|
Sida 15 av 49
|
|
|---|---|
| Andersk, kan du inte ta inlägg av den typen frågor direkt i ett PM till vederbörande istället? | |
|
BjörnB: Tyvärr, han kallade mig mytoman, hävdade att jag gått på ABF och diverse andra förolämpningar. Jag vill att han svarar så att alla kan läsa. |
|
|
Det gamla ordspråket "Hut går Hem" passar väl in på denna tråd. mvh/ Anders |
|
|
Skulle jag iofs kunnat gjort men min uppmaning gäller egentligen många fler kommentarer som finns i denna tragiska tråd. Mitt inlägg var ett litet försök att få tråden upp på banan igen. (Förmodligen helt lönlöst) Mycket möjligt att Andersk har rätt i sin analys av Martin, jag försvarar honom inte, men vad har eventuella anmälningar till Hälso- och sjukvårdsnämnden på AP att göra??? |
|
|
k1mzo: Tyvärr har du nog rätt. Fast hade Martin varit lite försiktigare i hur han formulerat sig från början och sedan accepterat en del starka reaktioner så hade tråden kunnat bli riktigt intressant. Det här är en fråga man skulle kunna skriva en avhandling om. Vad får oss (bilentusiaster) att välja de bilar vi gör och vilken betydelse har bilens ålder för valet - kopplat till att Sverige har en "gammal bilpark". Själv kallar jag mina bilar "halvgamla", trots att dom är över 20 år, en bra brytpunkt för när en bil blir gammal i min värld är år 1970. Kanske bör jag revidera min uppfattning:-) /Fredrik |
|
|
Decerto; Det du skriver är helt enligt min filosofi, jag älskar bilar och skruvade en hel del tidigare. Tyvärr räcker inte tiden riktigt till då man jobbar alldeles för mycket och att familjens intresse många gånger går före att spendera tid i garaget. Personligen skulle jag vilja ha en riktig entusiastbil i framtiden och så kommer det troligtvis att bli. T.o.m hustrun har sagt att en fin gammal Porsche skulle passa henne bra:) Jag tycker att en bil ska ha själ och det finns bara i vissa bilar, de med stora motorer som både känns och hörs. Att köpa en ny bil i synnerhet en 1-serie det gör ingen riktig bilentusiast om det inte har hänt något exceptionellt. Jag tycker det är oftast mest tjejer man ser bakom ratten samt personer som vill ha en BMW men inte provkört någon "riktig" bil. Tror jag. Jag har ibland svårt att förlika mig med den 118d vi har men just nu fyller just nu fyller den en funktion. Jag passade på att fråga hustrun vad hon tycker om ettan och fick till svar att den är ingen riktig bil enligt henne. Ingen BMW-känsla som i det tidigare bilar vi haft. Hon skulle vilja ha tillbaka M3an eventuellt 335d, bästa bilen enligt henne. gick som ett spjut. Och för första gången har barnen frågat när det är dags att byta ut ettan mot något annat, det bevisar verkligen vilken status den har i vår familj. Nu kanske jag får några bannor av er men det är helt ok. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Decerto: Du är en klok pojk;) | |
|
Ställa en fråga här på AP likt Martin E blir lite som att efter en lyckad picknick i parken stövla in på ett vinforum och ställa frågan; v a r f ö r köper folk gammalt vin från 2002 när det finns färskt bag in box... och sedan fortsätta och trampa på och betona att det ju ändå bara är en "druvsaft" vi diskuterar. Bilval beror precis, som Fredde 7 någon sida bak säger, på ekonomi, kunskap, intresse, livssituation, etc. - kombinationer som sedan styr preferenserna – vilka i sin tur inte är statiska genom livet. Sedan kan det vara ett tips att läsa bland kommentarerna i av Martin E länkad artikel och sedan titta på bilderna igen, som sagt :) Länk också denna länk återfinns lite längre ned bland kommentarerna. Länk. Kom sedan ihåg att biltesterna i Euro NCAP inte kan jämföras rakt av, utan bara inom sin egen storleksklass. Det går tyvärr därmed inte att utifrån antal NCAP-stjärnor säga att en 1-serie är säkrare än en gammal äldre 5-serie. Utan endast att e87-serien har fem stjärnor i sin storleksklass och e39 fyra i sin. Det kan avslutningsvis vara värt att notera att en modern 1-serie är ungefär lika lång som en 318 från tidigt 90-tal, men lite bredare. e87-serien väger dessutom nästan på pricken lika mycket som den gamla e30n. |
|
Martin E |
Birka. Vinsmakarna bedömmer ofta blint utan förutfattade meningar men vissa BMW-talibaner vägrar erkänna bilens brister ens inför sig själva hur gammal den är. Därför kom den här tråden att dö ut, men jag har skrattat gott åt den :) Men inte alla BMW ägare är nöjda Länk Man undrar om det berodde på en frusen vv hos en E39a? Idag hörde vi forskare som tydligt talade om att vi allt färre dödade i trafiken bla pga säkrare bilar. Men visst en Smart har inte mycket att sätta emot en 2,5 ton tung Landrover såvida man inte är en Smart-taliban. |
|
Det är inte så ovanligt att en översittare skrattar åt sina offer. Små barn börjar med att kasta en stor sten i en myrstack för att sedan titta intresserat, peka och skratta när myrorna försöker reparera sitt boende. Nej, att du skrattar bevisar bara hur arrogant och elak du är som människa. Någon annan förklaring går inte att uppbringa. Och du - han i Frankrike var nog en av dem som hade dessa problem Länk på en *host* "NY" bil. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Krock mellan gammal stor bil vs liten ny: Länk Flåklypa |
|
|
re Flåklypa samma "krockbluff" som med gammal Volvo vs ny Toyota tidigare - ger inte ett skvatt för detta m.a.o. Man har i denna krock precis som med Toyotan lycktas krocka de två bilarna så att Renault Modus med motor på tvären i princip missar Volvons längsmonterade motorblock och därmed plöjer genom den gamla bilens mjukdelar, oj vilket öde eller hur - eller så kanske inte. Studera sedan krockdockorna i AMS artikeln ovan. Skulle med avseende på säkerhet fortfarande välja den tyngsta av de två, om båda har airbagutrustning. |
|
|
"Vinsmakarna bedömmer ofta blint utan förutfattade meningar" Martin E Jaha det säger du? Sitter och och gissar till dig saker igen? " BMW-talibaner vägrar erkänna bilens brister ens inför sig själva hur gammal den är" Martin E Och vissa vägrar erkänna bilens brister ens inför sig själva hur ny den än är. Min bil har massa brister men jag älskar dom! Bristerna blir inte fel om man bara lyssnar på bilen och fixar det i tid. Men om det enda man gör är att köra och tanka är det risk för att du åker på en fet verkstads nota hur ny bil du än har. Samma sak gäller hur du kör och känner bilen. Är du risig är risken att du smäller betydligt större. Vaggas inte in i någon falsk säkerhet nu när du tror att du kör omkring i en okrossbar plåtlåda. fysikens lagar gäller fortfarande. Om du nu förespråkar säkerhet finns det betydligt säkrare bilar som har mer avancerad teknik är din. varför har du inte en sådan MartinE? För dyr? |
|
|
Hahaha, faktiskt ganska underhållande tråd. Vi kan snart skapa en separat tråd med episka Martin E citat. Frågan är också om Martin E någonsin kört en välvårdad E39 med någon av de större motorerna? |
|
|
Ja, det klockrenaste exemplet är när han vrider detta citat av mig: "Att vara tvungen att ha ny fin bil luktar lite mindervärdeskomplex i min näsa." till att bli "Den välkända Jantelags mentaliteten verkar vara svaret på att vissa åker omkring i gammalt sheisse i Sverige om man bortser från rena entusiastbilar. Dessa verkar resonera om man Köper nyare bil måste man ha mindervärdeskomplex." Det är en mycket stor skillnad mellan att vara tvungen och att göra ett eget aktivt val... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Verdi |
Det finns gott om människor som behöver en stor motor för sitt "mindervärdeskomplex" också. :=) |
|
Haha, det gäller nog allt som man skaffar sig med avsikten att andra ska uppskatta det mer än vad man själv gör, oavsett om det gäller bil, mobiltelefon eller utegrill. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Haha klart man behöver en stor motor. Snabbast = snyggast är ju en vedertagen regel! | |
|
esadh: Omgivningen respekterar den som vet vart han är på väg men bryr sig inte mycket om den vars beslut fattas av andra. Vi slits mellan att våga vara oss själva och att bli accepterade av den grupp och det sammanhang vi lever i. Vårt dilemma består i den sociala omgivningens tryck. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Stora motorer köper man väl oftast för vridmomentets skull samt att de är roligare och skönare att köra? Om man har andra orsaker bör man nog boka tid hos en psykolog. :-) Motorljud och dylikt kan kanske också spela in till viss del även om BMW är lite för bra att dämpa deras motorljud. En motor jag rekommenderar BMWs mekaniker / designers att lyssna på är Mercedes SLS AMG. Helt jäkla underbart. :-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.