|
Sida 1 av 49
|
|
|---|---|
Martin E |
Sverige är en av de länder i Europe som kör omkring med den äldsta bilparken i Europa. Medelåldern på en svensk bil ligger runt 10 år. Jag undrar varför ni åker omkring i gamla bilar som tex E39 or E36 or. Menar finns det finns väl all anledning att byta bil där allt blir bättre ju nyare bilen blir med få undantag. Personligen tror jag delvis det beror på att politikerna inte gynnar nyköp genom att inte erbjuda bra skrotningspremier. Detta är märkligt i dessa tider där miljön är i fokus då de gamla bilarnas negativa effekter är välkänd |
| I mitt fall är det enbart relaterat till budget. De nybilar som möjligen intresserar mig är inte ekonomiskt nåbara för mig där jag befinner mig i livet just nu. | |
| Martin E- jag tycker ditt resonemang är ganska trångsynt, för det första så är det nog för alla inte har den ekonomin, för en del andra ligger det inte i intresset att hela tiden åka nya bilar. Sen finns det ju dom som pendlar med någon skit bil och sen har något fint att åka när det behagar. | |
|
Martin E du verkar vara en smart kille Vad skulle du själv tro att alla inte kan köpa nya bilar Kan vara en ekonomisk fråga med vad vet jag som också har en gammal bil Ha deT |
|
|
Jag tycker inte de är märkligt att man ur miljösynpunkt kör en gammal bil. Miljöbelastningen att tillverka en ny bil lär vara mycket större än att köra vidare med sin E36/E39. Sen tror jag som Lus säger att väldigt många människor varken har råd lr tycker de är värt pengarna att köpa en ny bil. Finns ju mycket annat i livet som ger mervärde än att åka en ny bil. Har själv köpt 3 nya bilar under de senaste 10 åren men de senaste köpet blev en 3år gammal E61'a och med värdemiskningen som är under de 3 första åren så kommer jag knappast köpa någon mer ny bil. It's not the fart that kills - it's the SMÄLL! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Därför att BMW inte gör nya gasbilar. Dessutom är kvaliten och tekniken enklare o bättre på en 10 år gammal bil än dagens flipperspel, med bussystem och fiberoptik. sedan finns det annat än bilar att lägga pengar på , då en ny bil är den sämsta "investering" som finns om den inte ska finaniseras och användas i jobbsyfte. Vilket de flesta nya bilar som säljs nog är ämnat för. En 10 år gammal bil har bara levat hälften av sitt liv. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hehehe bra tråd Martin, de e stake i dig som tar upp en så fin fråga :))) Tumme upp för dig! "Riktiga män kör diesel" |
|
| Martin E> Varför kör du inte en ny 7-serie då de är mycket bekvämare och säkrare än en 1-serie? | |
|
En ny bil är ren konsumtion (man kan alltså inte gå med vinst) och om man dessutom måste låna för att få råd med den så är det rent ekonomiskt oförsvarbart. En äldre bil behöver inte vara konsumtion, utan kan t.o.m. vara en investering. Det är få bilar jag har förlorat pengar på, närmare bestämt två. De andra har i sämsta fall gått jämnt upp. :-) Jag tror dessutom inte att en ny suv på något sätt skulle vara miljövänligare än en 15 år gammal traditionell bil så om vi börjar med att stänga tillverkningen av sådana så är det en vinst för både miljö och trafik. Och om man sedan lägger till en beräkning av saltet som förstör både miljö, vägar och folks vinterkörning så ter sig miljöaspekten av gamla bilar som en piss i Mississippi. :-/ _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Det är säkert många med mig som, förutom att det är mer ekonomiskt, tycker att det är roligt att meka med nåt som man inte behöver Nasa utbidning för. Fast ibland skulle det hjälpa. | |
Martin E |
konstruktiv synpunkter tackar! Det finns alltså ett självändamål att åka omkring i en gammal bil förutom det självklara att värdeminskningen är brutal på ny bil. Ett var att det är lättare att skruva med dom men det förutsätter att man har grejer att skruva med och helst ett garage vilket också kostar. Men Ekonomiskt är det verkligen motiverat, och när blir det dyrare att laga än att köpa nytt. Mao när går gränsen när det blir billigare att ha nytt än gammalt om man inte skruvar själv? |
|
Här har du en kalkyl att leka med hela kvällen Martin. www.bilkalkyl.be Där kan du väga värdeminskning mot reparationskostnader tills du stupar. Och ja, antagligen är det ekonomi för de allra flesta. Mig inkluderat. Värdet av att åka en ny bil är inte tillräckligt stor för att motivera kostnaden. Jag tar lätt några repor och stenskott mot att åka bil till ungefär 40% av kostnaden av nybil. Mina grannar tror ändå bilen kostar en halv mille ;) ------- //Lövet |
|
|
Det är ungefär som att säga "vadå? det är ju bara att gå till bankomaten när pengarna tar slut". Tror nog de flesta skulle åka nyare bilar om de kunde. Det är billigare att åka äldre. Visst finns det en brytgräns men inte vid 10 år redan. |
|
|
Prisfallet på 740:an -97--07 ca. 90% d.v.s. ca. 900.000. Dom pengarna kan man göra många verkstadsbesök för. |
|
|
Om vi ska hålla diskussionen på en bra nivå så skulle jag jättegärna se en kalkyl över vid vilken brytpunkt som det är mer lönsamt att köpa en ny bil med garantier osv och istället ta en större värdeminskning. 1 år, 2år, 3år? ------- //Lövet |
|
|
Hur defenierar du ny bil? 1 månad, 6 mån, 1 år, 2-3 år, 5 år, 7-8 år eller 10 år? Jag byter bil vart tredje år men tror inte det är försvarbart ur miljösynpunkt. Jag råkar dock ha den möjligheten och tycker det är kul med nytt emellanåt. Jag kör också en dryga 20 år gammal hobbybil vilket innebär att mina bilar i snitt är 10 år gamla. Hade gärna haft en ny Z4 som sommarbil istället, vilket förbättrat statistiken men det hade inte förbättrat miljön (o inte min plånbok heller...) Cykla istället! |
|
|
Ny bil = bil med 0km på mätaren köpt från auktoriserad handlare. ------- //Lövet |
|
|
Jag sitter nämligen själv i sitsen att jag vill ha en nästan ny bil och funderar på när det lönar sig att köpa en ny istället och dra nytta av vagnskadegaranti (=halvförsäkring) och garantier. ------- //Lövet |
|
|
Betalar någon annan köper jag gärna en ny bil. men om alla hade råd och ville ha nya bilar och bilar som hasso skriver bara levt halva sitt liv om ens det skulle skrotas vad vore det för miljövinst mot hur stor är miljövinsten med allt nytt som produceras miljöbilar, elbilar med en jäkla massa batterier tex, hur långtid tar det för en ny miljöbil att bli "miljövänlig" |
|
|
Andreas: Ett gott råd...har du 100.000 kr som du kan förlora första året (OM det är en mindre motor du tittar på, annars blir det mer än 100') utan att det gör ont i vare sig plånbok eller själ, så go for it, men med facit i hand så vet jag personligen för all framtid att i fortsättningen alltid köpa 1-3 år gammal bil. Antal servicar du hinner göra med ny BMW är inte fler än 2-3 st innan du kommit upp till 8000 mil och dem fria servicarna blir förbrukade. Om vi antar en överskattad summa för en service på 5000:- så blir det 15.000:- för 3 besök och dem insparade pengarna på halvförsäkringen 5000kr x 3 år = 15.000:- blir totalt 30.000:- tillsammans med service som du sparar. Säg att något halvstort skiter sig på bilen som du får utbytt på garanti för 20.000:- under dem första 3 åren, så är det totalt 50.000:- MYCKET grovt räknat och med riktiga överpriser. Med tanke på att den 535d jag köpte förra veckan hade nypris på 746.000:- för snart 3 år sedan, gör mig lycklig att kunna köpa loss den och köra en lyxutrustad lyxbil med största diesel-juvelmotor, fullutrustad och med värdeminskning på 416.000 kr under dem 3 åren. Jag ler lika brett varje gång jag ser min bil. Fatta att förlora 400.000 på 3 år bara sådär! Vill bara ge dig en bild som du alldeles säkert redan känner till, men bara en tankeställare för jag vet själv hur enkelriktad jag va när jag ville köpa och köpte fabriksny bil förra året. Det kostade mig 100.000 :- på 1,5 år för en 320d Touring "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Tack för dina siffror Bayer! Dock så har ju även en 3år gammal bil en värdeminskning på 1,5års ägande. Frågan är bara hur stort det är? Säg 50.000kr? Då blir det ju 50/1,5 = 3333kr månad. 100k på 1,5 år = 5555kr per månad eller 66667kr per år för din nybil. Dubbelt så dyr värdeminskning alltså. Hmmm. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.