AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.611

Först oljeservice sedan dog bilen

WA
4
WAH
520, 2002
Min bil 520, 02:a (drygt 10000 mil) fungerade perfekt innan jag lämnade den på verkstad för oljeservice. Olje- och filterbyte. (jag skriver inte namnet på verkstad, så att den inte svartmålas om de inte gjort fel)

När verkstan bytte olja och filter betalade jag, tackade och körde iväg. Men efter ca 2 km dog bilen. Jag startde bilen om men den dog igen efter några meter. Jag bestämde mig att vända tillbaka till verkstan och frågade vad kan de ha gjort? varför dog bilen två gånger?

Efter några minuters diskussioner kopplades bilen till datorn och fått felkod:P0011, felställe: Kamaxelläge, inlopp/vänster/fram, cyliderrad 1 - tändpunkt för tidig/systemprestanda.

Kan någon vänligen hjälpa mig och säga om verkstan kan ha på något sätt orsakat detta fel? även om det är 1promilles chans. Jag vet att det låter orimligt men bilen fungerade 100% innan oljebyte.

Hur kan detta fel komma upp direkt efter oljebyte?
Finns det samband mellan det när man nollställer så att alla lampor (gröna) tänds och felet ovan?
Tacksam för svar
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

vad jag vet så sitter kamaxelgivaren precis intill oljefiltret. Kontrollera om du kan se några skador på denna. Antagligen är det ren slump att detta hände strax efter oljebytet. Felet är inte helt ovanligt...

Mvh H
Roffa1
Kolla så ej verkstaden har överfyllt motorn med olja. Detta kan ge liknande symptom.
WA
4
WAH
520, 2002
Tusen tack för era inlägg!
Jag tror att felet kan vara kamaxelgivaren. verkstan har fyllt på 6,5 liter olja och så mycket ska det vara enligt dem
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dessa givare går sönder då och då, mer eller mindre standard.
WA
4
WAH
520, 2002
Kan det vara att killen på verkstan orsakade felet genom att komma åt givaren och skadade den?
Vänliga hälsningar
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om du läser vad som skrivits i ditt inlägg så har du svar på frågan.

Mvh Håkan
Roffa1
Om bilen var felfri när du lämnade in den, så skall den vara detsamma när du hämtar ut den.
Fan vore det väl annars;-)
WA
4
WAH
520, 2002
Tack ännu en gång för era inlägg!
Är bortrest nu men jag ska kolla om givaren är skadad när jag kommer hem

Vänliga hälsningar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.