|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde det första bytet 70 mil ifrån där jag bor, när problemet uppstod igen tog jag en lokal verkstad, Har betalat 2 gånger av dessa 4a, verkstaden tog in den igen och igen utan extra kostnad. Så det är väll bra men jag är mer störd på BMW som inte har tagit fram en bättre åtgärd. De sa också att de hade missat vissa saker (den lokalaverkstaden) första gången bytte de ej olja , andra gången rengjorde de nipplarna och nått rör grenrör? |
|
|
330i, 2001 S.B. |
|
|
Har vidarbefodrat denna tråd till olika motortidningar nu ! Uppdaterar när jag erhåller ett ev svar. |
|
| 318i touring 2010 | |
| #18i Touring 2003 , 2010 hände det | |
|
320i E46 2003, hände 2009, hade bara gått 6000mil 525i touring 2001, hände 2010/2011, 16000mil på mätaren |
|
|
530i Touring -02, strax efter nyår 2010 i ca 20 minusgrader och ca15000 mil på mätaren tror jag. Mitt i skogen och med ungar och fruga med i bilen. Kallt att vänta på bärgare i någon timme... Castrololja. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Jaha,dags att aktualisera denna tråd igen då vissa inlägg börjar poppa upp i forumet igen ang detta gissel. Bättre att samla "skiten" under samma tråd för att lättare få tips/råd och svar. Önskar förövrigt alla ägare en trevlig jul Utan störningar ( förhoppningsvis ). //Alex |
|
| 525i -02 19k mil vintern 2010/11 | |
| 328 -99 feb 2011. ca 15000 mil | |
|
Har inte släppt detta ännu och har postat lite mail till div tidningar. Har passat på att uppmärksamma rost och oljeförbrukning med i samma veva. Tycker att kvaliteten brister hos Bmw. Detta drabbar oss ägare i Sverige hårdare än andra länder där kraven från ägarna gjort att garantier och åtaganden är bättre än hos oss i detta avlånga land. Retar mej på deras (Bmw) slogan att Bmw-ägaren är den nöjdaste i Sverige. För 10-15 år sedan ja,men nu??? De vete f**n...? |
|
|
Bra kämpat Alex! Man blir så trött när man nämner vevhusproblemet för BMW-återförsäljaren och de spelar förvånade och säger att de aldrig hört talas om det förut. Undersökning om nöjdaste bilägare görs årligen (kallad Autoindex). BMW ligger tvåa efter Subaru och har gjort så i några år. 2009 BMW-ägare nöjdast 2010 Subaru (BMW 2:a) 2011 Subaru (BMW 2:a) |
|
|
Ja kämpa på Alex-84 men var inte bitter ;-) Jag vill påstå att det är lite sämre bland biltillverkare överlag. Hur skulle annars BMW kunna behålla god kundnöjdhet? Som jag ser det är det kundvården det är fel på då vi kunder behandlas som luft. Dessa brister är kanske i sin tur ett resultat av alltför många kunder med "mössan i hand". Ställ krav oavsett leasing eller privat! mvh/ Anders |
|
|
Onej bitter är jag inte,detta handlar bara om fakta. Som bilägare har Vi avgifter nog anser jag personligen och dessa extra utgifter kan Vi vara utan tycker jag. De saker som jag ser och jämnför emot då Vi talar om kvalitet etc är de som man läser om här på AP. Ex: *Rost *Vevhusventilation *Oljekonsumtion *El-fel Dessa 4arter utgör den stora majoriteten av de kvalitets-fel som det debbateras om på forumet. Om man nu inte är drabbad av detta så spelar det ingen roll egentligen för 2:a hands värdet påverkas och då drabbas man i den andra ändan istället då efterfrågan minskar. Det som också stör mej är när andra länder har bättre garantier på samma produkt,dvs det som i Sverige kallas "good will". Detta med "good will" som en del får och andra inte är ett korkat system. Varför är det ena gången fel och andra inte? Att det förra vintern saknades rep-kit för VV är ett bevis gott som något att väldigt många drabbades. Att försvara sej mot att "andra minsann också har problem" räcker inte när man vill stå i det främsta ledet annars. Ponera att 5% av Bmw ägare "florerar" på detta forum och skriver inlägg. Då får man en uppfattning om hur saker ser ut. Sedan har vi detta med skötsel,handhavande mm. När det gäller rost så är det skillnad mellan olika märken. Oavsett vad vissa tror och faktum är att försöker man laga ett stenskott med lackstift och det ändå fortsätter rosta så vet alla vad svaret blir vid garanti-åttagade.. Likaså med oljeförbrukningen. Varför i jisse namn ska en bil servas var 2-3000emil med oljebyten? Inte undra på att kolv-ringar koksar igen och vv fryser ihop mm. Likaså rostangrepppåolika motor/lager-detaljer. Nä,dax att sätta ner foten och kräva lite mer alá Amerikan-style ;) |
|
|
Ja det är dags att ställa krav på att vi får valuta för våra pengar. Alex-84, Inte alla har problem, det är en procentuell andel bilägare som har problem. Gör man sig besväret att titta på andra forum så är det samma visa, t.om värre i många fall (vilket speglar BMWs ställning i div kundundersökningar). Men det räcker inte, BMW i synnerhet och billtillverkare i allmänhet måste vara magnituder bättre än vad de är är för närvarande. (själv har jag varken problem med varken rost, vv eller oljeförbrukning). mvh/ Anders |
|
|
Har igår (2012-01-17) samtalat med en reporter från Vib. Eftersom jag redan figurerat i en artikel om Vevhus-problematiken i min modell som är E46-01 så är man intresserade utav flera exempel från nyare modeller som drabbats av detta gissel. Man söker ägare till E60/61 samt E90/91 modeller som drabbats av detta fel. Om Ni känner för att delta i detta så kontakta Vib via deras hemsida. |
|
| 520i E39 -03 17k mil ca | |
| 525 it -04 (e61)13500 mil feb-11 | |
|
Då var de tid igen, det är jag som la inlägg på sida två i denna tråd förra året. Nu i veckan ca 1 år och mindre än 1500 mil senare frös vevhusventilationen igen, samma bil 318i Touring -03, ca 12400 mil. Denna gång satt det definitivt ett "cold climate / norden-kit" på bilen. Nu har jag tröttnat. Jag kan inte lita på en bil som brakar samma så fort det blir kallt och enligt verkstaden kommer det att hända igen såvida jag inte kör någon längre sträcka någon gång i veckan när det är kallt. Bilen hinner inte bli varm när jag kör 1.5x2 mil dagligen säger de. Bilen är till salu så fort jag fått hem den från verkstaden (15 år som BMW-ägare till ett par olika modeller och nu skall jag pröva något annat). "Tyvärr" har jag en e39 också och jag är helt nervös varje gång jag skall köra starta den när det varit/är kallt ute. Jag har mailat kundrelationer@bmw.se och beklagat mig lite igen. Detta tycker jag alla borde göra som råkar ut för detta. |
|
|
Ja en "kondom" lär behövas om Bmw´n ska överleva minusgrader här upp i norr verkar det som ;) Snyggt...nej Praktiskt....nej Nödvändigt.....ja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.