|
|
|
|---|---|
| Det kommer ingen spolarvätska ur spolarmunstyckena, är det så att den färdigblandade man köper på macken in pallar nuvarande kyla? Finns det något sätt att värma upp systemet? | |
|
Spolartanken är helt felplacerad på ettan, sitter för långt ifrån motorn. När det är -20 ute och man kör i 120-130 km/h så blir blåset på tanken runt -40. Jag har bara kört koncentrerat sen mitten av november, än har det inte frusit. Förra året var min spolartank frusen från mitten av december till slutet av februari, har ingen tillgång till varmgarage :). Enda sättet är väl att du ställer bilen i ett varmgarage över natten och låter det tina, sen fyller på med koncentrerad vätska. |
|
|
Fartvinden påverkar inte fryspunkten. Är det -20° på spolarvätskan så ska den tåla -20° oavsett placering och fartvind. Men den färdigblandade kan säkert frysa med de temperaturer vi har haft senaste tiden. Kör in i ett varmgarage så bör det tina på några timmar. Om inte annat så kanske det finns något p-garage med värme där du bor. |
|
|
Färdigblandat tål -19 enl dunken hemma. Men det borde inte tjälspränga fast tempen legat på -25? |
|
|
Hade samma problem med min 130 för 2 år sedan. Min slutsats var att slangarna som går upp till spolarmunstyckena ligger inte i motorrummet sista biten och blandar man för snålt så fryser det i dom. |
|
| Snuttis:visst var det en Golf R du bytte dig jag ser att under din profil står det Golf GT | |
| Min har frusit till några gånger och då var det efter en utenatt. Blandat för snålt eller för dåligt var min slutsats - efter byte till högre inblandning måste man spola tillräckligt så att den fyller ut hela systemet fram till munstyckena. Sprutmunstyckena är uppvärmda i alla fall och på dieslarna ligger behållaren rätt nära avgassystemet så den biten ser bra ut. | |
| Är det inte så att det bara är spolarmunstyckena som frusit? | |
|
Jag har också råkat ut för detta de senaste två vintrarna. Till denna vintern tänkte jag ändå på det och blandade extra starkt... misstänker att jag gjorde misstaget att blanda direkt i bilen, först koncentrerad spolarvätska och sedan toppat upp med vatten och därmed att det inte blandade sig tillräckligt. Lyckades till slut att tina upp det på Gotlandsfärjan strax efter jul och sedan dessa har jag lyckats hålla det igång =) |
|
| Har även frusit för mig i början av vintern. Blandar nu 50/50. Efter det inga problem. Men läste också i intrstuktionsboken att man måste blanda innan fyller på och inte blanda i själva tanken. Även detta kan ju kanske påverka. | |
| Köper färdigblandad har aldrig frusit. | |
|
Jag blandar aldrig i vatten på vintern. 100% koncentrerat=inga problem med frysning. |
|
|
100% har högre fryspunkt än blandad. Lite vatten måste man ha i |
|
| Spolar vätska är en typ av sprit "alkohol" och fryser inte. | |
|
Jo prova -60 C |
|
| Jag ska komma ihåg att fylla på med vatten när det börjar närma sig -60gr | |
|
100% konc. spolarvätska är inte speciellt bra att lösa upp skit. 50% är bättre. Billigare i längden oxå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.