AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.655

Bilen känns ostadig på vägen

Har en Bmw 320 som jag tycker känns ostadig på vägen, känns nästan som om det är ishalka och bilen är på väg att tappa greppet. Kände det även lite när sommardäcken var på, men jag upplever det som att det blivit mer efter man bytt till vinterdäck. Har kollat bussningar, stag, stötdämpare, har även kollat hjulinställningen men inte hittat nåt fel.

Dom på verkstaden tror att det är däcken som är "problemet". Kör just nu på Continental, har två sprillans nya däck bak och två begagnade fram.

Vad tror ni, kan det vara däcken?! Isåfall vilket däck är bäst?

Ingen som har nåt tips?!

Kör ju just nu på Continental, dom nya som sitter bak är Continental ContiIce contact, och dom gamla som sitter fram är Continental ContiWinter Viking 2 SSR, det är alltså olika beteckningar och olika mönster fram och bak, kan det vara nåt som gör att den känns ostadig?

Continental brukar väl vara ganska bra däck i vanliga fall, eller?

Funderar eventuellt på att köpa 4 nya däck, men vet inte riktigt vilka som funkar bäst på en Bmw 320i -06..?!

Har funderat lite på antingen Hakkapeliitta 5-7 eller Gislaved Nordfrost 5, skulle nåt av dom funka på min bil tror ni??
Ang däcken vet jag inte till bil, men till motor cykel tyckte jag continental var kass.

Ang din bil hur den beter sig låter det som stabilisator stag är kass.

Vad kör du med för ring tryck i däcken?

Både sommar och vinter eftersom du skrev att du kände en liten tendens även med sommar däcken.
Jag har också varit inne på att det skulle kunna vara stabilisator stag, men jag har för mig att dom har kollat det.

Jag kör enligt rekommendationen som står på dörrstolpen. Vinterdäcken har dimension 205/55 *16, sommardäcken kommer jag inte ihåg.

205/55 *16 - 2,0 fram o 2,3 bak

Funderar på om man kanske skulle öka trycket fram lite och köra på 2,3 runt om?!
Du är medveten om att du blandat RFT med vanliga däck? Att ha olika däck fram och bak kan i många fal bidra till att bilen blir instabil, vilket inte vore helt orimligt i ditt fall då dina framdäck är hårdare och stelare än de nya bakdäcken.
Jo, jag har faktiskt tänkt på att det skulle kunna bero på att det är olika däck fram och bak, samma märke men olika beteckningar och olika mönster. Men när jag köpte bilen så var det 2 däck som var nästan helt utan dubb, så då fick jag 2 nya och då blev det olika än dom gamla.

Sen kändes den lite ostadig med sommardäcken också, (inte alls lika mycket som vinterdäcken), men ändå lite, och sommardäcken det är likadana däck alla 4.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Vilken årsmodell och miltal?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Det är en -06:a som har gått ungefär 5600 mil.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Blanda aldrig RFT däck med vanliga, bilen blir precis som du beskriver ostabil.
Ok.. Men om man skulle köpa nya däck, vilka ska man satsa på?! RFT däck eller vanliga? Eftersom man inte har nåt reservhjul så känns det nästan som en "trygghet" med RFT däck, men då har man hört att det finns en hel del nackdelar med RFT också. Sämre komfort, spårkänsligare m.m...

Funderar på att eventuelt köpa 4 nya däck (inte RFT) och se om den känns stadigare och stabilare på vägen.

Men jag vill gärna höra vad ni tycker? Vad har ni för erfarenheter av RFT däck? Vad kör ni på för däck?

Är tacksam för alla tips/förslag och synpunkter... :)
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Kör på dubbade nokian hakkapeliitta och jag tycker 328:an går riktigt bra i snön, och då har jag verkligen kört på vinterväg. Har kört från sthlm -> Östersund och runt i trakterna av Sundsvall och här har det verkligen varit vinterväglag och imorgon blir det returresa så däcken får visa vad de klarar, ska tydligen snöa längs kusten.

Annars har jag tidigare haft dubbade Gislaved nordfrost dock ej på BMW men de däcken upplevde jag som bra även om de mest gick på barmark med undantag för förra vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.