AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.350

Ny kam till 318iS -88

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
En kompis till mig har köpt en fin 318iS -88, det enda problemet är att kammen måste bytas eftersom den tickar för mycket. Vi funderar på om man skall satsa på en sportkam när man ändå byter, eller har en vanlig kam bättre livslängd? Vilka fabrikat på kammar är att föredra och vilka priser är rimliga att räkna med? Någon som har några erfarenheter? Tacksam för svar.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ingen som vet något om detta?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Är det verkligen kammen som tickar då ?
Det kan vara en lyftare som kärvar !

Men om ni ska byta kam så är det Dr Schrick och Crane kamaxlarna som är dom vanligaste tillverkarna av kamaxlar med hög kvalite !
Ring till Bildelsimporten på 018-508080 så kan dom nog berätta mer om kammarna !

Biltema Motor Werken =)
www.hackefors.bmw.se
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Efter mycket funderingar så satte jag i en ny orginalkam i min. Blev billigast så. Ca 1300:- kostar en från motornord. Tänk på att man även måste (bör) byta vipparmarna när man byter kam. Dom kostar ca 160:-/st (8st), sen byter man ju även tryckbrickorna med, ca 10:-/st (8st). Men lyft på ventilkåpan och kolla kammen innan ni gör något annat. Jag har bytt kam, vippor, lyftare mm och min tickar ändå (troligen spridarna). Men nu går den i alla fall bra. Innan kambytet så började den gå på tre vid varvtal över 5500. Min kam såg ut som en finnig tonåring.

Om lyftarna kärvar så kan det gå att fixa dom genom att värma upp dom rejälr och pressa ihop dem med förslagsvis ett skruvstycke. Då kommer gammal olja ut ur dem. Så gjorde jag, men det blev inte hundra, så jag bytte alla 500mil senare.

Lycka till!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har sett att orginalkammarna bara kostar runt 1300 kr, men jag trodde att man måste byta hela kamaxelsatsen när man ändå byter. Är det inte så, eller är jag helt ute och cyklar? Då blir priset ett helt annat, c:a 4600kr.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Visst skall man byta vippor och brickor när man byter kammen. Och även kammaxelns packbox. Sen så passar man ju på att byta kamrem + spännrullarna mm om detta inte är bytt alldeles nyligen. Totalt så går ett sådant byte på runt 4500:- inklusive olja och filter. Detta om man köper grejorna från motornord.

Motornord:
Kam: 1375:-
Vippor: 8 st a 185:-
Tryckbrickor: 8 st a 25:-
Kamremssats: 800:-
Kammaxelns packbox: inte många kronor...
Oljefilter: 60:-

Sen köper man ju olja någon stans (har ej på motornord): ca 300:-

Detta hamnar på runt 4500:-, men då ska man ju tänka på att kamremmen förmodligen ändå sjunger på sista värsen, och att ett oljebyte är ju aldrig fel. Sen kan jag ju rekomendera en sotningssats för dryga tusenlappen med...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Blir det dyrare eller billigare om man väljer en sportkam typ Dr Schrick istället för orginalkammen?
Blir det någon större skillnad med sportkam?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Trimkammen är ju en del dyrare. Tror en schrick kostar strax under 3000:- till din 318. Sen beror ju allt på hur vass den skall vara. Köper du en hyfsat "snäll" trimkam så behövs ju inte fjädrarna mm bytas, men köper du en riktigt vass kam så behöver man ju modifiera vissa saker för att inte hammra sönder ventilerna med kolvarna. Men jag antar att du inte hade tänkt sätta i en värstingkam då detta gör att bilen går dåligt på låga varv med pendlande tomgång mm.

Jag är inte så inne på detta, men det blir helt klart dyrare att sätta i en trimkam om du inte får tag i en begagnad till ett bra pris. Sen om det blir någon större skillnad vet jag ej, men en del borde det ju göra.

Jag funderade på trimkam, sportavgas, sportluftfilter och chip till min förr. Det hade säkert märkts en hel del, men jag tog mig inte råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.