AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.453

BMW E32 750 går bara på backen? Köpråd?

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Var precis och kikade på en BMW 750 E32 med tveksam historik.

Säljaren säljer bilen i sin bilfirma som jag inte tänker nämna. Bilen har tydligen ägts av någon annan här i stan tills den ställdes av någon stans runt 2003 2004.

Säljaren påstår att bilen läcker olja mellan låda och motor. "främre packbox" samt att de backade in bilen på plats när den ställdes där. Mera info än så fick jag inte. Dock har jag en bekant som ringde runt lite och hittade en som hade lite info om bilen. Han vill minnas att bilen endast gick att backa med när den ställdes av.

Bilen startade efter några sekunder med nytt batteri. Rasslade inte nämnvärt i motor. Dock orolig på tomgången. (gammal soppa filter osv?)

Ser mycket fin ut i skicket och har endast gått ca 15000mil (iaf på mätaren) stog på 17" JP vinterfälgar. Shadownline Elstolar där allt verkade fungera osv.

Kunde ej provköra bilen då den står i ett garage med massvis med snö utanför (ej säljarens ursäkt utan egen bedömning)

Torrt på oljestickan till automatlådan.

Några tankar och ider från er BMW fantaster? Begärt pris är 15900 men fick ner den till 10K
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Min spontana tanke är spring all världens väg...

Men är karrosen fin (rost) och bilen i övrigt i bra skick, samt att du inte är rädd för att skruva och spendera pengar på gamla bilar kan det vara ett projekt för dig.
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Nu fått fram lite mera info.

Bilen går endast på backen om nu ingen har bytt låda sedan bilen ställdes där. Om jag förstog det hela rätt så har bilen ägts av en äldre 40-50år? och hans son har sedan "lånat" bilen innan körkortsålder och lyckats köra sönder lådan samma natt som den lånades.

Bilen ser enligt mig GRYMT fin ut i skicket i övrigt. Svårt att hitta en E32a i bra skick idag.

Någon som tagit fram en bil som stått några år och har erfarenheter om vad som fick bytas?

Antar att man bör få ut soppan samt byta soppafilter och förmodligen jucka upp bromsar osv?

Lådor verkar det finnas från ca 2000:- och uppåt. Är det samma lådor på alla 750's?

/ Emil
10000 SEK? Gått 15000 mil? Vilken årsmodell?

Om det "bara" är automatlådan som behöver bytas eller renoveras så är det kanske ett klipp som heter duga. Det låter ju på dig som att skicket är mycket bra i övrigt?

Det är väl bara ringa runt till lite verkstäder, bilskrotar och automatlåde experter för att bilda dig en uppskattning om vad det skulle kosta att fixa eller byta ut automatlådan.

Men egentligen bör jag inte alls uttala mig om 750 eftersom jag inte kan något om den. Risken är ju så klart att det kostar en hel del att få upp bilen i det skick du vill ha den samt att underhålla den.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Vad är det för årsmodell, färg, inredning, utrustningsnivå etc?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om oljestickan är torr så kan det räcka med en fyllning av olja för att få den att börja växla ok.
Men det verkar ju inte riktigt vara orsaken om man läser ditt skriveri, men man vet ju inte..

Det är ju alltid en risk med en vagn av denna kaliber som stått ett tag och påvisar felen som du redan nu har uppmärksammat, dvs kan kosta en del slantar och tid.
Kanske i slutändan mer än vad man tänkt sig från början s.a.s..

10 papp är ju initialt ingen kostnad, men som sagt det är nog bara en bråkdel av vad den slutligen kräver för att rulla ut på vägarna igen..
Beror mycket på din skruvarvana och tid för dylika projekt såklart.

Är karossen frisk så du slipper rosthelvetet, så kan det vara ett vettigt projekt..
Men det var ju det där att det just är en 750 som kan ställa till det lite trots "bara" mekaniska defekter :/

Mvh Janne.
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Tjenare!

Köpte faktiskt bilen och magkänslan är faktiskt helt okej! =)

Bilen är en 750ia den driver ej framåt utan endast bakåt. Provade slå i en liter olja i lådan men fortfarande samma grej. Dock blev det en pöl under bilen så säljarens påstående visade sig stämma! Lådan kanske trotts allt inte är trasig!

Får ett positivt intryck av bilen även om skinnet ser ut att ha hängt med i mera än 15000mil som mätaren visar. Kanske kan man få ordning på det hela!

I övrigt verkar det mesta fungera och jag skall ner och köpa oljor filter osv i morgon!

Fixat en kille som tar ner och upp lådan för mellan 2000-4000:- (gissar att det hamnar på det sist nämnda!)

Men nog pratat! Skickar upp lite bilder!

[URL=Länk
Väl inne i garaget!

[URL=Länk
Motortvätt samt lite översyn kanske? ;)

[URL=Länk
Extremt hög i fram. Coilovers eller annat skall beställas.

[URL=Länk
Som sagt skinnet ser väl kanske ut att gått en bra bit mera än mätaren visar. Vem vet kanske är det bara dåligt skött. Skall försöka få upp det i riktigt bra skick!

[URL=Länk
Inte rörd eller städad på 7år sätter sina spår. Dock endast i ratten! Allt annat har klarat sig fläckfritt!

[URL=Länk
Här har ingen knarkare pillat. Bavaria original spelare. Stora datorn. Dubbel klima samt skymt av farthållaren!

[URL=Länk
Inte en enda motorlampa eller felkod bortsett från airbagen! Bytte dessutom språk till Engelska och fick fram att den varnar för det trasiga dimljuset!

[URL=Länk
Testade mina Breyton Spirit replikor som sitter på M5'n Kommer förmodligen bli äkta MK-Motorsport på denna när man väl fått ordning på allt!

[URL=Länk
Riktigt fräsch under allt damm och skit!

[URL=Länk

[URL=Länk
Laddning under natten med en CTEK 25000

[URL=Länk
Här sover hon bra bland några av leksakerna tills man kommer med ny olja osv imorgon! =)

[URL=Länk

Vet att det är mestadels bilder bakifrån men får fota lite flera någon dag!

Är i vilket fall grymt nöjd och tror verkligen bilen har potential till att bli riktigt fräsch!

Vill behålla bilens originalskick med tex orangea blinkers osv men få ner den lite i backen och några mera tids enliga hjul än Breyton fälgarna!

Over and out! / Emil

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ser mycket fräschare ut på dina bilder än i annonsen!
Hoppas du har turen på din sida, fräscha E32 750 växer inte på träd :).

Skinnet går nog att snygga till.
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Verkar inte som att länkarna fungerar så bra här?

Slängde även upp tråden på garaget. Vill någon se bilderna så kan ni ju alltid kika där!

Länk
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Weeman:

Tack så mycket! Ja den gick att få till riktigt skapligt med bara en tvätt! Kan bara tänka mig efter en rejäl rekond!

Än sålänge är jag grymt nöjd! Får se vart det hela slutar! ;)

Mvh
Emil Edman
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Typiskt sett så är det lamellerna till framåtdrivning som blir utslitna först, det är därför backen funkar fortfarande. Prova om bilen rör på sig i 2:an och 3:an med vinterläget i.

Mvh
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

Välkommen till v12 Gänget,enligt vad jag såg på bilderna verkar bilen i riktigt gott skick väl värd att spara.de är som de sägs här på forumet fina e32 börjar bli svåra att hitta,grattis

bromsen är fartens värste fiende
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.