AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.527

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 19 av 49
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Verdi:
Då har du missat mina poänger. ;-)
Jag har inte emotionella band till min bil och det är inte alls så känsligt. Det som däremot är känsligt är översitteri, arrogans och facism. Det har med mitt bagage att göra, inte med min bil. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du har faktiskt fel Verdi !

Förtydligar så här...
Du köper bilen ny och värdeminskningen är 15% årligen på 400'
Totalt är denna värde minskning 154350 kr.

Detta har Du förlorat redan när jag köper bilen 3 år gammal !
Att Du sedan väljer att köpa en ny bil igen som ex med samma följd så har Du förlorat 308700kr på 6 år, dvs 51450 kr årligen eller 4287,50kr / mån.

Räknat på samma fast begagnat så blir det total a' 6år = 119120 kr eller 19853 årligen eller 1654kr / mån.

Bara för att vara petig ;)

En skillnad på 2633,50 i månaden i ovanstående ex med värdeminskningen räknat på nytt resp beg bil.
Martin E
AudiQ7 och en Fiat 500 kategoriseras inte i samma klass.
Den ena bilen är en sk super miniklass och den andra large offroad 4x4.

Som att jämföra krocken mellan en timmerlastbil och BMW X5

"cars which are within 150kg of one another are considered comparable".

Därför var det anmärkningsvärt att vi såg hur mycket sämre en tung äldre Volvo 940 klarade sig mot nyare småbilar.

Så frågan visar att utvecklingen är mer komplext än bara äga en tung bil.

En std 120D väger 1450kg

Men frågan är om esadh är en 523iA ? dom verkar väldigt känsliga
Martin E
Ett tips Alex om du vill vara extra petig räkna med den fria servicen och att vagnskadan följer med bilen i 3 år samt en garanti som gör att du får lånebil när den är på service som du får betala samt risken för dyra reparationer är mångdubblad.

Självklart det blir dyrare men långt ifrån som du räknat.

"Decerto jag utmanar dig på ett rödljusrace, gärna botkyrka utanför kebabgrillen på Lördag KL 12.00.
Jag funderar på att chippa den till 600Nm nu innan den skall byta ägare, tror ni jag har en chans mot hans M5 a?"

Haha snyggt försök till Provokation. Du har därimot vunnit ett nytt lågvattenmärke. Jag tar och skickar det till ditt ego.

Kan vi lämna sandlåde snacket nu? Jag har aldrig klankat på någons annans val av bil men du verkar ha enormt stora problem att se hur en del vill ha en prestanda bil. Extra känsligt blir det om den har några år på nacken.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tycker att en del kommit till direkt dagis nivå
( Min Pappa är starkare än din osv.)
Lägg ner

Ha deT
Martin E, det var ett tag sedan :-)

"600Nm" kan jag åstakomma för hand med en hävstång.
Vilken effekt nämns i sammanhanget?

mvh/ Anders
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
>"Jag undrar varför ni åker omkring i gamla bilar som tex E39 or E36 or.
>Menar finns det finns väl all anledning att byta bil där allt blir bättre ju nyare >bilen blir med få undantag."

Mitt svar: Näe det gör det inte. Jag kan åka fortfarande fräsch lyxbil för mindre totalkostand än en ny, eller till och med halvny instegmodell.

Utvikning: Allt må vara bättre på en fabriksny 1-serie jämfört med en väl använd och åldrad 1-serie, men en fabriksny 1-serie är INTE bättre än en något så när välhållen E38/E65. Lyxbilarna är dessutom oftast först med nymodigheter medan instegsmodeller får dem senare. DESSUTOM har rätt valda ex av lyxbilarna lägre totalkostand än fabriksnya småttingar. Så det så! :)

Martin E får så gärna påstå motsatsen, det rör mig inte det minsta och är bara underhållande. Hade iofs varit intressant med ett sakligt bemötande men det verkar vara att förvänta sig alltför mycket.

Dessutom: Jag skulle gärna se Martin E förespråka fördelarna med fabriksnytt men applicerat till 7-serien i stället för 1-serien och visa hur han kommit fram till det då hans ursprungliga fråga inte alls är avgränsad bara till nya småbilar.

---
CO2 - förträffligt i läsken
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
balmgren, för mig är en 90-tals lyxbil en tickande bomb.

7-serien är en av få BMW modeller jag aldrig övervägt att köpa.
Men jag förstår ändå att de som har ett välvårdat ex och klarat sig från dyrare reparationer är nöjda och det ska de vara.

Andra nackdelar med just 7-serien är att andrahandsvärdet är riktigt dåligt.
Skatt, försäkring, bränsle, service- och reservdelar är dyrt alltså det mesta utom inköpspriset.

Tror min 120-05 är betydligt billigare i drift än än en e38 och jag gillar att bilen är liten och pigg i chassit. Men jag skulle inte säga att 1-serien är en bättre bil bara att den passar mig bättre.

Men fördelarna med en fin begagnad e38 är ju uppenbara (lyx, komfort, status) men man får inte bli helt förblindad vad man än åker för bil.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Herrejävlar vad det skrivs i denna tråden! Mest aktiv på kortast tid eller? BjörnB: Se det positivt: 90-tals lyxbil kan ju skänka lite spänning i vardagen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
B2L: Hehe, säkert men jag är en fegis eller kärring i en tjejbil ;)

Fast det är inte 90-talet som känns läskigt, bara stora lyxbilar, kanske något jag får jobba på.
@Martin E: Njae jag räknade inte in ränteförlusten som troligtvis är större än vagnskadeförsäkringen ;)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
"balmgren, för mig är en 90-tals lyxbil en tickande bomb."

Haha då har min park briserat för en bra stund sedan:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
@BjörnB:

Vi är ju alla olika men jag har åkt äldre lyxbil sedan 1996 och inte haft något egentligt problem men det beror ju på vad man menar med "bomb".

Vad jag vet är att en del inte gillar ovisshet utan starkt föredrar förutsägbarhet när det gäller bilrelaterade utgifter och därför gärna betalar ett högre totalbelopp som pris för detta. Andra, som jag själv, har inga problem med den sortens ovisshet och klarar också att lägga en slant på hög tills den dag den behövs och kommer därmed billigare undan i totalbelopp på sikt.

Det är just när man försöker undvika "dyrare" reparationer som problemen uppstår och vi får de gamla nerkörda vrak på begagnatmarkanden som mycket väl gör skäl för epitet bomb. Istället är det är bara bita i det sura äpplet för att sedan gotta sig åt att på sikt är det fortfarande billigare och att man åker en bra och välfungerande bil.

Vilket man föredrar ser jag mer som en fråga om temperament eller läggning snarare än rätt eller fel, vi är alla olika och var och en blir salig på sitt eget vis. Men du kan ju alltid jobba på saken - kanske det finns terapi även för det? :)

Jo visst, en 120-05 är säkert billigare i drift än en E38, men min poäng är just att totalkostnaden med största sannolikhet är högre för din 120-05 då jag knappast har några egentliga kapital eller värdeminskingskostnander att räkna med. MEN, även om de till äventyrs skulle kosta lika åker jag mycket hellre 7-serie än 1-serie för samma pengar.

Själva poängen är just att man kan dra nytta av att andrahandsvärdet är så dåligt på 7-serien, det är bara att se till att man köper snarare än säljer till det låga värdet - däri ligger hela hemligheten. :) Service och reservdelar tvivlar jag på att det skulle vara någon större skillnad på och har man ingen garanti att ta hänsyn till kan man köpa delar och service utan att blanda in ÅF och får därmed betydligt lägre priser.

@trucker - LOL - min med!

---
CO2 - förträffligt i läsken
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
balmgren: En till lyxbilsåkare som ställer sig bakom ditt resonemang...

Min E38 har inte kostat mig många kr i rep.. har bytt kombi instr som inköptes väldigt rätt. De en de enda, annars bara service, kan man skruva själv så är de inge dyrt(inte svårt heller för den delen).

Köpte min 03 för ganska precis13-14% av nypriset, kostade med utr 926tkr i Sverige. Har svårt o tro att de går o åka komfortablare för pengarna!
Dessutom fantastiskt välbyggd, de känns verkligen att de var en riktigt dyr bil ny!!

Dvs jag drog fördel att någon köpte den ny(galen värdeminskning) och skötte om den så jag kunde köpa den för en "spottstyver" 7år senare :-))

Total kosten på denna bil är rätt så låg när jag jmf med andra som köper V70, Saab:ar o annat otyg. O inte i närheten av körkänslan i en välbyggd beggad lyxbil av rang.

Hade lovat mig att inte kommentera denna tråd mer, som för övr är årets onödigaste ;-)

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
Verdi
Alex84,
Jag räknade inte fel. Du räknar ju 6 år på den äldre, jag räknade på 3. Jag räknade även med ränteförlusten. ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Balmgren, jag har inte heller något problem med att utgifterna inte kommer exakt jämnt fördelade. Det viktiga är att de är låga över tiden.

Med tickande bomb kanske inte är den perfekta formuleringen men jag menar att ju äldre och mer komplex en bil är desto större risk för fel och även dyra komplicerade fel.
Det är väl just det som gör att andrahandsvärdet blir så lågt.

Att just du klarat dig bra är säkert en kombination av korrekt skötsel och underhåll i kombination med viss mått av tur (eller frånvaro av otur).
Min 120i har inte kostat många kronor i reparationer heller. Men det är inte enskilda bilar vi diskuterar utan snittet.
Det finns många typer av fel som man inte kan påverka själv genom att pedantiskt sköta sin bil.

Reservdelar och service till en 7-serie är garanterat dyrare i snitt än till en 1- eller 3-serie. (Jämför olja(mängd), stift, bromsar, mmmm)
Visst kan man köpa på skroten eller på andra ställen än BMW och skruva själv men det gäller även för mindre bilar.

Största problemet jag ser med 7-serien är att inte bara andrahandsvärdet är dåligt utan även tredjehandsvärdet.
En 5-7 år gammal 7-serie må kosta en spottstyver av nypriset och i nivå med en 1-serie men den har inte på något sett slutat att sjunka.
Minns när kollegan köpte sin fina 750ie32 för strax under 100' och vi var överens om att det borde vara ett fynd då den kostat närmare 1mille ny, kunde omöjligen sjunka lägre. Han hade den runt 3år och fick tillbaka 30-40'.

Jag bedömer att min 120i-05 sjunker ca 10', max 15' per år. Skulle tro att få 10år gamla 7-serier sjunker mindre än så.

Att du åker bekvämare i en 7-serie än i en 1-serien behöver inte ens diskuteras det är jag fullt medveten om.
Härligt ifrågasättande av andras ekonomi/prioriteringar. Är man duktig med siffror kan man uppnå mycket, sannolikt kan man dock inte uppnå allt. Att alltid göra bra affärer på själva bilägandet är få förunnat.

Själv låter jag mina pengar jobba istället för att minska i fabriksnya bilar. Enkelt val eftersom det förhoppningsvis leder att man i framtiden utan att det känns lika mycket kan ha hyggligt nya bilar.

Dessutom att leva sig in i hur det är att ha mindre pengar/mer är oftast mycket svårt. Det är dock INTE en ursäkt för att leva som i Lyxfällan...:)

Kör de bilar ni vill ha och har råd med och kan tänka er att prioritera.

Verdi,om Du köper nytt och jag beg så äger vi väl bilarna lika länge för det?
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Anledning till att jag åker en gammal bil?
För mig är det prestandan, ska jag köpa en ny bil med motsvarande prestanda så räcker nog inte 600 tusen i dagsläget?

För mig finns det inte någon charm med en spritt ny snikbil för 200 tusen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.