AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.362

Skall köpa en 3 serie, M3, 335 eller Alpina. Tacksam för tips

Sida 2 av 3
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
I den prisklassen du letar i, hade jag undtan tvektan tagit hem en premium selection m3. Personligen hade jag väntat in en faceliftad m3 sedan, snyggast bmw´n som tillverkats enligt mitt tycke.

När jag letar bilar i tyskland är det bara hos bmw jag kollar, priserna är inte mycket högre än va dom privata och småhandlarna begär. Och dom ger oftast en väldigt bra svar på bilens verkliga skick. Prutmånen är väldigt varierande bästa är att förhandla fram ett pris innan du åker ner på plats ska man inte räkna med att dom går ner speciellt mycket. Senast lyckades jag bara pruta 6000kr när jag hämtade hem min 335a, visserligen ringde jag handlaren 1timme efter annonsen kom ut och va hos handlaren i tyskland 20timmar efter min första kontakt med säljaren.

Mitt slutliga tips är ta redan på exakt va du vill ha, sedan är det bara att nörda bmw.de till rätt bil till rätt pris dyker upp =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En trimmad 335xi med eftermonterad lamell eller TorSendiff bak skulle vara min melodi, när du tröttnat på effekten så kan du montera på en storlek större turbos och ge även trimmade M3:or en match? ;)

Men idén faller lite om du inte ska använda bilen på vintern...

Jag skulle kolla på Premium Selection bilar från Tyskland: Länk Länk

Mvh
Du kan ju alltid köpa min 335xi E92 :-)

/Anders
Nu har jag botaniserat bland Premium Selection bilarna på mobile.de och har fastnat för en 335a cab. Det blir nog lagom att börja med (jag har ju för tusan kört Prius de senaste åren...)

Några frågor som jag hoppas någon med importerfarenhet kan besvara:

Då dessa säljs av auktoriserade BMW säljare med europagaranti, kan jag helt enkelt be dem skicka hit bilen utan att åka ner och titta?

Hur betalar man på smidigast sätt?

Vissa står som first registration typ 03/2010 men ser ut att vara utan facelift, är det äldre bilar som dock inte registrerats tidigare eller är det vissa paket som gör att t.ex. fronten ser ut som innan faceliften?

Har det hänt något mellan 07-09 som gör att man bör välja endera årgången?

Eller är det värt pengarna att välja en faceliftad bil, med enkelturbo, jämfört med tidigare modell?

Tacksam för tips!

Hälsningar
Berga

Jo
211
JockeX
Touareg
-09 uppgraderade de navigationen och adderade lite knappar för enklare hantering av idrive, -10 bytte de motor till N55 med enkelturbo istället för dubbelturbo, och uppdaterade lysena till LED. Ingen aning varför vissa som står registrerade 03/2010 skulle inte ha den uppdaterade fronten.

Personligen hade jag valt N54-motorn, den sitter nu även i den kommande 1M-bilen och dubbelturbo låter bättre än enkelturbo ;)
Registrerade 03/10 betyder ju att de är tillverkade före detta datum, har sett bilar med motsvarande reg datum som varit tillverkade 09. Mig veterligen är facelift på 335 med tillverkningsdatum 03/10 eller senare. Därav att omnämnd bil saknar faceliftet.

/Anders
Hej, får be om ursäkt för importfrågorna... Hade missat autopowers exemplariska guide!

Nåväl, har hittat fyra snarlika bilar varav två är premium selection och två inte (dock från återförsäljare). De ligger alla på runt 50 tusen euro och jag hoppas någon har tid och lust att kika på den PDF jag länkar till och ge ett utlåtande, typ plus och minus på de olika bilarna.
De som har samma bild, en blå och en svart, är de som är PS bilar.

Hälsningar
Berga

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Berga12:

Du måste göra dokumentet åtkomligt, klicka på denna länk:

Länk

You have just tried to access a document in another KeepandShare account. To view it you need to ask the owner of the other account to set the Sharing controls to give your KeepandShare user name XX rights to view the document.

Mvh
Tack! Skall vara fixat nu!
Berga
Hej, är lite dåligt insatt i så pass nya 335:or men i den prisklassen hade jag bla haft som krav, Premium Selection, facelift, sportautomat (DKG, dubbelkopplingslådan), kan inte se om bil samtliga bilar du länkar till har det?

Min personliga åsikt är jag att facelift samt svart kommer göra bilen mer lättsåld den dagen du ska sälja. Men det är vad jag tycker, det finns säkert några som föredrar blå..

Om samtliga 4 bilarna är hos aukt Bmw handlare så borde väl inte vara några problem att ordna PS?
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Låter som ett vettigt val att köpa en 335i -10. skönt med nybilsgarantier osv..

Håller med förgående om att du skall ha facelift, dkg (alt. 6 petad manuell) och m-sport. Vilket jag tror kommer stärka andrahandsvärde väldigt bra.

Personligen om jag var i din sits hade jag bestämt mig för en bil flygit ner, kollat på den och sedan gjort en express överföring för att sedan kunna köra den hem själv.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Berga12: Vet inte vilken bil du kommer från i dag men 335 är en riktigt trevlig bil och som föregående talare så skulle jag också leta efter en med DKG och m-sportpaket.
Vilka garaniter försvinner när man importerar?
Har för mig att det endast är vagnskadegarantin.

Bil och bil... Skrev tidigare att jag kört Prius men det räknas kanske inte ;-)
Har iochförsig haft snabba motorcyklar men är ute efter en trevlig bil med lite pulver i utan att behöva vara ren sportbil.

Berga
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har importerat två nästan nya BMW från auktoriserade BMW-handlare osett. Betalat via banköverföring och bokat transport via eurotransport.

Det har fungerat utan problem och skicket har varit precis enligt beskrivning.

Vagnskadegarantin och fria servicen missar du, annars är det ingen skillnad mot svensksålt. Men urvalet är betydligt större än i Sverige på dyrare och mer välutrustade bilar
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Länk

Surf Or Die!!!
Jo
211
JockeX
Touareg
Berga12, gå och provkör både 335:an och M3:an innan du bestämmer dig. Om du inte redan gjort det =)
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Sevak: stämmer bra att importerade bilar inte har någon vagnskadegaranti.
Det andra som är ett litet minus är att man inte får fri service 3år alt. 8000mil. Vilket man får ta med lite i beräkningen, när man importerar.
En bil måste väl ha gjort minst 8000 km för att få kallas beg OCH vara minst 6 mån gammal. Den högra uppfyller inte det.
Minst 600 mil är det, kombinerat med minst 6 månader gammal, för att anses som begagnad när man regar den i Sverige, för att slippa betala moms i Sverige (under förutsättning att momsen förstås är betald i Tyskland)

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.