AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.509

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 17 av 49
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Martin E:
4WD diesel, du har troligtvis skaffat en Huyundai, det gör mina grannar som totalt saknar intresse av bilar.
Tänk på att spara några av texterna som du har skrivit här när du börjar härja runt på ”huyundai forumet”, tänker då på de generiska texterna i form av ”försvarstalet” och ”mytomanen”.
Skriv gärna några inlägg av typen, ”varför köper folk (idioter) bilar äldre än 2010 när det finns nya hos handlaren”?
Eller, ”jag känner mig lurad när jag köpt koreansk scheisse bil istället för tysk kvalitet”.
Jag är helt övertygad om att du kan hitta på fler inlägg som skapar debatt....

Mitt sista inlägg i den här meningslösa tråden :-)
Martin E
Ingen har väl kallat någon för idiot för att man inte köper en ny bil.
Snarare vilka motiv ni har för att köra i en gammal bi (10 år). Tydligen är premiumkomplexet värre än jag befarade.

Det är väl en helt adekvat frågeställning med tanke på att många som debatterar här kör omkring i gamla bilar.

Vi har bevisat utom allt rimligt tvivel att äldre bilar (tom BMW kan ni tänka er!) är sämre på många sätt.
Utvecklingen av nya bilar är ju odiskutabelt till det bättre.

#Frågan väcker känslor med roande kommentarer som

"Att vara tvungen att ha ny fin bil luktar lite mindervärdeskomplex i min näsa"
Detta är hur roligt som helst att läsa om killen som kör omkring i en gammal rostig premiumbil

#Kan ni tänka er killen komma in i bilhallen och säga till bilförsäljaren, jo men du vet jag har mindervärdeskomplex så därför vill jag ha en gammal bil.

#Eller denna kommentar från killen som just beställt en nyare bil och äger en 1 serie
"Att köpa en ny bil i synnerhet en 1-serie det gör ingen riktig bilentusiast om det inte har hänt något exceptionellt."

#Eller rödljusfantomen som älskar att bränna gummi rakt fram.

"Tror du på fullaste allvar att din 1 serie är säkrare än min 10år gamla m5?"

Ja Euro Ncap visar med tydlighet att en ny BMW 1 serie är säkrare än din E39a. Det kallas för utveckling och det kanske är ett främmande ord för dig?

Eftersom jag byter bil var 3:e år och förlorar massor med pengar "ca 50K" per år på bytena, men jag älskar att kviva in i en ny bil som är min.

Sorry AndersK det vart ingen Hyundai.
En A4 allroad quattro 2.0 TDI (170Hk) quattro 6-växlad är beställd :). Grymt snygg bil må jag säga.

PS du kan få prova den om jag får testa din E 39 a hehe.

Men jag lever gott och har ett gediget kapitaförstörings konto som jag bygger upp på 3 år på extra arbeten ( ca 3v/år) .

Kram
Herregud hur kan ni fortsätta skriva i denna tråd?! Fattar ni inte att Martin E bara är en fjant som försöker provocera? Alla försök till en seriös diskussion är sedan länge (inlägg 1?) dömda att misslyckas. Ignorera fjanten och gå vidare!
Björn B: Jämförde mest mellan vanliga modeller som tex 325 mycket handlar väl om vikten och sämre isolering i bilen vilket gör att den "känns" tråkigare även om dom i själva verket har bättre prestanda ju nyare modell man har.

Har faktiskt kört både E30 318is och en nyare E90 320 SI men ingen av dom föll mig i smaken men en 320is Italien Import på 190hk kan jag mycket väl tänka mig är rolig.
Dock är dom ju mer sällsynt än E30 M3 och chansen att få tag i en i bra skick är inte stor.

Fast ljudet från Bmws raka 6or står jag fast vid att jag gillar mest även om tex 540.M5 och nyare M3 kan låta fint men inte riktigt min melodi.

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Jag tänker inte avsluta denna tråd då MartinE Roar mig nått så kopiöst. Trångsyntare människa blir svårt att hitta. Fabulerar, drar konstiga slutsatser av lösryckta och misstolkade citat.

Jag erkänner att jag är en Rödljusfantom om du tar till dig att du är en tangentbordsryttare med översittar mentatlitet. Deal?

Detta kommer naturligtvis falla platt men vad spelar det för roll när vårt kära troll fortsätter roa.

"Ja Euro Ncap visar med tydlighet att en ny BMW 1 serie är säkrare än din E39a. Det kallas för utveckling och det kanske är ett främmande ord för dig?"
MartinE

Jag rättade mig själv på detta men du kanske hade svårt att läsa av när någon är ödmjuk?, som troligen är ett främmande ord för dig!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
"Euro Ncap visar med tydlighet att en ny BMW 1 serie är säkrare än din E39a."

jasså gör den ? Jag trodde Euo Ncap endast illustrerar bilar som krockar med sig själv och inte med bilar som är 50% större.

Jag smäller hellre in i en pickup med min e39 vilken dag som helst än sittandes i en 1-serie !!!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jo MartinE är ett så kallat troll, det har framgått för länge sen, bara att titta i andra trådar där han florerar med sina utlägg och påhopp.

Nej jag kan inte heller låta bli denna tråd för det är intressant att studera hur den mannen är uppbyggd och vilka bultar som hamnat på fel ställe, Jag är för trygg i mej själv för att ens bli upprörd av hans försök att framstå som number one.

Att han skall övergå till ÅDI är ju trevligt, Fyra nollor i grillen o den femte "martin" bakom ratten:)
Far i frid
Nu skall jag fortsätta planera för nästa bil..mmm.. E39 / E38 eller kanske en E34 V8
Ha de gott
Forry

Min bil
Länk
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Jag skulle inte vilja ha en nyare bil pga all elektronik som strular och att bilarna idag inte heller är byggda för att hålla mer än 5 år.

Men allt det där har ju med hur mycket pengar man har å kasta bort på ingenting.

Ju äldre destomera välgjort!
Att Martin E lyckats provocera folk på AP finns det ju ingen tvekan om, vilket faktiskt ibland kan vara relativt enkelt ;)
Jag tar inte parti för någon, Martin hade tjänat lite mer på att släppa sin arroganta ton och resten av gänget kanske skulle sluta missförstå tolkningarna hela tiden.

Om man bortser från allt det finns det dock en intressant tanke hos trådskaparen där kärnämnet är om det går att få samma ekonomi med en ny bil som med en äldre?

Verdi
Jesse318,
Ja, det kan du ju lura i dig själv om det får dig att må bättre. Känns som en "surt sa räven"-kommentar faktiskt.

Moderna bilar är bättre på i princip allt. De går tystare, är säkrare, snålare, starkare... Dessutom är elektronik i regel mer driftsäkert än mekanik. Tvivlar inte en dag på 11:orna i snitt går fler mil innan de skrotas än t ex 92:orna gör/gjorde.
Nu verkar tråden handla om rätt saker igen :)
Ekonomin ja...
Säg att en nybil kostar 400'
Värdeminskning 15% årligen.

Efter 3år så är detta 154350 kr.

Ett räkneex vad detta bli i mån är 4287,50 kr i kostnad exkl lånekostnader.

Mao en begbil äldre än 4år har ett mervärde på detta i månaden om inget oförutsett inträffar vill säga.

En förklaring som de flesta nog räknar med utöver nostalgi känslan ;)
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Verdi Tystare säkrare visst, men vilket märke man än pratar om idag så är det problem.

Av egen erfarenhet så är det inga problem att få ur en gammal merca 123:a 100000mil Visst ser den ut som den gör då men den går och tar sig igenom besiktningen.

Verdi
Alex84,
Nästan. :) Om vi räknar med 15% i månaden rakt över för att göra det enkelt för oss så tappar du 2633:- i månaden på samma bil år 4 till och med 6. Skillnaden per månad är alltså "bara" 1654,50:-. Den slutar ju inte att tappa värde efter 3 år... 19854:- per år. Dra av lägre försäkring, gratis service, lägre reparationskostnader och förmodligen även lägre däckskostnader (då man ju börjar med helt fräscha däck) så blir skillnaden inte så farligt stor faktiskt.

Sen är det här givetvis en grav förenkling. Det kommer ju perioder när den tappar mer (passerar 10k, 20k mil, ny modell kommer osv) och perioder när den tappar mindre. Men i grova drag är det så.
Det många glömmer är att pengarna man inte lägger på en ny bil också växer vilket bidrar till klyftan. 300' är ju trotts allt ca 30' - skatt per år. Detta är ju också i grova drag räknat och utgår från omx snitt tillväxt och att man inte kan kvitta mot förlust.
Verdi
Jesse318,
Jag tvivlar faktiskt. Med äldre bilar kommer även strul med ACC, om det ens finns någon, ingen antisladd, sämre automatlådor, sämre mediemöjligheter (t ex USB/iPhone osv), ofta sämre hel/halvljus. Dessutom brukar äldre bilar lida av imma på insidan av rutan, knarrande dörrar, diverse skrammel och småfel... Lockar mig inte alls. Ska byta till våren.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jesse318, vad skulle hindra dig från att plocka ut 100.000 mil ur en tex en e60?
Inte många har hunnit gå så långt ännu men jag har sett en tidig e61, 30.000+ milare som var oförskämt fräsch för sin ålder/mil och som inte på något sett verkade sjunga på sista versen.

Vad har du fått det ifrån att bilarna bara designas för att hålla i fem år?
Inte så att du blandat ihop det med att modellen ska leva (=säljas) under fem år innan en ny generation tar över?
Verdi
Decerto,
Du kan ju låna till hela bilen (minus en liten del) om du vill undvika chansen/risken att pengarna dubblas/halveras på börsen. Om man räknar 5% ränta (taget ur luften) så kostar 400k bilen 11298:- per år i snitt de första 3 åren. De följande 3 åren kostar det 6938:- i snitt. 363:-/månad i skillnad. Visst, det blir ju pengar, men det är inte så farligt nu när räntorna fortfarande är relativt låga.
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Men Verdi det är ju det jag menar, en gammal bil har inget av det du nämde och då kan det inte strula.

Imma på rutorna har jag tyvärr bara upplevt på nyare bilar särskilt dieselbilar som knappt utvecklar värme och behöver dieselvärmare.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Verdi:
Ang. knarrande dörrar diverse skrammel och småfel... Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Hej BjörnB, det är inget som hindrar en från att plocka ut dom milen ur någon bil.

Men jag är ganska säker på att man inte behöver byta lika många delar under resans gång på en gammal bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.