AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.279

Problem Automatlåda 530 e39, EXPERTER SÖKES!

Sida 2 av 2
Ka
15
Kaizoon
535IA -96
rob_t_j72: Ja se där, dock hade vi inte delat tillräckligt vid det där tillfället för att se att korgen faktiskt var sprucken och svetsad.

Vet inte om något av det jag skrivit kan vara till någon hjälp ?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Läser inte alla svar utan går pang på bara. Det märks framför allt om bilen står så att den lutar neråt baktill så går den i friläge om det är för lite olja i lådan. I ditt fall kan det ju vara alldeles för lite olja. Dessutom vid byte av oljan så ska den ha en viss temperatur innan man stänger och skruvar i påfyllningspluggen (om sticka ej finns, man kan fylla där också). Är temperaturen fel när man bytt och drar i pluggen kommer lådan ej att fungera optimalt. Innan oljebyte = Åk 3 mil. Vid oljebyte dra i pluggen när oljan är nära 40 grader men ej under 40 grader.

Ni
199
Niclaza
535d lci
Hade idag ett kort samtal med mekanikern!
Där låg tydligen en massa felkoder på olika styrboxa och datboxar!
Han raderade dem och slog på tändingen så kom alla tillbaka igen... Efter att ha dragit i lite kabelstammar osv och sedan nollat koder igen kom dem helt plötsligt inte tillbaka!

Hittade inget direkt fel utan allting har fungerat sen dess, han har provkört den flera gånger och allt är ok!
Sämsta tänkbara felet :-) när man inte vet vad som hänt, alltså el fel av något slag.
Kanske batteriet som spökat med hela systemet?

Sen läckte vevhuset så det är bara att byta hela kittet också :-(
Pisskvalite rakt igenom på e39, eller?:)
Ka
15
Kaizoon
535IA -96
Det vore ju ytterst konstigt om det bara var slumpen som gjorde att felkoderna försvann, så det blir nog till att sprätta kabelstamm och leta kabelbrott. Skönt att det verkar vara ett så pass enkelt fel trots allt.

Vevhusventilation på E39 är väl inte helt obekant att det inte funkar helt korrekt, har för mig att BMW numera har en uppdaterad vevhusventilation för det nordiska.
Niclaza: M54 motorn som du har är underbar men har en svaghet i konstruktionen av vevhusventilationen, den kan frysa när det är svinkallt. Sedan dricker den ofta lite olja också men det får man väl unna den ;-) runt 1 dl / månad drack min men varierar så klart.

Angående att förebygga frusen vevhusventilation på M54 så tror jag att tex marin849 har en hel del tips att ge så slipper du förhoppningsvis det i fortsättningen.
Länk
//
300
///535power
320d EDE -11
sen en sak som inte alla kanske vet är att ZF lådan som sitter i din bil är väldigt pålitlig men, Ja det står att det är livstids olja i dom men inget håller för evigt mellan tummen och pekfingret så skall en automatlåda servas var 15 000mil om man inte har en ZF5HP30 då skall man byta plastkulor och tryckregulator direkt och service så klart

men E39 525 skall nog ha en nya verision av ZF 5hp24 adaptiv steptronic
men har din bil gått över 15 000mil så är det en rekomendation att byta olja och filter

och behöver du expert hjälp så är det Automatix i kungsbacka som gäller för automatlådor riktigt duktig engelsman som äger och bedriver firman
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520

Niclaza: En släkting till mig hade samma problem..inte ens bmw kunde hjälpa, han lämnade in till några killar i Tyresö STHLM och dom löste problemet.

Nu verkar det ju som att din bil fungerar? Eller?

Minns ej vad det kostade för min släkting, men tror det var runt 23 000.

Du kan skicka mess till mig om problemet kvarstår, så kan jag kolla telnr m.m. till den verkstaden..

Jag vet ej var du bor, men om du bor i STHLMS trakten så...

Mvh

Beemoholist javisst!
Ni
199
Niclaza
535d lci
Bor ca 60mil från Sthlm ;)
Vad i hela friden bytte dem för kablar om det slutade på 23 tusen?!

Ja enligt mek fungerar den nu och ingen ide att gräva upp kabelstammar om den fungerar, återkommer problemet så är de en annan femma, vevhuset uppgraderas i detta nu till nordiska versionen!

Bilen har gått 13 tusen så får väl unna den en service på lådan nästa år! R det delbyte av oljan o filter som gäller? Vad är rimlig kostnad för de? Servicekontot är övertrampat sen länge :-)
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
2500 kr kan vara en rimlig kostnad. Bara oljan är ju svindyr. är det automat går det i mer än dubbla mängden mot manuell också. Se till så att pluggen dras i vid rätt temperatur också, annars funkar inte lådan optimalt. "Inte så noga" är alldeles för utbrett bland mekaniker. Temperaturen är förbaskat viktig i automaten.
Niclaza: OBS, bara för att du nu får vevhusventilation norden kit så betyder tyvärr inte detta att du kan känna dig lugn i framtiden. Många har drabbats av fryst vv även med detta installerat. Tipsen som jag länkade till (isolering av rör etc) är ändå att rekommendera. Bara så att du inte missförstår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.