AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.542

Era tankar om denna BMW

jp
464
jpn
523im -99
Tjena, det börjar bli dags att byta ut e30in till förmån för en bil med dragkrok. Jag har suttit och letat och kan väl egentligen tänka mig lite vad som helst.

Jag hittade denna e36 320 touring -98
Länk

Det står ju inte allt för mycket i annonsen och ägaren verkar bara haft den i ca 6månader. Det är en import (2001) och den har ju gått endel.

Jag funderar också över, hur är en e36 320 som dragbil och vinterbil?

Som sagt jag vill höra era synpunkter.

Mvh/jpn
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite klen motor, iaf inget större "drag" i det övre registret på varvtalsskalan..

Huruvida den är kompetent som dragbil vet jag inte, men små(relativt liten motor)motorer med lite klen respons överlag brukar inte vara så lyckat om man ska dra tungt mycket och länge..

Bilen du länkar till vet jag ingenting om, men generellt sett så är den vagnen inte direkt dålig som vinterbil...
Ja, förutsatt att den är utrustad med bra vinterdäck och mv o kupéuttag.

Kolla begagnatguiden här till vänster om du vill veta en del typfel.

Mvh Janne.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Som vinterbil med framkomlighet, värme i kupén och annat man kan tänka sig så tycker jag e36:an funkar bra, kör ju själv 328ci nu och jag har inte haft några problem av snö eller kyla.

Vad gäller dragförmåga så är mina erfarenheter begränsade det enda jag dragit var igår när jag drog loss grannens Volvo 945. Volvon var parkerad i en inte allt för brant uppförsbacke och hade slirat ner sig lite, men det var inga problem bara på med linan och dra loss den i uppförsbacken (grannen satt i volvon å gasade) så det tycker jag funkade bra.

Det jag skulle tänka extra på om jag vore dig är varför han ska sälja bilen efter sex månader, jag tycker att det är lite märkligt att sälja en bil så snabbt. Visste han inte vad det var för bil han köpte och ångrade sig (inte så troligt) eller är något knas med bilen (känns mer troligt). Men vad vet man vissa byter ju bil ofta att det behöver vara något fel på dem.
Gått en del?? 20-25000mil är normalt. Den ser fin och välskött ut. Lite information och säljare som inte vill uppge sitt namn är vad som drar ner. Men klart värt att ringa på. Vet inte hur 320i E36 är som dragbil, men en 40hk svagare VW Passat är perfekt att dra med så effekten ser jag inte som ett problem.

Stephan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stephan:
Ja, om du tycker att det går bra att dra med en framhjulsdriven bil så torde nog man var i "himmelriket" med en BMW 320 som dragbil :)

Menade med effektsnacket att det är gott att ha en stor motor med mycket lågvarvseffekt när man ska till att dra tyngre lass..

Mvh Janne.
Bilen ser ju åtminstone skaplig ut i annonsen. Jag hade en 320 touring -96 i tre år och tyckte den funkade helt ok som vinterbil. Hade inget drag på min men det beror såklart på vad man brukar använda draget till. Kanske inte lämpligaste dragbilen om det är en stor husvagn som ska med...
jp
464
jpn
523im -99
Bilen blev såld innan jag han ta en närmare titt på den. Har dock spekulerat lite kring denna också Länk även om rost och missljud i servon lät mindre roligt, men det är klart det är ju en gammal bil. Dock tycker jag den låg aningens högt i pris?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.