AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.707

Inför beg köp av Bmw 530d ?

Hej
Tänkte det skulle vara bra att kolla här vad jag ska titta extra på inför ett ev köp av en 530d 2001 (22000mil). Automat. Det finns full servicebok.
Mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag skulle iaf förvissa mig om att turbon är frisk, men det lär du väl märka vid en provkörning..
Tror ändå att du ska lägga in ett evtl turbobyte på listan för "kommande reparationer"..
Visserligen så har jag mest hört talas om att turbon till 320D har en något begränsad livslängd på vissa modeller av den..OBS! Jag vet inte om det är en speciellt svag punkt, men kontrollera..
22000mil kan betyda dylika reparationer hur som haver, likaså automatlådan bör kollas så att oljan är frisk(naturligtvis rätt olje nivå också) och att den växlar korrekt i alla lägen.

Jag vet INTE om just din årsmodell har dessa spjäll i insuget som kan lossna, men har du det så är mina rek. att plocka bort dessa också..
Lossnar en och den sugs in i motorn så blir det till att hitta en annan spis(mest troligt).

Mvh Janne.
Ja dom där spjällen kommer jag fixa om det blir affär.
Är lite tveksam men ska kolla den så noga jag kan.
Var svårt med 10cm snö över den.
Hur kollar man turbon lättast? Vad jag vet så är det svårt att se eller märka.
Mvh

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Inga spjällproblem på E39 har sänt Powerpost till dig..
Har nu testat den. :(
Det var massor att fixa på den som alla stötdämparna, gick inte upp i temp på 4 mil, trasiga dimljus, handbromslampan varnade m.m
Tror jag lungnar mig och kollar efter en nyare 320d eller något sådant.
Tack för tipsen
Mvh Håkan

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
gto80:

Om jag ägde en E39 diesel med spjäll i insuget så skulle jag inspektera dem snarast och sannolikt plockat bort dem så snart som möjligt, hur kan du vara så tvärsäker på att just E39 skulle vara förskonad?

Tänk på att nån kanske läser det och tror att inget kan hända, jag tycker att det är bättre att upplysa om att några har fått problem och att det kan vara bra att titta efter på sin egen bil.

I och för sig så har ju alla ett eget ansvar för att informera sig om vad som kan hända och bilda sig en egen uppfattning. Det vi vet är att den minoritet som har fått problem oftast behövt byta motor.

Å andra sidan så kanske inte alla E39 diesel har spjäll?

E60/61 525d LCI ska ju tydligen inte ha spjäll t.ex.

Som du märker är jag inte tvärsäker. Däremot vill jag gärna att så få som möjligt ska få erfara vad ett motorbyte kostar.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.