|
|
|
|---|---|
|
Efter att jag fått tillbaks bilen från glasmästaren så fungerar inte regnsensorn. Ringde tillbaks till verkstaden och frågade om de glömt att koplla in den eller eventuelt kalibrera den. Får till svar att de inte är amatörer och att den inte kalibreras på bmw och att de förekommer endast på mercedes. Fins det någon som haft liknande problem eller som vet vad felet kan vara? Kan bara tillägga att billens torkare går på intervall även då bilen är i garaget och torkarspaken är i regnsensor läget. | |
|
Linsen till r-sensorn ska sitta limmad på rutan från fabrik, kolla märkningarna på rutan det kanske är en snik variant där dom limmat linsen själva vilket ger osäker funktion. Har du värmning på rutans nederkant kanske inte den heller finns på rutan. |
|
|
När jag bytte på min E39 -99 var regnsensorn lite knasig första gångerna jag använde den, sen fungerade den som den skulle. Men det var ju inget vidare trevligt svar från glasmästaren, åk dit igen och be dom kontrollera sitt jobb. |
|
|
Minns jag rätt är regnsensorn i intervalläge när bilen står stilla, eller om det är när motorn var avstängd. Du får ta med dig vattenkannan ut till garaget och testa - eller ta en titt i instruktionsboken. Utrustning som funkade innan rutbytet ska självklart fungera efter rutbytet. Kanske har du rent av fått en ruta avsedd för bilar utan regnsensor? Just eftersom vår bil hade regnsensor lät vi BMW-handlaren byta ruta åt oss på vår bil. Tack vare att försäkringsbolagen gillar fräscha rutor betalar du som bilägare samma för att få ny ruta hos BMW-handlare som glashandlaren på hörnet. Funkar inte regnsensorn ska du självklart reklamera jobbet, svårare än så ska det inte vara. Kontakta i så fall också ditt försäkringsbolag så de stoppar utbetalningen till glasfirman. |
|
|
Precis som för weeeman så var min like tokig efter rutbytet på min e39a, efter lite regn från en vattenkanna på sensorn så kom den igång efter ett tag. Enligt vad jag har hört så är det normalt eller i varje fall vanligt att regnsensorn inte fungerar direkt efter bytet av nånon anledning. // Mvh Andreas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När det inte regnade på en hel sommar så var min regnsensor på 528an lika dan, men efter ett tag i körning i regn så var den normal igen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Brukar byta många vindrutor, inte bara på BMW och vissa är skitsvåra att få sensorn att bli bra på igen, även om man gör enligt konstens alla regler. Det finns hur många olika pastor, krämer och medel som helst som man ska smeta på sensorn. Brukar vara olika fästen för backspegeln om man har sensor eller inte, så du borde ha fått rätt ruta, men åk tilbaka och be dom kontrollera om det inte blir bättre ! | |
| Jag hade samma problem efter jag bytte vindrutan. Efter att jag smort in vindrutan med vaselin så började regnsensorn fungera igen. | |
|
Hej Prova att initiera om regnsensorn med INPA så fungerar den nog säkert som normalt igen. (Om du bor i värmland kan jag eventuellt hjälpa till med detta) MVH Erik BMW, prova och upptäck beroendet! |
|
|
Be glasmästaren ta hand om det problem som orsakades när de fixade rutan. Det är inte du som ska stå med Svarte Petter.. Ryds i Västerås var mycket hjälpsamma när min slutade att funka efter rutbyte. Först så böt de ruta igen , då det fanns någon luftbubbla i skicktet mot rutan. Sedan när det inte hjälpte bad de mej att lämna in bilen på BMW. Kostanderna stod Ryds för. En eloge till Ryds i Västerås (Tunby) för att alltid vara hjälpsamma! //Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.