|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har sålt motorcykeln och sparat ihop ungefär en halv mille som jag tänkt lägga på min första BMW... Jag har fastnat för nya 3 serien och speciellt för cabben eller coupén. Nu eftersöker jag tips angående mitt inköp. Det är 335 som funnits i tankarna längst men nu börjar jag luta åt en M3a eller kanske en Alpina B3 biturbo. Jag söker en bekväm bil med lite klös, kör inga längre sträckor och hade tänkt ha den som sommarbil. Någon med erfarenhet/kunskap som kan dela med sig några tankar om dessa bilar? Fördelar och nackdelar, driftskostnader, försäkringspremier, andrahandsvärde etc. Har sett några fina ex. på de tyska sajterna. De som säljs av privatpersoner ligger ju lägre i pris men kanske mer riskfyllt..? Hade tänkt att pengarna skulle räcka till en typ 08a med ett par tusen mil på mätaren. God Fortsättning! Berga | |
|
Jag är verkligen ingen expert på M-bilar, men jag hade lätt valt en mindre begagnad 135:a alt 335:a med m-paket och manuell. Lättrimmat och med stor sannolikhet bättre ekonomi i form av försäkring m.m. Tror nog klöset räcker till också :-) Lycka till med köpet, måste vara kul att vara Berga12 just nu :) |
|
|
En M3a är alltid en M3a brukar man säga... 135/335 är trim vänliga och fina bilar. Jag hoppas du har garage och inte planerar att parkera ute allt för mycket. Finns många avundsjuka mäniskor och mycket som är stöldbegärligt på fina bmw bilar. Lycka till med ditt bilköp! Mvh. Richard |
|
|
En M3 är en M3 - de andra är "bara" en BMW ;) Fördelen med M3 är väl att andrahandsvärdet håller sig högt. Kolla på E46:ans M3 som fortfarande ligger runt 200' |
|
Roffa1 |
Det som talar mot M3:an är väl i första hand den extremt höga försäkringspremien samt bränslekonsumtionen. Annars en mkt trevlig bil. Bli inte förvånad om försäkringspremien ligger omkring: 1.500 - 2.500:- per månad. Sedan tillkommer bränslekostnad och ev, reparationer (Vanos,osv) |
|
Om du har råd med en M3:a så är det tveklöst ditt bästa alternativ. Men andrahandsvärdet ska du inte räkna med, det kommer droppa astronomiskt snabbt den kommande tiden, även om det sedan kommer stabilisera sig på en nivå som är lite högre än resten av BMW:s sortiment. |
|
| M3.. Behöver ej säga mer. | |
|
Hej och stort tack för svar, verkar vara M3 som rekommenderas. Tycker inte det skiljer så mycket på prestandasiffrorna men det är säkert en större skillnad att köra dem. Har bara provat en 335a och tyckte den gick fint. OK om jag nu skall försöka slå till på en M3a. Finns ju ganska mycket mer att välja på om man importerar. Någon som gjort detta och kan berätta vad man skall tänka på? Finns ju en del tips på nätet men är det något speciellt när det gäller BMW? Skall man köpa från handlare eller privatperson etc.? Tycker inte det borde vara så mycket krångel med en bil som bara är ett par år gammal och gått 3-4 tusen men det kanske går att köra "sönder" en M3a snabbare än så...? |
|
|
Glömde en sak, vilken Konfiguration rekommenderas på en M3a? Antar att den är ganska fullmatad från början men det kanske finns paket etc. som underlättar vid framtida försäljningar (och förhöjer njutningen...) Hälsningar Berga |
|
Roffa1 |
Tror att en framtida försäljning av M3:an är i det närmaste omöjlig, se vart åt det lutar med små bränslesnåla bilar. Tror M3:an är ett kommande föremål från svunna tider då det fortfarande fanns bensin att köpa på macken. Förresten, när är det nybilsförsäljningen av bensinbilar blir förbjuden? är det 2013 eller 2015? |
|
Roffa1, har du tittat på 2012 eller någon annan domedagsfilm? Det kommer gå att sälja både M3:or och bensin under ett bra tag till...suck. __________ Mvh Grelle |
|
| Manuell M3. Tvärtemot flertalet hade jag valt en så enkelt utrustad bil som möjligt. Speciellt navigationenheten kommer att kännas föråldrad om ngt år. Läderklädsel, ev taklucka om sedan (för ljudets skull samt bättre dörrar på vintern). | |
Roffa1 |
Grelle: Naturligtvis kommer det fortfarande att säljas både M3:or och bensin ett bra tag framöver. Men "om och när" nybilsförsäljningen i Sverige förbjuds, så dröjer det nog ej speciellt länge innan motorstarka modeller som M3:an kommer att straffbeskattas så hårt att det ej längre är ekonomiskt försvarbart att äga eller köra dem. |
|
Säger som de andra; har du råd med M3 så är det enda alternativet. Ja, en 135i/335i kan med enkla medel göras lika snabba, men vem bryr sig när V8an hamrar under aluhuven? Det är liksom en annan typ av fordon i min värld. |
|
|
Roffa1> Var har du läst att man ska sluta sälja nya bensindrivna bilar 2013 eller 2015? Kommer ihåg att det var några vilsna Centerpartister som föreslog att man skulle förbjuda nya bensin- och dieseldrivna bilar 2015 men det känns ju som utopi. Inget man lockar väljare med precis... |
|
| M3 alla dagar i veckan. | |
|
Berga, 335:an är en underbar bil, men en M3:a har en V8 som varvar över 8000rpm och en M-diff som gör den oslagbar när det börjar bli lite kurvigt (kontra resten av bmw:s icke M-sortiment). Pris/prestanda däremot så tar 335:an vinsten hands down, men om du ändå har spenderarbyxorna på så varför inte gå loss på det trevligare alternativet... Tillbehörsmässigt behöver du I-driven och EDC-tillvalet så du kan ändra från komfort till sport med några knapptryck. |
|
|
Självklart kommer det säljas bensinbilar ytterligare ett antal år framåt. Framförallt i Sverige som är så beroende av bilindustrin. Bensinbilarna blir ju dessutom snålare och snålare. M3 är ju en otroligt kompetent vagn, sen beror det förstås på plånboken vad du vill lägga i inköp och driftskostnader. M-drive, skinn, snygga fälgar är väl främsta kravet. Sen kommer de vanliga kommentarerna om att en M-bil "bör" vara mera fullmatad med navi, bra stereo och lite annat lulllull, vilket de flesta beg bilar också har. Om du importerar ska du importera en BMW Premium Selection där du får garanti ett år och bilen är genomgången på ett annat sätt än en vanlig småhandlare. Givetvis bör den då vara från Tyskland och ingen USA import. Se upp för sistnämnda. Undvik också de billigaste alternativen, då de ofta är bluff, skruvade eller har andra former av fel alternativt är USA importer. Tror inte prisskillnaden är så stor att det direkt lönar sig prismässigt, däremot är förstås utbudet betydligt större i Tyskland så du lättare kan hitta din bil med din utrustning och färg som du vill ha. Med Euro kring 9 spänn är förstås import ett hetare alternativ än tidigare i år. /Anders |
|
|
Premium Selection låter vettigt om man som jag inte har speciellt bra koll... Jag får leta efter dessa på nätet och se om det är något som passar. Och skulle det dyka upp en fin 335a så kanske jag slår till på den. Är det någon årgång man skall hålla sig ifrån? Har läst lite om pumpproblem men det kanske drabbar alla med N54an? Är det större prutmån så här års och hur mycket kan man pruta på en premium selection, på plats eller telefon..? Tack igen för alla kommentarer och Gott Nytt År! Berga |
|
|
Berga: Jag har skickat Power Post till dig. /Anders |
|
Buspelle |
En M-bil är alltid något speciellt, det är ofrånkomligt. Valet mellan just M3, 335 och en motsvarande Alpina är dock osedvanligt svårt. Spontant, om inte pengar eller trimmöjligheter spelar någon roll, köp en M3a. Du får en underbar bil med en sanslöst skön motor och ett ekipage som är värt att spara på. Om du söker en i det närmaste optimal bil med fantastisk prestanda kontra pris; köp en 335a. Den är lite "mjukare" och mer användarvänlig, men likväl ett litet monster. Den mesta vardagsbilen av dessa. Och går dessutom att trimma långt utanför M3ans gränser för den som vill. Om du vill ha det där lilla extra som ingen annan har; köp en Alpina. Också "mjukare" än en M3a, men går som ett skollat troll. Underbar och speciell bil. Mindre speciell än M3an dock. Valet mellan dessa bilar kan egentligen inte bli fel. De tillhör alla bland det bästa som går att få. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.