|
Sida 12 av 49
|
|
|---|---|
|
Nya(-re) bilar är nog mer driftsäkra rent mekaniskt, men detta kompenseras med råge av att elektroniken behagar strula mer... Så det är en balansgång det där... De allra flesta i Sverige har ju gott o väl råd att köpa en 2 år gammal 120D, inga större pengar egentligen. Men man kan ju tänka så här: OM nu den där 2 år gamla 120D behagar strula så lär man vara tvungen att lämna den till BMW för att få den lagad. Har man däremot en äldre modell, tex E46 eller E39 så är de i relativt enkelt uppbyggda, så enkelt att man kan skruva själv om man vill. Jag brukar tänka just på detta när jag köper bruxbil. Ja har sneglat lite på en stor kombi (2 år gammal Passat med 170 hästars dieseln. (Nej... har inte hjärta att slänga in våta segel, dra in sand/grus mm i en E61...). Jag kommer fram till samma sak varje gång, det skulle bli MYCKET dyrare att ha denna bil då jag kör "en massa mil" varje år, vilket gör att tex ett kamremsbyte kommer som ett brev på posten vart 3:e år. Skulle givetvis serva själv (man har väl inte tummen mitt i handen?) och inga 3000 mils intervaller som tillverkaren anger, halverat intervall är melodin. Naturligtvis kommer jag tids nog köpa en sprojtans ny bil, men förmodligen inte för lånade pengar, bilar skall man casha. |
|
|
Fredde7; jag håller med dig i ditt resonemang. Vad gäller 1-serien tyckte jag att den såg för jävlig ut till en början men har accepterat dess utseende mer och mer och funderar t.o.m att skaffa en M1a i vitt som busbil. Vad gillar du den modellen? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Andersk: "Yes, jag reggade mig på Autopower för snart 9 år sedan." Då ramlade bitarna på plats, blev lite konstigt med alla dina bravader om man utgick från att du var 20 år :-) |
|
|
Det var ett jäkla nerklankande på 1-serien samtidigt som körglädjen hos äldre bilar hyllas. Jag älskar äldre BMW och framför allt e30 (318is, 325iM samt M3e30) samt e34 (från 525 till M5) där man finner sann körglädje men i 1-serien har jag hittat en bil som är körglad som en e30 men med säkerheten och driftsäkerheten som en modern bil. Nu menar jag inte att just min bil skulle vara speciellt ny då den snart firar 5-års jubileum. "Du har köpt en för liten bil" Nej den är inte lika lång och bekväm som en 5-serien men alla söker inte maximalt antal meter bil per krona. Tyck gärna att den är ful, det tyckte jag med på premiärvisningen... Men vad tillför denna åsikt tråden mer än att försöka vara så otrevlig som möjligt? Och en 120d är inte speciellt törstig i förhållande till prestanda (177hk). Skulle gärna åka 118d, 120d. |
|
Martin E |
Jag tycker ettans 350NM och 177 hk räcker långt och den utmärkta dieseln har ett härligt tryck vid omkörningar på låga varv 2000-2500 rpm. Den går snålt (0,5l/mil, skatt på ca 2400:-) och säkert (5 star i euro Ncap). Halvkombiutförandet vars utseende man kan diskutera men gör att jag på ett smidigt sätt kan fälla ner baksätena. Detta möjliggör att jag kan transportera cyklar, skidor och annat som inte skulle få plats i en sedan/coupe med sedvanlig baklucka. Jag sitter perfekt i sportstolarna. Visst baksätet är inte en dröm men de flesta kan sitta hyfsat bra bak, utseendet som hatchback kan dskuteras I valet stod jag mellan E61, E91 och E87 an föll valet på 120 an av ovannämnda skäl och den var roligast att köra, visst E91 hade säkert varit ett lika bra val men den kändes för vanlig. När det gäller storleken tycker jag less is more för jag behöver inte packa in 2 barnvagns underreden. Jag lider inte av mindervärdeskomplex som med ditt nitlotts tänkande och kommentarer som undermotoriserad, så jag måste inte ha en M5 förorts edition med påslagna dimljus dagtid och vara först till nästa rödljus. |
Martin E |
Dawwe. Det är så jag tänker att när det börjar strula börjar det kosta både tid och pengar. Jag lämnar alltid in till en verkstad när det trasslar. Frågan är om en sån som mig verkligen tjänar på att äga en äldre bil. Äldre bilar tenderar att gå sönder oftare och för mig som är extremt beroende av bilen har jag inte tid att ha bilar på verkstan med frusna vv som M54 an. En magisk gräns för mig känns att när bilen börjar bli 3-4 år och eller gå över 10000 mil. Eller vad är era erfarenheter? |
Verdi |
Det beror ju på vem man är, vad man har bilen till, vilka intressen man har osv osv. För mig personligen passar det extremt illa med en äldre bil då jag bor i lägenhet, har noll intresse av att meka själv och behöver kunna lita på att bilen startar på morgonen för att kunna ta mig till jobbet 8 mil bort. Jag gillar även tanken på att allt fungerar som det ska. Antisladd, antispinn, krockkuddar, ABS... Säkerheten är faktiskt en viktig bit för mig. En modern småbil är mycket säkrare än en gammal Volvo 740 t ex. |
|
Kan någon radera den här jävla tråden... Den mest tragiska jag läst på AP någonsin. Gnälls det inte på varandra så gnälls det på varandras bilar.. Skitkul! Jag älskar min etta och skillnaden E87 mot en E90/E90 är väl inte större än att den senare sticker ut lite mer bakom bakaxeln... Samma motorer, stolar, plast och övrigt material. När jag beställde min 120d så provkörde jag en 116i och en 320d, båda 06:or. Kan inte påstå att jag blev besviken när jag fick den bra motorn i den i mina ögon snyggare karossen. Designen får ni gärna gnälla på för jag förstår att den inte faller alla i smaken, men kom inte och säg att det är en dålig bil, eller än värre att det inte är ngn BMW.. Som jag sagt tidigare så bygger den ju på E46:an - den BMW som definierat BMW för mig (född -82). |
|
| MartinE: Ang begreppet "M5 förorts edition med påslagna dimljus dagtid" så skulle jag definitivt välja en M5, även en riktigt häckig sådan, framför 120 alla dagar om året. Någon ordning får det vara. | |
| En ny(-are) bil har mer saker som kan "trassla" än en gammal mer basic bil. Du har tex navi, regnsensor, integrerat ljudsystem mm. En ny(-are) bil lämnar man ofta till märkesverkstaden, timdebitering a 1200+ kr/tim. En gammal bil kan "vilken verkstad som helst" felsöka o laga. Frusen vevhusventilation kommer nog förekomma även på då de allra nyaste bilarna tro mig, dock så dröjer det kanske ytterligare några år innan de blir "tillräckligt igensatta". Detta kan ju undvikas enkelt på tex M54 genom att man rengör (alternativt byter ut) vevhusventilationen vid köp, visst det kostar en del (iaf hos BMW!) men det kostar även att vara utan bil...En 3-4 år gammal välskött bil är knappt inkörd, 10000 mil är nada. När vi börjar närma oss de 30000 mil och/eller 8-10 år så kan diverse ålderskrämpor komma (trötta dämpare, slitna leder/bussningar mm). | |
|
Vad är egentligen en "ny" bil? Jag tycker inte att en bil är speciellt ny när den är tre år gammal och börjar närma sig 8-10.000 mil. Har man ett välbetalt jobb och förespråkar nyare bilar tycker jag inte man åker speciellt nytt i en -08:a. Jag köper normalt sett bilar som är 3-4år gamla just för att de är lite äldre och kommit ner i rimliga pengar. PS. Martin vevhusventilationen kan frysa även på 1-serien så byt olja oftare än intervallet och kör bilen ordentilgt varm emellanåt. |
|
fredde 7 |
martin e: trevligt att du förnyat din attityd:) du beskrev på ett bra sätt varför du gillar just din bil....huvudet på spiken. idag förortsbil imorgon en klassiker;) stefan l: vet inte mer om nya m1:an än vad jag läst, blir nog en kul bil. |
|
Intressant tråd. 12 sidor som egentligen inte resulterat i något. Jo, två saker, jag blev 80 år äldre och Martin E har tycker allafall jag intagit en betydligt trevligare attityd. Sammanfattning: Talibanfasoner och försöka tvinga på andra något som strider mot deras värderingar är lönlöst och leder i förlägningen till inbördeskrig och annat trist. Själv gillar jag skrotbilar då dom ger charm. Vissa kanske anser att jag inte lever som jag lär just nu, förra vintern körde jag en gammal Porsche men tyckte så synd om den pga vägsalt och avsaknad av motorvärmare. Monterade därför in en motorvärmare i min frus sommarbil och kör E46-cab alternerat med ett 5-serie E39 skepp med V8a. Sån är jag. Andra gillar moderna bilar av olika anledningar. Helt OK. Jag har inga problem med att min granne har köpt en ny X3-diesel, fritt land och skulle aldrig försöka tvinga på honom konceptet att skaffa en gammal X5/Landrover. Med respekt för andras val/beslut så kan man ägna energi åt något som egentligen betyder nåt. Vi knäckte en flaska dompan med grannen och diskuterade helt annat än bilar. Är helt övertygad om att Martin E och jag inte skulle börja slåss om vi träffades, vi kanske hade diskuterat idrottskador och hur förebygga eller skattelagstiftning och hur förekomma :-) Är grymt sugen att skaffa vinterdäck till Porschen. Ni som kör sånt där modernt skräp borde uppleva bil utan antilsladder/ABS och med diffbroms unde en sån här fantastisk vinter :- God fortsättning. |
|
|
Andersk: Är det nyårsbuggen i I-phone som skapade ditt hastiga åldrande? ;-) BjörnB: Jag tror inte att folk egentligen tycker så illa om 1-serien som det kanske ser ut. Det är nog mer att de (vi) försökte ge MartinE lite annorlunda perspektiv när han kritiserade deras (våra) otvungna val av äldre bilar. Om man ska balansera något som är draget till en spets så behöver man ibland visa den andra änden. Marcus555: Helt klart min mening sedan tisdagen! Fredde 7: Inlägget från 02.18 är exakt vad vi har försökt att säga sedan inlägg 1 men inte formulerat lika klart och tydligt som du. Tack! :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Wow säger jag bara! Många heta inlägg. Har läst tråden och jag har nu en av "mina" drömbilar" E38 750. Har suktat efter denna bil flera år. Har ej råd med en nyare bil som har samma lyx/kvalitè/prestanda m.m. Men hade råd att köpa den jag har nu. Klart man skulle kunna ta ett lån men, ja som sagts tidigare i denna tråd så är det FÖR mycket pengar för mig med tanke på värdeminskningen. Kör faktiskt hellre min 750 än en nyare med "plastig" känsla och dålig prestanda m.m. Lite otroligt är dock att många som "glor"' på min bil tror att den kostar hur mycket som helst! God fortsättning! Beemoholist javisst! |
|
|
esadh: "Jag tror inte att folk egentligen tycker så illa om 1-serien som det kanske ser ut." Jo faktiskt, vi (folket) tycker intensivt illa om den bilen :-) |
|
|
Robert Lundberg: Åh, nej! Det är elakt att mobba en liten bil bara för att den är ful. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Alla ni som rackar ner på 1-serien sänker er bara till samma nivå som trådskaparen, ytterst osympatiskt. En BMW är alltid en BMW, oavsett om det är en 507, en E28 M5 eller en E87 116d. /Masten |
|
|
Nu kan jag inte hålla käft längre, 1-serien hade ju knappast sålt så mycket som den har gjort om folket hade ogillat den. Åker för närvarande Alpinvit 320dM Coupé e92. |
|
|
"1-serien hade ju knappast sålt så mycket som den har gjort om folket hade ogillat den." Folk och folk... Du vet väl vad för slags människor som köper 1-serien i allmänhet? Länk Så om den säljer bra är nog ingen mätare på hur bra den är. Vet inte varför folk köper den egentligen. Majoriteten verkar ju inte vara intresserade av bilar i alla fall om man ska tro BMW:s VD. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.