|
Sida 16 av 49
|
|
|---|---|
|
Detta måste vara en av APs längsta pajkastningstrådar och jag tror bägge sidors budskap gått fram för länge sen. Som liten bonus bevisar tråden tesen "...the problem with arguementing om the internet is that even if you win you are still a retard". Over and out :-) |
|
|
StefanL: Amen! :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det påminner mig om ett engelska ordspråk: "Never argue with an idiot" _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
StefanL "Att köpa en ny bil i synnerhet en 1-serie det gör ingen riktig bilentusiast om det inte har hänt något exceptionellt." Anser mig vara en bilentusiast (eller motorentusiast) som uppskattar att köra det mesta med hjul och motor. Funderar just på vad det exceptionella skulle kunna vara? Kanske att jag prioriterat att först betala av studie- och huslånet och sedan leka med roliga fordon. "Jag har ibland svårt att förlika mig med den 118d vi har men just nu fyller just nu fyller den en funktion. Jag passade på att fråga hustrun vad hon tycker om ettan och fick till svar att den är ingen riktig bil enligt henne. Ingen BMW-känsla som i det tidigare bilar vi haft. Hon skulle vilja ha tillbaka M3an eventuellt 335d, bästa bilen enligt henne. gick som ett spjut. Och för första gången har barnen frågat när det är dags att byta ut ettan mot något annat, det bevisar verkligen vilken status den har i vår familj." Även om jag gillar min 120i så skulle jag alla dagar välja vilken som helst av dina tidigare häftigare åk än 118d eller 120i. OM man totalt bortser från ekonomin. Har förstått att du genom goda affärer trots allt åkt billigt i nya dyra bilar men det är få förunnat att kunna plocka ut en ny M3:a eller komma undan med minimal värdeminskning på en helt ny bil. " Jag tycker det är oftast mest tjejer man ser bakom ratten samt personer som vill ha en BMW men inte provkört någon "riktig" bil."" Säkert rätt i många fall och kan det kan faktiskt vara så att bilar i 300'+ klassen inte är möjligt att lösa för många och därav inte är aktuella att provköra. Tycker ditt inlägg har lite samma anda som flera av Martin E's i denna tråd. Varför köper inte alla nya bilar? Varför köper inte alla BMW:s dyrare modeller? |
|
Verdi |
Jag är ingen expert på 1-serien men har haft en nån vecka som lånebil och det blev väl ett par hundra mil på kurvig landsväg. När man väl sitter i bilen så är det enligt mig ingen större skillnad jämfört med att sitta i en 3-serie. Hade samma stolar, samma ratt, samma växelspak... Från förarplatsen känns de ungefär lika stora och på vägen uppför de sig ganska lika. (nu är väl nästa steg att kasta skit på E90... :)) |
|
Nåja MartinE har ju rattat en riktig gamling tidigare :) BMW 325iA -92 Min bil Länk |
|
| e90 = jävla wannabe ;-) | |
Martin E |
Den mest motsägelsefulla kommentarerna från han som äger/innehar en 118D Samtidigt som han beskriver sig snart inneha en S4 Avant, S-tronic lev. v21 och säger . "Att köpa en ny bil i synnerhet en 1-serie det gör ingen riktig bilentusiast om det inte har hänt något exceptionellt." 118D ägaren fortsätter. " Jag tycker det är oftast mest tjejer man ser bakom ratten samt personer som vill ha en BMW men inte provkört någon "riktig" bil."" Frågan är om det var en exceptionellt som hände som att tex frun som bestämde eller att hans manlighet vart hotad? Samtidigt som hans hustru säger. "Hon skulle vilja ha tillbaka M3an eventuellt 335d, bästa bilen enligt henne. gick som ett spjut." Vem var det då som bestämde? eller vågar du inte komma ur garderoben :) Apropå Jantelagsbrytaren Anna Anka måste jag säga att många av er skulle behöva lära er en hel del av henne. Länk "The power of a car, is separated from the way the car is driven" Så därför har jag beställt en ny bil igen i form av en Dieseldriven 4WD, fast frun fick bestämma färgen "nästan":). |
| Vem i helsicke är Anna Anka??? Är det nån släkting till Kalle Anka?? | |
|
Dags för en ny tråd Berömda MartinE inlägg:) "En liten bisats i detta är att 120 Dieseln är den bästa bil jag ägt snabb, snål och rolig. Min kvinnliga kollega har dock köpt en likadan bil vilket gör att jag upplever den som en kärringbil". Min bil Länk |
|
|
Jag lade in fel Mercedes SLS AMG länk tidigare, ett allvarligt misstag. Ljudet från den här V8an gillar jag... verkligen. ;-) BMW, lyssna och lär! Länk |
|
|
Sorry BjörnB. Jag respekterar verkligen dina synpunkter:) Som bilentusiast är en 118d inte det första valet. Det är en helt ok bil att transportera sig i men den ger inget habegär. Det kan nog de flesta skriva under på. Möjligtvis kan en M1, 135 locka fram de känslor jag ställer på en bil. Ps Du ska få testa S4an i vår om du vill:) MartinE; Jag gömmer mig inte bakom ett forum utan står för mina ord. Jag gillar inte vår 118d. punkt. Dessutom är jag lyckligt lottad att ha en hustru som också gillar bilar:) Det var hon som bestämde att vi skulle köpa Audin och det är ok från min sida. Vad är det för fel att tycka som jag gör? Förklara detta med garderoben är du snäll:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Martin E: Du tar liknelsen med Anna Anka som en komplimang, hyllar hennes värderingar samt länkar till hennes personliga blogg. Vem av dem är du? Länk |
|
|
esadh; tack:) Jag får tacka för mig. Känner att jag inte har något mer att tillföra denna tråd. Önskar alla lycka till med den bil ni brukar för tillfället och hoppas att ni håller era drömmar vid liv oavsett om det gäller drömmar om bilar eller något annat. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Även jag måste yttra mig om mina personliga tolkningar i frågan. 1: Jag tror det mesta handlar om prioriteringar.Många som åker E46,E39 eller liknande har säkert råd med en dyrare bil men väljer att inte köpa pga att man kanske inte vill låna upp sig på så mycket pengar eller att man kanske har 60-70 tusen att lägga kontant på en bil och slippa ta lån. 2:Alla har faktiskt inte råd att åka runt i nya bilar speciellt inte om man vill ha en BMW. Visst kan man köpa en japansk snikmodell för 99.900kr helt ny men alla har inte ens den möjligheten,att klanka ner på folk som åker äldre bilar är fel och omoraliskt! 3: Köpa en äldre BMW ger mycket mindre värdeminskning,Som ex gav jag 80 tusen för min 330-01 i mycket bra skick och 15000mil på mätaren med lite otur den kanske gått ner på sin höjd 10 tusen på ett år medans en ny Bmw kan man tappa låt sig 50 tusen eller mer på ett år. Vart går gränsen vad man är villig att förlora på en bil? 4: Jag anser att äldre BMW har mycket mer körglädje än nya. Nu har jag visserligen inte provkört någon M-modell eller annat över 300hk som är tillverkad på sena 2000 talet. Men om man tar en vanlig modell som tex en BMW 325. En E30 325 ger otroligt mycket körglädje en E36 och 46 ger fortfarande körglädje men inte alls på samma sätt. En E90 tycker jag personligen är tråkigast av samtliga modeller. 5:Design.Är en smaksak men jag personligen tycker ju att ex en E28 M5 eller en M635csi är snyggare än samtliga nyare 5 och 6 serie som tillverkats.Alla kanske INTE VILL åka runt i en ny bil och vara en i mängden och väljer att hellre åka runt i en gammal klassiker som förmodligen ger mer körglädje och mindre värdeminskning än en ny BMW. Skulle jag ha tillgång till garage och mer kunskaper att meka skulle jag utan tvekan använda 330in som vinterbil och tex en M635a eller M30 E30 som sommar/putsbil. PS. Starta en debatt om varför folk åker gamla bilar medan man själv väljer en Bmw 1 serie med klen motor är en tolkningsfråga. Priset av din 1-serie ligger i samma kurs som en BMW M3 E46 vilket jag och säkert många anser är mycket mera bil för pengarna. // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
Verdi |
Rauta, Nu är det ju så att vi är många som har bilen som bruksföremål. Har man en bil som nöjespryl och kör 500 mil om året på sommaren så är väl en gammal M3:a mer bil för pengarna. Men ska du köra mycket under hela året så är kanske inte M3:an den bästa lösningen. Du jämför helt enkelt äpplen med päron. Vilket ganska många gör i den här tråden, som kan vara det värsta jag sett sen förra årets dubbdäckstråd. :=) |
|
Sorry BjörnB. Jag respekterar verkligen dina synpunkter:) Som bilentusiast är en 118d inte det första valet. Det är en helt ok bil att transportera sig i men den ger inget habegär. Det kan nog de flesta skriva under på. Möjligtvis kan en M1, 135 locka fram de känslor jag ställer på en bil. Ps Du ska få testa S4an i vår om du vill:)" Jag förstår vad du menar att en 118d inte är någon bilentusiast första val och håller med om att det inte är någon entusiastbil på något sätt eller en bil man tar en extra sväng med bara för att det är kul. Men samtidigt känner jag två äkta bilentusiaster som bla åker e87 (den ena faktiskt 118d) samtidigt som det står en hårig 993:a i det ena garaget och ett antal italienska fullblod i det andra. Så det kan absolut vara en bilentusiast bakom ratten i en e87:a. Mitt garage är inte komplett med bara en 1-serie men det kan gärna innehålla en sån också. Hittar jag rätt 645cab (alt 650, 330) kan "samlingen" gärna utökas med en sån. Men jag bruksar hellre en 120i. Menar inte på nåt sätt att e87 skulle vara en av BMW:s roligaste modeller, inte heller är det en bil jag rekommenderar alla att skaffa. Saknar pengar betydelse skulle jag inte åka e87 (och förmodligen inte BMW överhuvudtaget) Men det är absolut en bil som fyller ett behov och med rätt kravprofil kan det vara en klockren bil. Sen kan man kalla den instegsmodell, inte äkta BMW, ej premium, ful, tjejbil, liten osv det har jag inga problem med även om jag inte håller med om allt. Förstår också att alla inte gillar den -också okej för mig. Prova S4 -ja, tack! Rauta. Ja, en M3e46 är mer bil för pengarna om man med bil för pengarna prioriterar prestanda och körglädje. Men en 120d för 160' kan vara riktigt fin medan en M3e46 i bästa fall är skapligt välvårdad och bara lite rost i dörrarna nederkant. Glöm inte att den också är betydligt dyrare att i drift. En M3e46 kan vara helt rätt bil för vissa och en e87 för andra. För mig ändras mina krav med tiden och rätt som det är ersätts 120i med en M3e46 om man för stunden styrs mer av känsla än förnuft/ekonomi. "4 cyl är INTE en riktig BMW" Glöm inte att det sitter en S14 (fyra) i den M3e30 du drömmer om men låt det inte avskräcka ;) |
|
|
Nä klart E46 M3an inte passar alla var mest dom 5 ovanstående punkterna jag ville klargöra. Jo är medveten om att det sitter en 4a i äldre E30 M3 den utgör undantaget resterande av Bmws 4 cylindriga alternativ och då är det bensin modeller jag syftar på (hmm kanske får ändra min signatur) finner jag ytterst lite körglädje i. Kan faktiskt tycka att en 120d med 177hk motorn samt v-tech optimerad är riktigt rolig att köra. // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
"Du jämför helt enkelt äpplen med päron. Vilket ganska många gör i den här tråden, som kan vara det värsta jag sett sen förra årets dubbdäckstråd. :=)" Verdi Det är ju det denna tråd har handlat om sedan post 1. Att gämföra äpplen och päron altså. Poststartaren undrar varför inte alla har en ny bil? Jo därför att en del gillar päron och andra äpplen. Skit enkelt men det argumentet biter inte på MartinE och därför börjas det gämföras hej vilt. |
|
|
Förstår och håller med dig i de 5 första punkterna. Men precis som dig har jag inte kört de flesta nyare och troligtvis körgladaste bilarna (Z4M, 135i, M3e90) och reserverar mig på den punkten men har svårt att tänka mig att de inte innehåller mkt körglädje. Ang. 4cyl. Förutom M3e30 bör du testa 320is, 318is (e30) och kanske 320si (har inte kört den senare själv) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.