|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Bra initiativ med guiden, men kan man lita på den? Du säger att alla 4/6-cyl utom LCI dieseln finns "swirl flaps". Nu är guiden för E60/61, och inte E87 som min bil, men enligt realoem så har jag en 4-cyl. diesel utan dessa spjäll. Länk 120d är samma sak, och jag tror inte att det är skillnad på en M47N2 mellan E87 och E60. Så vad är rätt? Förmodligen kan bara BMW svara exakt på vad de har stoppat i o inte, i de motorerna genom åren. Tack för en trevlig guide iaf. /Z |
|
|
När jag säger alla dieslar så syftar jag på de som finns i E6X. Har ingen koll när det gäller andra modellserier. Det finns troligen fler motorer utan dessa spjäll precis som du skriver. Informationen har jag fått fram med hjälp av andra forum-medlemmar och via realoem. Kul att du gillar guiden, den finns numera under "begagnatguiden" här på AP. Ser du något som verkar konstigt eller som borde finnas med så hör gärna av dig. /R |
|
|
Jag lurar på om vi inte skulle ta lite bilder som hör ihop med guiden, det kanske kunde se lite roligare ut tänker jag. |
|
|
Bara för det så finns det bilder, vet inte var jag fick det ifrån att det saknades :) |
|
| tsaros>>Saknas ju bilder som motsvarar de olika rubrikerna så lite rätt har du. Kunde ju vara bra att tex visa var det rostar på bakluckan. | |
|
Har nu beställt spjäll i stål. Återkommer med info när jag har lyft insuget. Bäst att vara på den säkra sidan o kolla själv. R.OEM kan vara missvisande OM det nu är så att OEM insug säljes utan spjäll... /Z |
|
|
FD-Ormen: Förstår inte riktigt varför du ska byta ut/montera på spjällen? Och om de nya stålspjällen åker in i motorn så kan de nog göra större skada än originalspjällen... För du har väl läst denna tråd?: Länk Mvh |
|
|
Melzen, i guiden står det att avgassystemet är av rostfritt stål, men gäller det även slutburken? Har hört att den inte är av detta ädelmaterial pga besparingsskäl... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag ser nu att texten om rost är helt omskriven av de som har hand om AP. Jag får citera mig själv tidigare i denna tråd "Vidare har BMW snålat in på avgassystemet som bara delvis är rostfritt, att jämföra med förra generationen som hade ett helt rostfritt system" Det verkar som om det ska till lite ändringar i guiden? Har någon mer här på forumet koll på detta? |
|
| Tycker att det är lite otydligt med att kablarna böjs av efter att man öppnat bakluckan x antal gånger. Vilken funktion som slutar fungera beror på vilken kabel som går av och det beror i sin tur på hur kablarna ligger placerade. Låsproblem näms endast som felsymptom. Tror det här är något som alla E61 ägare kommer at råka ut för om man nu öppnar bakluckan ibland. | |
|
melzen: Texten är omskriven för att det påtalades att den ursprungliga texten, den som du citerar, handlade om F10/F11: Länk Olyckligtvis har Vi Bilägare länkat rosttestet för F10/F11 till nybilstestet från 2003 av 520i E60. |
|
|
Janne>> Ja då fick jag en förklaring på det och enligt det testet ska visst E60 ha helt rostfritt system då. Sen om det stämmer vet jag inte. kamel2>>Jag får kolla upp det lite närmare. Du får gärna skriva ihop nått om kabelproblematiken om du har tid och lust. |
|
|
Tänkte lyfta denna tråd igen och diskutera ett eventuellt tillägg i guiden. Hur vanligt är det med låg motortemp på dieselmotorer? Gäller det också bensinare? Har läst en del om detta på senaste tiden när det varit kallt. Bytte AGR termostat på min och det har hjälpt en del. Men är fortfarande inte upp i de ca 90 grader som förespråkas. /Rikard |
|
|
Melzen - är det inte främst 520d-ägare som klagat/frågat om låg motortemp? Tycker det verkar så på de trådar jag följt... ---- BMW CS #6212 |
|
| Kan vara så, har inte kollat så noga. Om det är ett hyfsat vanligt problem så kanske det ska nämnas. Är ju inte heller så svårt att få fram tempen om man vet hur man ska gå tillväga. | |
| Hej.Har problem med min Bmw 530d-05.Nästan varje gång jag bromsar in bilen och precin när den stannar så dunkar det till i automat lådan.Har nån haft samma problem eller vet nån vad felet är.HJJJJJJÄÄÄÄLLLLPPPPP | |
| ett vanligt fel när man läser här på furumet och även i min bekantskapskapskrets är en styrenhet som går sönder och gör att bältes och airbaglampan börjar lysa samt texten på skärmen (restraint system) minns inte allt vad det stod men den kostar ca 11000kr att byta om man inte har en bil som gått under 10000 mil som jag lyckligtvis hade så då gick det på motor och elektronikförsäkringen | |
|
Tack till melzen och ni andra som gjort E60 guiden. Har nu handlat en M525da-08 Nöjd som ett barn på Julafton med värsta klapparna. Mvh Jonas Brinell |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Angående ojämn gång på bensinarna, är det på tomgång eller under färd? Bättre välja 525d än 525I ? Kör ca 1800 mil om året. |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Angående ojämn gång på bensinarna, är det på tomgång eller under färd? Bättre välja 525d än 525I ? Kör ca 1800 mil om året. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.