AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.504

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 14 av 49
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Marin, jag gick från M5e39 till 120i och hör och häpna jag är mycket nöjd!

Har du provat en 130i eller 135i som kostar mer än 3 WV Polo?
Dessa tycker jag personligen är bra mycket roligare än M5e39.
(Därmed inte sagt att jag inte gillar M5e39. Framför allt motorn är fantastisk. Den V8:an skulle jag vilja ha i en e87 ;)

Tyvärr verkar flera gått på villfarelsen att 130iM det är en trevlig bil då prisnivån mycket hög annars hade jag redan haft en.
Blir så löjligt att klanka ner på vissa modeller.

Att jämföra 1 serien med E39 tar jag som ett rent skämt alternativt struntprat.

Handlar ju inte enbart om körglädje och motorer heller.

Smaken är som baken men för mig är 1 serien helt enkelt för liten. Däremot är ofta små bilar med stora motorer ofta roliga att köra (tänker framförallt på 130i och 135i).

Visst, det har blivit lite pajkastning men Martin E får sannerligen skylla sig själv. Sättet han formulerar sig på är ofta provocerande kontroversiella påståenden och det är han självklart fullt medveten om, sannolikt tycker han det är jättekul.
Verdi
Folk kan inte se andra behov och värderingar än sina egna. Tror det bottnar i det. Som vanligt.

Sen är OP ute efter att provocera. Tycker han gör det lite för uppenbart bara. :)
BjörnB: Tack för det hitills vettigaste inlägget (10.47) i denna tråd...håller med dig, egentligen är faktiskt frågeställning intressant men var olyckligt forumlerad från början.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Den ursprungliga frågeställningen är väl inte olyckligt formulerad men TS visar tydligt i sina följande inlägg att han egentligen inte är intresserad av att få svar på sin fråga utan helst vill att alla ska erkänna att vi inte har råd att köpa en ny BMW och därigenom inbillar oss att det skulle finnas några värden som förtjänar att bevaras i äldre bilar, tom i en gammal skrotfärdig E39. Att konsekvent avfärda allt input i tråden med att en 1serie med max 4 år på nacken får allt som BMW tidigare producerat att framstå som undermåliga produkter som enbart skulle tilltala låginkomsttagre och dåraktiga nostalgiker tyder inte på något större intresse av ta del av andras åsikter. TS är ju till fullo övertygad om att han införskaffat världens genom tidernas bästa bil, kanske har han även världens bästa boende, världens bästa soffa, världens bästa fru/man osv.
Om man ska ställa frågor som man inte är intresserad av att få svar som man inte gillar på föreslår jag att man skriver frågorna på ett oadresserat vykort istället. Arrogans och självgodhet är inte klädsamt.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
B2L: Väldigt bra formulerat! :-)
Att framstå som en låginkomsttagare, ja.. de är ok. Fundera på vad bilparken kostar både i inköp o framförallt drift inkl skatt o försäkringar ;-)

Hade nog kunna köpt ett par 1 serie ist, om ja nu velat ha vs...

O mycke pengar hade de blivit över då...

PS:högmod går före fall...

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Edit funktion tack. Anna Anka :-))) skrattar fortfarande

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag har ju lyckats skriva ihop några mindre lyckade inlägg under "karriären" på AP, men den här tråden slår det mesta när det gäller påhopp och grodor...

Skönt att man inte är ensam om att tilta ibland :-)

Martin E
En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ.

När man svarar med ett analytiskt resonemang för att nå logiska slutsatser som det primära syftet blir det plötsligt väldigt personligt.

Det jag märker är att vissa med uppsåtligt retoriska knep eller som en följd av missförstånd försöker förlöjliga 1 serien och dess ägare.

Då frågar man sig vad som är diskussionens syfte, att försvara sina argument till varje pris?

För mig är det "saken och inte personen" som bör diskuteras och när man når gränsen till personangrepp då har man passerat det seriösa uppsåt med positiva förtecken som ska prägla ett diskussions forum som detta.

Då tycker jag det är uppenbart att ni på ett sakligt sätt redogör fördelarna för att äga en gammal bil.
Vissa verkar kunna skruva själv en hel del och har den möjligheten och för dom blir det billigare. Dom lägger ner massor med tid på att hålla bilen i toppskick.

För andra som mig som inte skruvar själv eller lägger ner speciellt mycket tid på bilen mer än att köra den blir det inte speciellt lönsamt, då en reparation på en verkstad av en äldre bil kan dra iväg till dryga kostnader.

Martin E : Du menar att du är seriös när du upprepade gånger kallar en annan deltagare i tråden för mytoman? Det är väl inte så hög nivå kanske...
Länk

;)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
MartinE
Hade du väntat dej annat när du går in på ett entusiastforum och börjar ifrågasätta medlemmarnas intelligens i val av bil?? Är nog knappast BMW relaterat utan gå du in på vilket forum som helst och fråga samma sak så får du nog samma svar också. Du tycker E39 är ful,Jag tycker den är snygg. Jag tycker din bil är ful men du tycker den är linjeskön... So what. Jag vill inte se alla åka omkring i E39 lika lite som jag vill se alla åka "dojjan" 1 serien.
AP har för mej varit en plats där man möter andra som gillar ett visst bilmärke, där man hjälps åt och tipsar varann på olika lösningar. Ungefär som ni i villaföreningen tipsar varann om bästa komposthögen.

Om ens intresse är att polera på sin bil och inte att polera sina schackpjäser så är det väl upp till var och en. Att ifrågasätta det är väl handen på hjärtat ganska idiotiskt. To each his own.

Själv skulle jag inte köpa ny bil om jag så hade råd, hellre så lade jag till ett nytt kamerahus och ett värstingbojektiv och köpte en ett par år gammal M6 :) Dubbel glädje
Göran

Min bil
Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
MartinE skriver 1/1 15.57:
"Enligt svenska Nationalencyklopedin (mytomani´, sjuklig benägenhet att ljuga och förvränga verkligheten)"
Värre i kategorin "sjukligt benägen att förvränga verkligheten" än MartinE själv får man leta länge för att hitta. Så vem är i sånt fall den värsta mytomanen i skaran?

"En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ."
"För mig är det "saken och inte personen" som bör diskuteras och när man når gränsen till personangrepp då har man passerat det seriösa uppsåt med positiva förtecken som ska prägla ett diskussions forum som detta."
Helt enkelt en klockren beskrivning av MartinE - gjord av MartinE själv.
ALLA kan börja att läsa tråden från inlägg 1 och se hur du, MartinE, har gått i förgrunden med personangrepp. Det som står i ditt senaste inlägg är en kraftig förvrängning av verkligheten.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
"Att nyare bilar är bättre än gamla råder väl ingen tvekan om.
Jo dom går säkrare, tystare, snålare och bättre!"
-Martin E

#Tror du på fullaste allvar att din 1 serie är säkrare än min 10år gamla m5?
Har du belägg för detta eller sitter du bara och gissar för att du tror att nyare bilar är bättre på allt oavsätt model?

#Tystare? en bil ska mullra och varenda kolvslag ska kännas i ryggen.

#Går bättre? Jag skrattar när jag lämnar dig i ett måln av gummirök när du sitter där med låsta dörrar för att du råkar passera en förort.

#Snålare? Ja absolut men jag tankar för räntan från pengarna jag inte la på en ny bil.

"Halvkombiutförandet vars utseende man kan diskutera men gör att jag på ett smidigt sätt kan fälla ner baksätena. Detta möjliggör att jag kan transportera cyklar, skidor och annat som inte skulle få plats i en sedan/coupe med sedvanlig baklucka."

Jaha och du tror inte man kan fälla baksätena i en sedan? jag skulle kunna packa in en hel skolklass med skidor.
Ok jag tänker svara mig själv på säkerhets frågan. Det var inte så svårt att hitta resultat för att 1-serien är säkrare än e39. Dock finns ingen data om m5.

Länk

Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Och dessutom skulle du, trots skolklassen, fortfarande ha en snabbare, skönare och roligare bil. ;-)

_
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man kan fråga sig varför det är sådant fokus på just ettan. Jag tycker det är en utomordentligt bra bil när man bara åker korta sträckor, mestadels i stan.
Att den är relativt ful kan kvitta, smaken är ju som baken men man börjar dock vänja sig vid utseendet.

Men det viktiga är ändå driftskostnaden, ingen skatt (118d) och minimal kostnad i drivmedel, ca 600kr per 100 mil. Försäkringen är näst intill gratis. (Provapå försäkring i 3 mån ,samt förlängning 3 mån för 500kr.)
Förhoppningsvis kommer värdeminskningen vara noll kronor om jag säljer eller byter den till sommaren.(Jag får ju en fin M5 e39 alternativt M3 e46 för samma pengar om jag skulle vilja:)

Så ska man åka billigt ett tag kan en 118d vara ett bra alternativ. Tycker det är roligare att lägga kvalitetsmil i en prestandabil i stället.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är troligen fokus på ettan eftersom MartinE kör just en sådan samtidigt som han kritiserar andras intelligens utefter deras bilval.

_
Jag är ju sådan att som bruksbil har jag alltid en skrothög....ja eller en bättre begangad och lägger min bilbudget på en prestandabil i stället.

Gjorde ett seröst försök att ha en "nyare" bil förra hösten, först en A6 sen en 320i. Ingen av dom klarade jag att behålla mer än 3mån då prestanda går före allt annat i min värld. Jag vill inte ha en bil som glider förbi som ett grått minne i mitt liv.
Jag älskar att skruva och sköta om bilen, fixa lite här och där. Ha en bil med karaktär och känsla, den ska helt enkelt vara unik. Då menar jag inte att modelen ska vara ovanlig utan den ska ha sina egna egenheter.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Martin E:
Använder du standardiserade texter när du gör avbön?
Texten (postad 14:07)) kunde lika gärna användas i ortoped forumet när du har blivit inmålad i hörnet även där.
Texten försöker skapa någon offer-mentalitet, att du vågar säga obekväma sanningar och samtidigt alltid har en respektfull attityd.
Det stämmer definitivt inte, du är väldigt arrogant, oförskämd och har en väldigt tråkig människosyn, detta präglar många av dina inlägg.
I och med att du gått ut med ditt yrke så känner jag att kan fråga.
Har du blivit anmäld till Hälso- och sjukvårdsnämnden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.