|
Sida 18 av 49
|
|
|---|---|
Verdi |
För att sammanfatta så kostar det ca 2000:- i månaden att ha en 400k bil år 1-3 jämfört med år 4-6 om man räknar in kapitalkostnad och värdeminskning. På 3 år blir det alltså 72k. Det är egentligen den nackdel som finns. På plussidan finns bland annat. + Fräschare, modernare, säkrare, snålare bil med högre status. + Gratis service (om man håller sig till BMW). + Lägre försäkringskostnader då man bara behöver halvförsäkring. + Bättre garantier. Bl a 2 år nybilsgaranti, vilket kan vara värt mycket. + Inga besiktningar. + I snitt lägre kostnader för däck, bromsbelägg, vindrutetorkar och andra slitdelar eftersom allt är helt nytt på en ny bil. + Lägre reparationskostnader (i snitt). + Högre driftsäkerhet. Något mer? Någon som orkar räkna lite på alla +? |
|
Verdi jag ville inte såga någon kalkyl utan bara lyfta fram att den aspekten brukar glömmas. Mina 2 bilar kostar högt räknat 69k per år inkl soppa till dom 1500mil jag kör. Jag hade nog lungt kunna klämma in en ny bil med den budgeten. problemet är ju att jag vill ha en prestanda bil(minst 0.26hk/kg) och då spricker allt med råge. Enda alternativet jag har med mina krav och budget är en något äldre bil. Dessutom skruvar jag allt själv och räknar med i min budget att jag köper reservdelar och förbrukningsvaror för 16.000 per år. |
|
Verdi |
esadh, Orkar inte läsa, men du har säkert hittat någon med ny bil som har problem. Det är inte särskilt intressant då det alltid finns undantag. Det finns säkert gamla bilar som känns som kassaskåp också, men i regel är skramlande vanligare på äldre bilar. Det måste nog t o m du erkänna. :) |
|
En ny bil på 280.000kr kostar ca 60kr/mil inkl allt om man kör 1500mil En beggad bil för 50.000kr kostar ca 31kr/milen. Detta stämmer ju naturligtvis inte på alla märken och kombinationer med är iaf en vettig kalkyl jag hittade här: Länk |
|
|
Decerto: Din avkastningen på 10%/år på investerat kapital är nog inget du kan räkna med i någon kalkyl. Du bör nog snarare jämföra dina 300Tkr med en vanlig bankränta vilket idag inte ger många kronor i slutändan. |
|
| bunf. inget jag räknar med i en budget men är en aspekt jag vill lyfta fram. Och varför kan jag inte använda omx snittet som måttstock? mitt långvariga sparande har dessutom snittat mer än så. | |
|
Nog är det uppenbart att en ny bil kostar avsevärt mer än en begagnad de första åren. Vissa som byter bil frekvent påstår att de vid inbyte får tillbaka nästa hela investeringen, gång på gång. Det låter mer som pojken med guldbyxorna. |
|
|
Jesse318: Du är en bakåtsträvare :) Att alla har problem med nya bilar är nog en kraftig överdrift dessutom finns ju garanti som låter dig sova gott om nätterna. Ingen av mina nya bilar har någonsin haft några större svårigheter att hålla värmen däremot hade jag flera äldre bilar när jag var yngre som inte tillfredställde detta behov riktigt. Beträffande ekonomin är det självklart svårt att applicera den här jämförelsen med en väldigt gammal bil som kostar 0-10Tkr i inköp. Jag har några kollegor som valt att köra äldre bilar/vrak och lyfter milersättning, där dom faktiskt tjänar en slant på detta. Samma personer har frekvent besökt biltema, legat ute på parkeringen och skruvat i minusgrader med pannlampa. För mig finns det även andra aspekter förutom ekonomi som styr valet till en ny bil. Tillförlitlighet, teknik, bränsledeklaration, miljöpåverkan m.m. är poster som jag tar i beaktning i mina val. Däremot är jag fullt övertygad om att det är möjligt att köra en ny bil nästan lika billigt som en begagnad 10 000 milare. Dessvärre tror jag man får jämföra den äldre bilen med en nyare mindre bil med svagare motorstyrka för att få kalkylen att gå ihop. |
|
|
Förstår verkligen inte varför denna tråd spårade ur? Har nu läst de 8 första sidorna igen och vad jag kan se så har Martin ställt en fråga om varför vi kör gamla bilar istället för nya. Om ni läser Martins fyra första inlägg så ser jag inte spår av påhopp på oss som kör gammal bil däremot i inlägg 3 en liten gnutta ironi, vilket inte stör mig. Om man däremot läser svaren (inlägg 3,4) så har det nog tolkats som att Martin hoppat på någon? No offense till er :) Att Martin efter alla svar sedan slår tillbaka kanske är förståeligt (läs de 8 första sidorna igen så förstår ni vad jag menar). Detta inlägg skulle kanske kommit från Martin själv? :o Eller har jag missupfattat dig Martin? Ville du bara hetsa upp AP? Intressant är det iallafall hur vi reagerar? |
|
| US. har ju precis rättat upp tråden och diskuterar kärnfrågan igen :D | |
|
Jag är mer förvånad över att folk kör runt i motorsvaga bilar än gamla bilar. Är det inte förbannat tråkigt att sitta och fisa runt i slöa tjejbilar? |
|
|
Sitter man i kö till och från arbetet spelar inte motorstorleken så stor roll, utöver att den klena motorn gör jobbet billigare! |
|
| Här är en annan intressant länk angånde bilbudget: Länk | |
| Härligt Decerto, jag har läst dina inlägg nu. | |
Martin E |
Decerto jag utmanar dig på ett rödljusrace, gärna botkyrka utanför kebabgrillen på Lördag KL 12.00. Jag funderar på att chippa den till 600Nm nu innan den skall byta ägare, tror ni jag har en chans mot hans M5 a? Anledningen till att jag byter är inte för ni trakasserar min fina premiumbil utan allt blir dyrare. Dessvärre klagar min sambo på bilen att hon sitter så lågt eftersom hon är så kort. Komforten är inte premium. Jag kommer hastigt och lustigt annars få en dyrare bil nu i Sommar med hela 700kr i månaden (försäkring och servicekostnad). samt att dom tveksamma RF däcken behöver bytas ut och skatten skall betalas! Det kommer att svida i kapitalistsjälen! #Exempel för mig Behålla 120D eller köpa ny motvarande i samma prisklass. Min gamla 120 D som kostar runt 300-08 ny kanske du får idag 185 , om 3 år kanske jag får 120 för den? Så skillnaden i värderas är 50K på vilket gör att köpa ny 120D och äga är ca 1400kr/mån dyrare i värdeminskning år 0-3år jämfört med år 3-6. Dra av då 700kr från 1400 så blir det 700 kr/dyrare att äga en ny bil under perioden vagnskada och service och garanti ingår. Tänk sen att jag slipper sula om med fina premium däck. # Ex 2 Det sämsta alternativet köpa gammal Rak sexig oljebrännare med härlig karaktär. Som jämförelse tittade jag på drömbilen för många en 3 år gammal 335DA för ca 290K (Nypris knappt 500K) och försäkringen på denna skulle kosta mig 24000kr/år!!!! samt skatt på ca 5000kr/år? samt service på ca 3500kr/år Ca 32K i sjön/år blir ca 2700kr/mån bara på skatt och försäkring och service. Lägg till att den drar en hel del ... Så gammal Xtra premiumbil äldre än 3 år nope. Dvs väldigt hög kostnad per mil på en relativt gammal bil. Dvs man får mycket ny bil för dom pengarna #Ex3 Tex Ny BMW 320D X drive med ganska mager utrustning ca 355K Skatt ca 3300kr/år och försäkring ca 5000/år ca 670kr månaden med fri service Värdetappet på denna bil är brutalare men bromsas betydligt av att Försäkring Service skatt och är billigare. Så summan på denna skittråd upplever jag att det är värt att ha en nyare bil där service och vagnskadedelen följer med. Med tanke att detta är det faktiskt inte är sååååå mycket dyrare om man nu vill äga en nyare bil 0-3 år. Men såklart allt beror vad du jämför med. |
Verdi |
Decerto, Läste du inte ens vad jag skrev tidigare? Man kan inte räkna med det man ev kan få på börsen. Och om du lånar till bilen så är det ju räntan du betalar som gäller. (Om du inte hade lånat ändå och spekulerat på börsen med det förstås...) |
|
Verdi: Nejdå. Det är en tråd som sammanfattar alla inlägg om knakande dörrar och annat skramlande som har tagits upp i det forumet. Modell? 1-serien som är så "ny". Visst knakar och skramlar en gammal dåligt skött bil mer än en ny dåligt skött bil. Men knappast alla gamla bilar är dåligt skötta, och hur många nya småbilar är tystare än E39? Det är allmänt känt att småbilar är sämre isolerade än större. Därmed borde också gamla större bilar vara tystare än nya små. Att gamla bilar är sämre än nya borde ingen motsätta sig, men det jag motsätter mig är att de skulle vara så dåliga att de är skrotmässiga när de är 10 år gamla. Då har man ingen koll. Jag skulle gärna köpa en ny bil, det är inget jag sticker under stolen med. Men jag känner mig inte så tvungen att köpa en ny bil att jag måste låna och snåla på livskvalitet och annat för att få råd med att förlänga penisen inför andra. Ny bil köper man för sin egen del, om man har råd med att behålla livskvaliteten samtidigt. Annars faller ju kapitalförstöringen platt till marken. Jag skulle inte ha några problem med att ha den lilla Peugeot 106 XSI -92 som jag hade tidigare heller. Visst - liten och bullrig men ack så charmig. Jag är inte min bil. Det är kanske där skillnaden ligger..? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
"Decerto jag utmanar dig på ett rödljusrace, gärna botkyrka utanför kebabgrillen på Lördag KL 12.00. Jag funderar på att chippa den till 600Nm nu innan den skall byta ägare, tror ni jag har en chans mot hans M5 a?" 1. Du kommer inte ha en chans mot M5'an 2. Vill gärna se "chippet" som ger 600nm i en x20d. Visst på sin absoluta höjd 500nm, men 600nm! nja låter bull i mina öron. Vill bara påpeka en sak angående euro ncap. Bilarna krockar med sig själva, vilket igentligen inte säger vilken bil som är säkrast om två bilar krockar med varandra. Tex. Audi q7 = 4 stjärnor Fiat 500 = 5 stjärnor (full pott) Det gjordes ett krocktest mellan dessa två bilar, och trots sina endast 4 stjärnor så i princip krossade Q7'an Fiaten. Dem i q7an skulle i princip spillt ut sitt kaffe, medans dem i fiaten troligen skulle ha livshotande skador eller tom dö! |
|
Verdi |
esadh, Eftersom det är så känsligt och eftersom du har såna starka emotionella band till dina gamla charmiga bilar så kanske du visst är din bil. ;-) Alltså, plast, gummi osv torkar och spricker med tiden. Plastdetaljer går av, saker vibrerar loss och börjar skallra. Saker slits helt enkelt. Det går aldrig att hålla ALLT toppfräscht för då snackar vi stora pengar och mycket tid. Pappa har en Merca kombi från 1998 som det låter som om bakluckan ska gå sönder när man slår igen den, ratten är sliten, mittarmstödet är nästen söndernött, den är svårtstartad, den rostar, dieselavgaserna luktar polsk lastbil från 70-talet osv osv. Den är helt enkelt gammal. Han köpte den faktiskt ny så jag kommer ihåg vilken lyxbil jag upplevde den som från början... |
Martin E |
Självklart roar det mig eftersom jag vet att jag har rätt:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.