|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Alex84, att täcka för grillen behöver knappt synas. Jag har original kylarskydd på min C5 för att få upp värmen snabbare nu under vintern. Det är två plastsjok som snäpps fast i luftintagen i fronten. En rejäl mörk pappskiva innanför grillen på en BMW borde funka, och det syns knappast så mycket så att det påverkar utseendet mer än nödvändigt. /Masten |
|
|
Har skräddarsytt 2 plexiskivor som är formade efter njurarna. Funkar utmärkt som skydd och om man inte står en halvmeter från bilen så märks det inte. Sätter fast dom med buntband och hålen i plexit fylls med silicon (transparent). Men som sagts och skrivits i tråden,problemet är felkonstruktion och andra bilmärken slipper detta klipp och klistrande. Lite B är det och ett kostsamt B med för den som inte förbygger skiten. |
|
| Vi ska inte glömma att problemet finns på en massa bilar och att vårat kalla klimat bara hör till en minoritet i bilvärlden. BMW´s M54 kanhända är mer representerad än de flesta andra bilar vad gäller frysning i ventilationen. Men en arbetskamrat råkade ut för det på en Volvo 245:a en gång. Packboxen till kamaxeln trycktes då ventilationen frös. | |
|
Bmw är över-representerade i kategorin VV när det gäller M54a motorn. Sen verkar en del indikationer visa att de nya modellerna inte heller är så säkra när det gäller detta problem? |
|
| Har inte hört något om N-motorerna. Tycker de borde klara sig då de t.o.m. har värmekabel i slangarna. | |
|
Hej Detta kanske e det första fallet. Länk Om jag inte fattat någonting fel, 325 -06 har väll N52 motor |
|
|
BMW Sverige har skött detta med vevhusventilationsproblemet excetionellt dåligt, man får det bestämda intrycket varje fall. Helt klart som så att BMW förlorat många kunder i Norden pga vevhusventilationsproblematiken. Hur många kan man bara gissa om. - Tycker de borde varit mycket generösare med goodwill. Jag får dålig smak i munnen när de ibland tar över 10 000 kr för att åtgärda detta (BMWs egna verkstäder). BMW verkstäderna tjänar kanske miljon belopp på bara vevhusventilationen varje bister vinter? - BMW Sverige borde också varit mycket mera öppna om detta problem. Varför det kan uppkomma, när det kan uppkomma och hur man kan försöka förebygga det. En egen slutsats är att det är starkt förknippat till köldknäpparna, det märks oerhört tydligt på forumet här. När det är under minus 10 och kallare. - Sedan känns det också som BMW Sverige är en total slav till BMW Tyskland. Varför inte trycka på tyskarna för att få fram motorer som även håller för ett Norden klimat istället för att lägga sig platt, skylla ifrån sig och försöka undvika goodwill till kunderna? |
|
|
kolla Länk Kan vara någonting att läsa |
|
|
Lite info ang vv jag tror man kan säga att det kommer från källan |
|
|
Inloggning? FP |
|
|
Alex84: Kan du inte presentera någon källa för ditt påstående hoppas jag att folk bortser från detta, att BMW skulle vara "överrepresenterade" inom området känns löjligt när Audi och SAAB haft enorma problem och det förekommer att deras motorer rasar. Även Volvo har haft mycket problem med bland annat sin femma och även andra märken drabbas. Särskilt lustigt och en knäpp på näsan är det till alla Volvo och SAAB-ägare som påstår att deras bilar är de enda som är anpassade för "nordisk klimat", som om Sverige skulle vara det enda landet i världen som är kyligt. Men det har varit tydligt nu länge att du har bestämt dig för att så fort en BMW krånglar så beror det på att BMW tappat allt vad kvalité heter, trots märkets nöjda ägare och att dom generellt får toppbetyg i olika typer av kvalitétsundersökningar. Sedan förändrar inte detta det faktum att VHV-problemen på M54 för det första inte borde uppkommit alls, för det andra borde skötts betydligt bättre från BMW´s sida. //Bjersér |
|
|
Ah! du tänker så... ;) Login och lösen är ebsco och soda Och vi tackar T_O_M_B_A för info |
|
|
Jag gjorde såhär: Välj vilken bmw ni har och gå in på Thecnical bulletins and Recalls Sedan in på Gasolin engines sedan på höger sida nr 15.2009-09-01 Crankcase Ventilation System Specification. jag valde i första menyn min bil (såklart) 325 E46 -01 //Decoy |
|
| falsterbo: Så har jag på min e39'a sen förra julen och hade plan på att göra på min 318 också, men jag hann tyvärr inte göra det. Trots det är jag helt nervös när jag vrider om nyckeln på e39'an när det är minusgrader ute. Men, jag köpte en sprillans ny Peugeot 107 i helgen som skall ersätta min 318, så får man se om den loppelådan med "mopedmotor" håller :-). | |
|
Jag har i dagarna modifierat den 4e M54an genom borrning av oljerör,den första har brukats 1år och körs bara korta turer och står utomhus. Är bara att vänta och se om det är lyckat:) men ingen har strulat än så länge. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
@Bjerser: Vart vill Du komma med inlägget? Det är väl bara att läsa här på AP om att nyare modeller har problem med. Sen att Volvo,Saab haft problem likaså Audi med vv saken är ingen nyhet direkt. Men tror att dessa märken har betydligt bättre relation till sina kunder än de Bmw Sverige hittills visat ? Men detta lär väl inte övertyga Dej i vanlig mening ändå? |
|
|
Och för nyare modeller finns denna uppgradering.. Länk |
|
|
Jag kan inte riktigt se vad som är uppgradering här, verkar vara en originalreservdel. Vad som är mera intressant är varför inte problemet drabbar alla motorer/årsmodeller med likvärdig eller identisk utrustning. Det måste finnas flera parametrar som påverkar. Dålig kundservice går aldrig att försvara, låt oss hålla oss till de mera tekniska anledningarna och diskussionerna här. Samtidigt måste man ha "forumfiltret" inkopplat hela tiden, man kan lätt förledas att "alla" har ett problem som det skrivs mycket och koncentrerat om på ett entusiastforum. Mera sällan skriver man eller diskuterar om en bil eller motor som bara går och går... FP |
|
|
Har nu lagt ner 30-40k för vv och fortfarande samma problem, iofs installation av motorvärmare inkluderad. Jag kommer inte sätta min fot på bmws verkstad här på orten där jag bor. Första dagen det blev kallt denna vinter verkar vv ha frusit igen. Tändstiften helt neroljade. Detta trots motorvärmare och så kallad "isolerad vv" vilket vissa inte påstår inte existerar. Nästa gång jag kommer lämna in bilen blir det till nån som vågar ta ut svängar och göra egna lösningar för bmw verkar inte klara upp det bevisligen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.