|
Sida 13 av 49
|
|
|---|---|
|
Låt oss göra en jämförelse: Varför lägger folk så olika summor på möblemang till hemmet? En del köper enkla, begagnade möbler på tex Blocket, andra lyxmöbler på Miljögården, Svenssons etc. Tänkbara svar är privatekonomiskt utrymme och tid/intresse. Dock finns det de som har både pengar och intresse och som hellre köper svindyra antika eller vintage-möbler, än nya möbler. Ofta talas det om "känslan" som en orsak till detta eller det mer unika. På samma sätt förhåller det sig kanske för bilar. Många äldre bilar åldras INTE med behag (utan blir rishögar), men visst finns det precis som med möbler en enorm känsla och "själ" i fina äldre bilar! Jag byter tjänstebil minst vart tredje år och är därför hyfsat van vid de fördelar som nya bilar ger (nya säkerhetslösningar, hög tillförlitlighet, ofta miljövänligare etc), men kan inte skiljas från min andrabil som ger mig mycket mer "tillbaka" vid körning. En bil som jag känner sedan många år och som inte bara är en "sak" för mig (trots att det är en snik-BMW...). Finns Porsche 996 inom släkten och där upplever jag det jag skrev ovan om min E46, men gånger 100. |
|
|
Oj vilken härlig tråd. Våren 2008 som kände jag mig för första gången redigt stadd i kassan, och jag var sjukt less på alla begagnatbilar som svennar, turkar och idioter förstört på olika sett. Märken, slitage, konstiga utrustningsval osv gjorde mig tokig. Det var dags att köpa sin första nya bil. En BMW 325dM Coupe beställdes efter mycket om och men. Priset landade på 439 000:- och självklart handlades bilen på kredit. Dom pengarna finns ju ingen vettig normalt arbetande människa som har råd att casha iallafall. Efter mängder med beräkningar, så kom jag fram till att en ny beemer inte behövde vara speciellt mycket dyrare än en begagnad. Och dessa beräkningar stämmer än idag. Fördelar med ny bil: Inga dyra reparationer. Inget strul. Lägre bränsleförbrukning jämfört med begagnad bil. Mycket (!) billigare försäkring tack vare vagnskadegarantin (ca 10 000:- per år för min del!). Lägre fordonsskatt. Fri service. Och detta var bara dom ekonomiska fördelarna. Sen kommer vi in på saker som upplevd trygghet med en ny bil. Säkerhet med nya säkerhetssystem. osv osv osv. När coupen såldes av hösten 2009, så dröjde det inte länge innan ännu en ny bil beställdes. BMW 325d Touring. Även denna gången började jag kika på begagnat, men insåg väldigt snart att en sprillans ny inte skulle kosta mig oerhört mycket. Nåja, Touringen såldes ju efter ca 700 mil och 4-5 månader och hade då tappat ca 20 000:- i värde från det att jag hämtade ut den. Det är upp till var och en hur man vill lägga sina pengar. Jag åker väldigt gärna en ny och fin bil. Men som en del tidigare sagt i tråden - så behöver man inte alltid prioritera bort annat för det. Det handlar bara om konsten att kunna hantera siffror på rätt sätt. |
|
|
Peter_55: Ytterst pinsamt att läsa, bilintresset är överväldigande när de inte vet om den e fram eller bakhjulsdriven..... :-/ "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| Själv smutsar jag runt i en 740gle 86, men lika glad är jag för det! men gladast är nog JET! | |
Martin E |
Jo tråden kom fram till en intressant iaktaggelse att många håller kvar i sina gamla skrotbilsmässiga bilar av nostalgiska skäl och inte ekonomiska. Eftersom BMW vill vara ett konkurrenskraftigt alternativ utvecklar man modeller som blir bättre på alla sätt. Var 3 e bil BMW säljer ny är en 1 serie bil och vissa kanske har undgått att det finns en populär "golfklass" med bilar som Audi A3, Volvo C30 etc som 1 serien konkurrerar med. Så vad är bra egentligen? Ett argument är säkrare bilar som förknippas med utveckling Kan ni tänka er att en liten nyare FWD bil klarar sig bättre i krocktest mot tung gammal RWD bil Länk Vilket kanske är svårt att tro att sitter du i en nyare modern nästan 500 kg lättare bil. Så vem köper en gammal E39a 2011 som är sämre i allt jämfört med tex BMW 1 serie om det inte handlar om ekonomi? Sannolikt en man med konservativa värderingar och en melankolisk längtan tillbaka till forna tider för att det var bättre förr och all utveckling är ointressant för det skapar produkter utan själ. Nostalgi enl Bonniers Svenska ordbok (En melankolisk längtan tillbaka till gångna tider) |
|
Men nu får du fan ge dig!! Vi kanske inte vill åka en ful 1 serie o tro i din vildaste fantasi att denna snik BMW är bättre en en beggad 7a... Detta skvallrar mer om din inskränkta kapacitet... Ja citerar: är du nöjd me din fula(bmw? ) och ditt liv så är de bra, men håll dig på din massage arena och inte BMW forum!! Lyd dina funderingar i en annan tråd här.... Dvs en Subaru... De kanske passar dig bättre.... "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Vilken konstig diskussion! BMW må av vissa kallas för premiummärke men det medför inte att deras instegsmodellserier är bilar i premiumklassen... "Det jag menar är att Sverige med ett av Europas äldsta bilparker och ett relativt gott välstånd borde ha nyare bilar." Skevt resonemang - som andra redan skrivit så åks det mycket skrynkliga småbilar som är byggda för att skrotas i tidig ålder längre söderut, att detta instegsmodellserier inte är så populära i Sverige tyder mäst på god smak. Dessutom är konsumtion som föder bilbranschen inte ett givet resultat av ett lands goda välstånd - igen jämför söderut. När det gäller ålder på bilar så håller jag med dem som argumenterar att nyare ofta är bättre i den meningen att bilar i högre ålder medför större sannolikhet för driftstopp, driftstörningar och oväntade utlägg. Däremot att påstå att senare årsmodeller generellt är bättre än tidigare visar bara att man huggit på konsumtionsbetet med hull och hår. Visst, design och markandsavdelningarna jobbar stenhårt på att få oss att tro det... och med "statusjakt" som följd - mig imponerar det i alla fall inte på... Och vanliga gamla bilar har inte mer "själ" än nya tycker jag. För egen del prioriterar jag att slippa åka instegsmodellserie och jag föredrar utan tvekan premiummodellserier, dvs jag kan inte tänka mig 1-serien och dess kompromisser utan håller mig till 7-serie och motsvarande. I kombination med denna prioritering vill jag heller inte spendera alltför mycket pengar på bilar, det finns så mycket annat trevligt att lägga dem på. Det jag sålunda kommit fram till är att jag håller två premimummodeller så att jag inte drabbas så mycket av driftstörningar och kan låta reparera i godan ro när det behövs, ofta i förebyggade och ibland även förbättrande syfte. Dessutom ser jag till att köpa dem efter minst 90% värdefall då det fortfarande finns massor med bruksvärde kvar och sedan åker jag tills bilen tagit slut eller jag tröttnat och detta gör att det finns nog med utrymme för de oväntade utläggen. Jag struntar högaktningsfullt i om andra tycker mina bilar är gamla och jag känner mig ganska nöjd med att åka behagliga bilar för en bråkdel av vad statusjägarna betalar för sina nästan nya instegsmodeller. Visst, att invänta 90% värdefall medför att bilarna blir lite till åren men det är en kompromiss jag har valt att ta - de är inte dåliga för det. Skall tillägga att det enda vettiga sättet att räkna bilkostnader enligt mig är totalkostnad över tid, allt annat är självbedrägeri. Mina totalkostnander är sådana att bensinen utgör ca en tredjedel och så har det varit under flera år nu. När det blir dags för nästa bilbyte kommer jag att hålla mig till mina tumregler men kommer att gå ner i motorstorlek för att minska andelen straffbeskattning i totalkostanden. Då jag blåvägrar köpa bilar utan midjelist blir det knappast en E65 vilket känns lite synd, men det går bara inte här. --- CO2 - förträffligt i läsken |
|
|
Jösses, bra jobbat av Martin E som lyckats göra sig ovän med och blivit idiotförklarad av en absolut majoritet av hela forumet sedan 28/12 2010. *garv* Ett episkt citat signerat Martin E i sista inlägget: "Så vem köper en gammal E39a 2011 som är sämre i allt jämfört med tex BMW 1 serie om det inte handlar om ekonomi? Sannolikt en man med konservativa värderingar och en melankolisk längtan tillbaka till forna tider för att det var bättre förr och all utveckling är ointressant för det skapar produkter utan själ." |
|
|
; MartinE kan åka "riktig" framhjulsdriven bil år 2015, då är hans liv fulländat ) Min bil Länk |
|
| Martin E: Yarisen klarade krocken "bättre" dvs passagerarburen var så gott som intakt. Men en sak kommer man ALDRIG i från, det blir en rejäl påfrestning ("krockvåld") på passagerarna, inre "mjuka" skador är minst lika allvarliga som brutna ben mm... Finns ett test där man smackar in en Smart i en "vägg" i ca 60km/h, karossen är så stark att passagerarburen förblir relativt intakt, dock så gör man bedömningen att själva smällen ("krockvåldet") blir så kraftig att personerna i bilen högst sannolikt omkommer pga inre skador. Sedan är en E39 hästlängder säkrare en Volvo 940! | |
|
Martin E: Vem är du att avgöra om en bil är "skrotbilsmässig"? /Masten |
|
|
Skulle tro att utgången i en krock mellan en Yaris och en 940 är helt beroende av hur bilarna träffar varandra. Dvs. det blir nog inte nödvändigtvis samma resultat som i länken i varje situation. Men det vore ju ändå märkligt om inte nya bilar skulle vara säkrare än konstruktioner från 80-talet som en 940 härstammar från. Den fria servicen som det pratas så mycket om lär ju inte vara värd speciellt mycket för den som köper bilen som ny. BMW ger ju inte bort någonting så dom har självklart räknat med kostnaden för servicen i nybilspriset. Jag skulle utan några som helst problem kunna finansiera en ny BMW motsvarande den E46 jag har idag men ser ärligt talat ingen mening med det i dagsläget. I mina ögon så är det bara pengar i sjön. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att köpa en ny bil... Sen är det väl bara att hålla med mats_eposts inlägg en bit upp. Snacka om att Martin E idiotförklarar sig själv. Grattis! :-) |
|
|
Jag har fått för mig att doktorer är smarta människor, men du får mig att omvärdera min uppfattning. Var köpte du ditt diplom? Att jämföra en e39 med e87?! Det spelar inte ens i samma liga...eller ens samma sport! |
|
|
mats_epost: När jag läste ditt senaste inlägg blixtrade plötsligt en mental bild av Anna Anka förbi... :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Marin: Har du sett "The big bang theory"? Dr. Sheldon Cooper är visserligen en parodierad doktor men ingen rök utan eld som de säger... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Anna Anka, klockrent! Hahahaha | |
|
Martin E: Nu har det blivit så där fel, igen. Du har råkat posta i fel forum, den där harangen om ”skrotbilsentusiaster” som lever i det förgångna skulle nog in på ett annat forum, förhoppningsvis inte något ”ortoped-forum”, kanske golf eller bridge? Autopower är nämligen riktat mot bilentusiaster och påfallande många är dessutom skrotbilsentusiaster . Tänk nu på vilken text du postar var, ditt rykte som ortoped kanske försämras om du råkar posta en nördig bilrelaterad fråga på det där ortopedforumet |
|
|
Peter_55 Oj, det är riktiga bilentusiaster :-) En kollega har köpt en ny BMW, jag frågade vad det var för modell och svaret var "det är en sån där Xdrive". Jag vet fortfarande inte vad hon köpt :-) |
|
|
Tycker det räcker med pajkastning nu. Nivån på diskussionen har nu sjunkit riktigt lågt på båda sidor. Jag tycker att ursprungsfrågan är ganska intressant även om den är lite arrogant formulerad. Tycker också det är riktigt korkat att påstå att den ena bilen skulle vara bättre än den andra oavsett om det står 760i eller 116i på bakluckan. Bilarna skiljer sig på en massa punkter, storlek, ålder, pris, bränsleförbrukning, design mm mm. Vad som passar varje individ, familj bäst skiljer sig helt enkelt. Jag har inte svårt att förstå hur den tänker som väljer en tex 750e38 framför en 1-serie. Ska det omvänt vara så svårt att fatta att vissa faktiskt föredrar tex 1-serien, det är inte generellt så att vi missat att man kan köpa en stor "premiumbil" för under halva pengen. Vi kan jämföra egenskap för egenskap, totalkostnader mm men vi kommer aldrig kunna utse den bästa bilen. (Möjligtvis kan vi enas om att det är en BMW iallafall ;)) |
|
|
Om man hoppar direkt från Renault 5 till 120d, kan jag förstå att att man tror att man har uppnått toppen i bilevolutionen. Det är oerhört skickligt av BMW att konstruera en liten bil, men ta betalt som för 2 småbilar. Hatten av! En av mina absoluta favorit BMW bilar är e39. Det finns inte många bilar som kan kombinera design, prestanda, kvalitet, komfort, sport, utrymmen på samma gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.