|
|
|
|---|---|
|
Någon som kört/ägt en av de senare årsmodellerna? Jag kollar bla på denna: Länk Intryck? Kollar just nu på hus på landet, så den kommer gå dagligen in till Göteborg (cirka 2 mil till jobbet) Jag hade klarat mig med en vanlig bil men hade tänkt börja med lite lätt terrängkörning (trekking, inte trial) och tänkte då slå två flugor i en smäll. | |
|
Känns lite för "fin" för att köra i terräng med. Har kört en del Landrover Defender i skogen och det kändes rätt bra att ha en bil man kunde spola av inuti. Man vill bara längre och längre, och rätt var det är så sitter du där med lera upp till vindrutan. Sedan kommer du att nå platser som kanske inte är de renaste, och du kommer att vilja gå ut och njuta och...det blir rätt smutsigt :-) Ingen vinsch begränsar väldigt mycket. |
|
|
Jag har kört några stycken då jag jobbar med bla Jeep. Den är väldigt skramlig och högljud uppe i lite fart typ landsväg 70km/h. Den känns klumpig på vägen och styrkänsla finns inte, bilen svänger när man vrider på ratten, det är allt. Hela konstruktionen känns vek och bilen är allmänt plastig och tunn i detaljerna. Terrängkörnings-kompetensen vet jag inte mycket om, men jag antar att den är godkänd iaf. Hittils har framkomligheten på is/snö inte imponerat på mig. Den krafsar och klonkar i diffarna redan på plan mark och det känns som den får kämpa för att få grepp. Det går inte så lekande enkelt som det borde i en sådan typ av bil. Det är mycket plast och stora överhäng som sticker ut här och var så det kan ju bli dyrt efter en tur i skogen. Det ända posetiva jag kan komma på är att inredning och instrumentpanel ger ett rätt sjyst intryck. Men jag tror inte Jeep Wrangler är en bra bil. Den ser bara sådan ut! Tråkigt på ett sådant gammalt anrikt märke men jag tror ekonomerna på Jeep har fått bestämma för mycket sista tiden.. Jag har däremot väldigt stor erfarenhet av Land Rover Defender då jag tidigare utbildat folk i terrängkörning för Land Rover, som ett extraknäck. Defender är på riktigt, den kan allt den ser ut att kunna plus en hel del mer. Man blir förvånad över hur lätt den tar sig fram i princip överallt. Som trekk-bil, med lätt till medelsvår terrängkörning räcker en standard Defender väldigt långt. Kvalitén är helt okej och den tål ordentligt med stryk. Sen är den ju burkig och högljud även den på vanlig väg, men det spelar mindre roll när man vet vilken kapacitet den ruvar på. Mitt tips: Provkör både Jeep och Land Rover och bilda dig en uppfattning. Kör Jeepen först..=) |
|
|
Min uppfattning är att Wranglern klarar sig bra i skogen. Klarar stora hjul utan höjning men har samtidigt hyffsad komfort, speciellt jämfört med Defendern. Och jag gissar att 95% av dina mil kommer vara landsväg, så komfort kanske räknas lite. Annonsen är borta, slog du till? :) |
|
|
Robert: Jag kommer köra mer skogsväg än i själva skogen, och jag kommer definitivt inte köra trial eller lerhål med den :) Spacco: Ska ha detta i tankarna när jag hittar en för att provköra, har läst liknande åsikter runtom på nätet, trots det så verkar den klara sig bra i tester. Land Rover Defender är säkert en bättre terrängbil, men hur är den till vardags? Lus: Tyvärr, den verkar ha gått till någon annan. Jag siktar på att byta bil i mars men tänkte börja kolla av marknaden redan nu. Kommer ju en facelift nu till 2011 så flera 2010 kommer reas ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.