AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.477

Höga avgasvärden

Hu
4
Husu
325i -94
Hej jag har problem med min 325i e36, det är så att alla avgasvärden är fel fastän jag har bytt:

*Katalysator
*Lambdasond
*Olja
*Stift
*Oljefilter

(har även lagat läckage i avgassystemet)

Men ändå så är värdena för höga.

*CO: 2,8 (0,5)
*CO2500: 4,7 (0,3)
*HC: 999 (100)
*Lambda: 0,86 (0,97-1,03)

Har ett sportluftfilter på kan det ha något med saken och göra? ska kolla idag ifall det är läckage i grenrören.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Extrema värden egentligen...
Motorn går alldeles för "fett" av någon anledning.

Jag tar för givet att motorn din var driftsvarm när du åkte in i hallen och att motorn går bra annars, dvs inga tendenser till misständningar eller dylikt ?

Men annars så verkar insprutningssystemet ge för mycket soppa av någon anledning, defekt tempgivare till motronicboxen kanske?
Skulle iofs också slänga dit ett originalfilter innan nästa besiktningsförsök..

Kanske läge att göra en avläsning av dina evtl felkoder hos lämplig verkstad?

Mvh Janne.
Hu
4
Husu
325i -94
Tack för ditt svar Janne!

Jag körde en mil ungefär innan. Motorn går jättebra, startade upp bilen efter att den har stått ute nu några veckor i snön och visade ingen antydan på att det skulle vara nått fel.

Ska kanske tillägga att jag har bytt temperaturgivare.

Jag har varit och kollat upp ifall det fanns några felkoder, men det enda som stod var att lambdasonden var kass (fastän den är bytt), killen på verkstaden tog bort felkoden ifrån datorn.
Hu
4
Husu
325i -94
Angående att motorn går "fett", kan det ha något och göra med att bilen är eventuellt chippad?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst kan "chippet" göra så att den reagerar lite annorlunda än med originalchip, men normalt sett så ska du inte bli underkänd på besiktningen om "chippningen" gjorts seriöst.

Om det inte är/var någon annan felkod än lambdasonden så har det kanske blivit något fel vid din montering av den nya sonden?
Kablar, rengöring etc...kanske rent av en felaktig(eller inte tillräckligt bra) sond du monterat...typ "Biltema" eller något dylikt ?

Felkod på t.ex lambda kanske ligger inne nu igen..

Mvh Janne.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
I en annan tråd (blomma till blprovningen i allmän-delen av forumet) skriver jag om att min E36 325i inte blir varm i katten på vintern efter någon mil. Jag fick underkänt på avgasvärdena härom veckan men gav mig ut och körde 30 minuter på 2an och 3an i villområdena runt om besiktningen och sedan direkt till obokad ombesiktning (en timme efter underkänd) och då hade katten fått upp tempen och värden var helt OK.
Kylvätsekmätaren i bilen visade normalt redan vid underkänt, dvs rakt upp men katten sitter tydligen väldigt långt bak på E36 325 och i blött vinterväglag kyls den av slasksprutet så det tog en del körande att få den tillräckligt varm.

Hoppas inte du har en så enkel lösning för då har du bytt en massa i onödan men som sagt att kylvästekmätaren pekar rakt upp är absolut inte det samma som att katalysatorn uppnåt rätt arbetstemp.

Dålig konstruktion av BMW - tror de sitter längre fram numera för att få varmare avgaser. Dumt för miljön att det inte funkar bättre.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Har du kvar original luftfilterbox och anslutningar till den? Om du har det skulle jag prova att montera tillbaka original grejerna med alla förekommande anslutningar.

Jag tror att det ganska ofta finns vakuumanslutningar till luftfilterboxen, om det finns och personen som monterade sportfiltret skippade dessa skulle det kanske kunna bli fel.

Har du kollat om din LMM fungerar?
Ett sätt att prova det på ska vara att ha motorn igång och knäppa loss kontakten till denna. Om motorn går dåligt när du lossar kontakten funkar den och ifall inget händer kan man anta att den är trasig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.