AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
8.301

Saknas värme ur två utsläpp

Sida 1 av 2
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Som rubriken lyder. Jag har värme i alla luftutsläpp utom det i förardörren samt det vänstra ansiktsblåset. Har sökt här på forumet utan att hitta något. Om jag trycker på knappen för blåst mot fötterna så slutar det blåsa ur dessa utblås, så det verkar fungera men kommer bara kalluft.

Vad kan detta bero på, och hur löser jag problemet?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej!
Eftersom systemet bygger på två sidor så kan det vara på det viset att värmeventilen har hängt sig på en sida. Denna magnetventil sitter i motorutrymmet intill säkringsboxen under en plastkåpa. det går att höra om dessa ventiler rör sig om man växlar mella värme och kyla eller tjuvkopplar dessa. Du kan ju höra av dig om du känner för det.
/Per
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Värmeventilerna är urkopplade just nu pga de är defekta och drar ur batterierna så det är full värme som gäller. Däremot (som vi pratade om igår) verkar det vara ett spjäll som styr blandning av varm/kall luft som hängt sig.

hittade en bra länk som jag tyvärr inte har hunnit studera än...
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Du kan ju alltid gå in på följande Länk så har du lite rep anv.

/Per
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Sitter ett par elmotorer som styr olika spjäll runt omkring v-paketet. Kan vara ett av dem som inte rör sig som det ska. Man ser dem om man plockar bort panelen med MID och Klima. Om du har värme i det vänstra utsläppet ovan för MID och v-regleringen så borde det inte vara fel på IHKA styrdonet eller Klimapanelen.

Mvh

DuNegro
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Tack för svaren, återkommer med vad som felar.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Jaha, det verkar vara flera fel som kanske hänger ihop. Anledningen är att det kommer fler och fler mysko el-relaterade problem...

Börjar misstänka dålig jord eller liknande. Någon som vet var man kan få tag på var jordpunkterna på E31 M70 finns?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Om det börja bli en massa skumma el fel så kan det ha ihop med låg batteri spänning, har du koll på hur dina batterier är i för skick?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Har precis bytt till två nya 98A som flitigt skäms bort med Ctech-laddare...
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ok...

Ikväll började jag på allvar mecka med det här. Tänkte att jag skulle börja med att rengöra IHKA-manöverenheten först. Men det visade sig att den inte alls satt ihop som den i E32 som jag har haft isär tidigare. Jag kommer så långt att jag har fått loss bakre kretskortet samt de svarta plastpinnarna som håller rattarna. Hela paketet går då att flytta ca 4 mm bakåt i "huset" men sedan tar det stopp.

Hur fortsätter jag? Jag vill komma åt att rengöra givaren, den är full med damm och klet.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Hittade en beskrivning här:

Länk
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Kanske inte betyder nåt men jag hade samma händelse och kände att jag verkligen inte ville ta tag i problemet,hade precis fått en länk från England med repinstruktioner och (jag var väldigt ny som 850 ägare)hittade en beskrivning om hur man byter microfilter.
De gamla såg förjävliga ut så jag bytte dessa och vippa vappa så funkade allt.
Bara som ett tips!
Trevlig helg.
Mvh Dic
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Tack för tipset Dic, tyvärr är det redan gjort.

För mig gjorde det ingen skillnad med att rengöra sensorn, nästa steg värmeventiler.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Så, nu har jag satt i "nya" värmeventiler. Hoppas att det fungerar lite bättre efter att jag har provkört.

Tyvärr märkte jag att värmepaketet under instrumentbrädan troligen läcker också... :(
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Eureka!

Nu har jag gått från, ingen värme till full värme. Från full värme till normal värme. :)

Nu återstår att kolla varför det inte kommer varmt ur de två ovan nämnda luftutsläppen...
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Uppdatering:

* Bytt tillsatsvattenpump
* Bytt värmeventiler
* Bytt microfilter
* Luftat åtskilliga gånger

Trodde att värmepaketet läckte pga fukt i bilen, men det har slutat imma igen helt... Finns ingen antydan till imma alls oavsett yttertemperatur längre.

Ett litet steg åt gången. :) Snart full funktion!
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Som det alltid gäller ta en sak i taget så kommer man så småningom till slutet även om det tar tid :-) gäller bara att bestämma i vilken ordning man skall ta det.

/Per
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Nu skäms jag lite, vintern är här och spjällmotorerna är inte rörda... MEN.

Efter ihållande verkstadsbesök och mycket hjälp från kspehe är ALLA elproblem åtgårdade! :)

Allt eftermonterat tjafs som larm, mobiltelefon, dåligt försök till halvljusautomatik etc. är urmonterat. Kablar mätta till förbannelse, boxar är bytta. Många helger och kvällar i elkunskapens besynnerliga värld ackompanjerad av kaffe och pizza. Hjärtinfarkten har nästan knackat på dörren då äntligen...

BMW hittade en kabel i förardörren som glappade och gjorde att boxar och sleepmode blev helt galet. En av nio (NIO) pluskablar.

Tur i oturen har det inte kostat särskilt mycket pengar men tagit en oändlig tid. Innan felet lokaliserades och åtgärdades levde elhissar, c-lås och taklucka sitt eget liv (det är inte kul att köra på motorväg i regn när alla rutor går ner i botten och enda möjligheten var att stanna och låsa bilen från passagerarsidan för att få upp dem igen).
Bilen låste och låste upp sig både under färd och när den stod parkerad. Takluckan fungerade när den ville. Låset och 6-millimetersfunktionen i förardörren var ur funktion. EDCn gick i säkerhetsläge mm.

Alltså gjorde en enda dålig kopplingspunkt att jag fick alla dessa problem, och med den åtgärdad fick jag en helt ny bil. Tur för mig som använder den dagligen. Nu är det bara lite små petitesser kvar innan jag på allvar kan börja njuta av mina två ton Tysk glädje.

Ni med problem, ge inte upp! :)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Härligt att allt löst sig, det gör det med tiden och trägen brukar vinna.

/P
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Då är jag skyldig dig en öl kspehe. Jag satsade allt på att det var kabelstammen under förarstolen som blivit skavd. Tror iofs att delar av den stammen går upp i dörren.
Grattis Iwarsson, på med vinterdäcken!

/AGW
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
@AGW, vi hade ur båda stolarna och kollade efter ditt tips... Men där var allt bra.

Tänkte köpt dina gamla vinterdäck, men var i Falsterbo så jag gick miste om dem. Om jag inte hittar något kul snart åker 16" smurfhjul på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.