AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.289

Tempbekymmer 523i 97

Ol
19
Olleeh
525d Touring Xdrive LCI -08
Tänkte höra mig för om någon har någon aning vad felet kan vara på en E39 523a som stiger i temp mitt i allt, stiger nästan till rött och lägger sig där, sen går den ner i raketfart om man slår kupefläkten på max med full värme överallt, hjälper även om man varvar upp lite tror jag.

Har kommit nyligt, verkar inte som att bilen faktiskt går så varm som tempen visar att den gör, för mätaren verkligen flyger ner till precis normal temp när den väl sjunker.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Defekt termostat får hjälp av kupévärmen att få ner tempen på kylvattnet. Jag tror att bilen går varm och jag råder dig att inte köra förrän du fått det där åtgärdat.
Ol
19
Olleeh
Men ska den verkligen sjunka så fort? sjunker verkligen som en sten till normaltemp, nej tänker inte köra med den i onödan om vi säger så, händer dock mest när man gasar för mkt och det är halt. Tänkte direkt termostaten jag med, kanske får ta å handla en imorgon då helt enkelt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag kan naturligtvis ha fel, det har hänt otaliga ggr förr, men just det där med att tempen sjunker när du ger fulla spjäll på kupévärmen känns termostatrelaterat. Vet inte om felkodsavläsning visar om termostaten gör sitt på E39.
Ol
19
Olleeh
Jo klart att du inte kan veta säkert, men tror det är en bra slutsats av dig =) Kör nog på att byta termostaten imorgon, kostar ju inte direkt många kronor, ska passa på att höra på BMW om dom har något annat förslag vad det kan vara.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo....ska du börja blaska med kylsystemet så är rekommendationerna härifrån är att byta "allt" på en gång.
Dvs>>>Vattenpump, termostathus, termostat..
"Måste grejor" i princip, sedan så fyller du systemet korrekt, dvs fyller rätt och luftar.
Finns beskrivning i gör det själv mek.tips här på sidan.

Sedan så byter du multirem inkl spännare om du kan ana sprickor i remmen(eller om du vill vara "säker" på den funktionen också ett tag till s.a.s.).

Mvh Janne.
Hade ett likartad symptom förra vintern, visade sig vara en spricka i termostathuset...

/Udo Dirkelsniff
Min blogg: Länk
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jag skulle först undersöka om det finns luft i systemet.

Blir dina slangar hårda när bilen är varm. Kolla kylslangarna. Kläm på dem, De skall vara mjuka o varma om bilen är luftad. Inte hårda

Ofta när vattenpumpen skopar in mer vatten (när man varvar) så så kommer det in hyffsat kallt vatten och tempen sjunker till normal jättefort.

Lufta systemet är mitt tips först.

Sedan om du fortfarande har problemet kvar så kan du börja felsöka mer efter varför du får luft i systemet. Läckage, spricka i exxpansionskärl är en klassiker. Har du otur så är det topplockspackning. Även vanligt med spricka i någon slang, eller termostathuset då det är gjort i plast.

Kolla oljan om den är grådaskig. Är den det har du vatten ioljan, som kommer genom toppen. OBS kör inte med bilen varm, Topplockspackningen är jättekäsnlig. Även toppen kan slå sig om bilen kokar.

Termostat problem ger inte de symptomen. Fel på termostaten (att den är öppen jämt) Gör att bilen går för kall, eller har svårt att inte komma upp i rätt arbetstemperatur. Om den har fastnat (stängd) så går bilen för varm endast. Alltså inte går ner i temp snabbt.

Kylsystemet är rätt känsligt på de här bilarna. Det gäller att ha lite känsla när man luftar. Läs mektipset och försök förstå. OBS jätteviktigt att den står i uppförbacke när du fyller så att kylvattnet kommer in i motorn.

Har du tur är det bara att ställa den i en uppförbacke, Ha en liten tratt som du fyller på i luftningshålet på termostathuset....så skall det va klart sen.

Lycka till!

Ol
19
Olleeh
Kom på nu att jag kanske skulle kunna lägga in en liten förklaring hur det löste sig, visade sig att det var låg kylarvätskenivå, vilket jag trodde vi hade fyllt på då det varit lite tidigare, då man kollade när bilen var nykörd så var det ju såklart vatten i behållaren, så man blev lurad av detta, så det löste sig med vattenpåfyllning och en luftning, nu går bilen som en klocka igen, har inte gått efter något vatten eller bildats nya luftfickor så verkar inte ha varit något som börjat läka i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.