! ------- //Lövet |
|
|
Det finns inte en enda ny bil som är värd sitt pris. Punkt. Vem sa att E36 och E39 är gamla bilar? Jag kör E30 och skrotade nyss undan min nyss inkörda Volvo 140. ///BMW - Was sonst! |
|
|
GE: Men så är vagnparken i genomsnitt 10 år gammal också. Det betyder att det inte kan vara så många som är så dumma, eftersom de som ändå har råd ska räknas bort. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Herr Bayer. Begriper du inte att det är ditt inlägg som är kränkande på alla som uppebär A-kassa. Oberoende om du så lever på barkbröd så vet jag att 2 x A-kassa plus att familjen skall leva drägligt och familjefadern prioriterar en nyare 535d säger allt. Kommentarer helt överflödiga. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Man kan köra omkring i en äldre bil eftersom den är kvalitativ, snygg och kommer hålla och överleva många nyare bilar. Skänker massor av körglädje, bra komfort, krånglar nästan aldrig är extremt billig i reparation, service och försäkring. Nu pratar jag om min E28 så klart men E34:an kan med lite mer rostskyddsbehandling nå upp till de högt ställda kraven:-) en bättre vinterbil som klarar allt det här extremt billig har jag aldrig haft. Det är min äldsta bil i min BMW samling som jag haft kortast tid men jag kör mest med den nu och njuter av varje mil lika mycket som i min E34 eller E38. Eftersom jag tänkte bli sparsammare kommer jag inte köpa fler eller nyare BMW bilar utan sparar pengarna till annat istället för att köpa nytt. Jag är en riktig entusiast därför åker jag med "gamla bilar". BMW 4 Life |
|
|
Alla har väl rätt att hantera sina pengar hur dem vill? Kränker gör bara staten som har begränsat utbetalningssumman till dem som ska ha a-kassa. Vem har sagt att JAG lever på A-kassa idag? Jag har ett jobb och utbildar mig samtidigt. Dessutom kan jag informera att jag bytte till 535d för att ha större bil, men samtidigt har jag minstat på månadskostnaden... Som sagt....kunna hantera siffror rätt. Har man ingenjörsmatematik i ryggen så har man... "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Skippa gärna "Hur fan har du råd?" och "Man kan visst köra BMW på A-kassa!" till en annan tråd. Det är en helt annan diskussion. Jag fortsätter gärna på temat kostnader för nybil dock. (Försöker övertyga mig själv att det inte är så dyrt med nybil. Som ekonom är det dock svårt...) ------- //Lövet |
|
|
Jag kör mina gamla bilar pga att det är det bästa som finns att uppbringa för stålarna jag har lagt upp som spenderbart på "bilkontot" :) Men om jag skulle önska så åkte jag idag en M5 E60 som bruksbil och på sommaren en BMW 850Csi :)) Plus lite annat också som "kul att ha bilar" i en ägd hangar såsom några M5 E28, lite roliga Alpinor och säkert några cabrios också...möjligen att en Corvette BB också skulle platsa där ;) Nya bilar känns också bara så...hmm...trist på något vis, ingenting att göra utan bara åka och vänta på att något kul elfel ska uppenbara sig, eller vänta på att spolarvätskan ska ta slut så att man har en anledning att "fixa med bilen en smula" ;) Mvh Janne. |
|
|
Man kan lägga pengar på mkt men en ny bil är den sämsta investering som man kan göra, själv har haft många nya bilar så jag tillhör en av de som inte har gjort bra affärer men många. Om man behöver ha bilen till och från arbetet varje dag så kan det vara motiverat att ha en nyare bil som startar och funkar, men om man kan komma när det passar en själv så kan man ha 2 äldre bilar istället. Eftersom jag inte tycker om små bilar så köper jag lite större bilar och en nya BMW 760 får man nog ha mer kontant än 100 000. Men man kan få en Chrysler som är en bra bil och stor, men ibland vill man ha en bil som man kan fixa med själv utan att frugan blir tokig om den inte går dagen efter*S*. Men man skall vara glad att någon köper ny bil annars hade vi andra inte haft några bilar att köpa. Tänk om alla skulle köpa en ny bil vart 3:dje år och ingen skulle köpa dessa bilar då hade inte bilhandlaren köpt in dem och de skulle vara värda 0 kr, så det är nog tur att det finns de som köper äldre bilar så inte alla bilhandlare blev arbetslösa och fick gå på A-kassa. Hur man hanterar sina pengar är något som varje enskild person själv får avgöra, någon måste underhålla krogarna och taxi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.