|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Skickade idag mecken till Biltema för att köpa isoleringsslangs för att slå in hela paketet. Mitt tidigare naiva förtroende för BMW har tyvärr fått sig en rejäl knäck. Hämtar bilen i morgon men bryr mig egentligen inte så mycket för varje morgon har jag gladeligen tagit min Golf och kört iväg. I nuvarande väderlek skulle jag inte ens funderat på att ta BMW:n inför risken för motorhaveri. Trist, men jag kan inte ha en bil som inte går att köra på vintern och det till stor del är därför som jag har den eftersom jag har ett fritidshus på landet med en egen lång väg dit, återvändsgränd, som ingen skottar. Min fråga, är BMW kända för att vara så dryga på att erkänna fel och kompensera kunder för sina misstag? Jag klarar nämligen inte av sådan dubbelmoral. | |
| Glömde säga att det även fick ju bli byte av motorolja ala Hassos rekommendation. Får väl se över tiden om det har någon betydelse. | |
|
Detta med oljan är nog ingen lösning om Du inte byter vid max 1000 mil typ istället då? Jag skall byta 2ggr/år oavsett körsträcka nu,och med intervallet Maj/Juni ocg sedan Okt/Nov. Allt för att inte oljan skall ha högt vatteninnehåll inför vintern. |
|
| Jag tror att meken bytt min en gång om året, kör inte så mycket med BMWn, max 1500 mil, men det verkar vara en god ide. I mitt fall är väl frågan om vilket emblem det står i fronten på min bil till hösten. Skall vid tid författa ett brev till BMW för att bedöma deras inställning. Det är ju många som har drabbats i vinter. Finns det något sätt att kontrollera vattenhalten i oljan? Såg en som hade bytt 15 mil innan haveri så det gäller väl även att blåsa ledningarna rena från "klägg"? Menar du att Mobil håller kortare tid än Castrol eller du men bara att det oavsett märke gäller att byta med täta intervaller? | |
|
Jag menar oavsett märke på oljan. Det fanns en teori att castrolen kunde vara en bov i dramat,men så är inte fallet tror jag nu när jag kört på både castrol SLX 0w30 och Mobil1 New Life 0w40 och drabbats ändå! Oljan binder vatten och oavsett märke så kondenseras detta och fryser i den felkonstruerade vevhusventilationen på framför allt M54 motorn. |
|
|
Jaha kan bara meddela att nu har jag för andra gången fått problem med min Audi A4 -06, -17 idag o det luktar bränd olja från motorrummet efter några minuters körning, ser inget oljesprut någonstans men kan ge mig fasen på att det pissar olja ut ur toppen någonstans pga övertryck. Fick vevhusventilationen bytt tidigare pga den pajade helt o hållet, men man undrar om dom blåste ledningarna rena. Får bli en genomgång i morgon i garaget och en renblåsning med tryckluften. Inte bara bimmers som har problem med kall väderlek... :-( /P |
|
|
Måste hålla med RikardM.. En grupptalan !!!! Bara för att Man felaktigt konstruerat en motor..och detta "uppdagas" flera år senare (i mitt fall..E39 ÄR en gammal bil och motor...) så fråntar detta INTE BMW att erkänna sina misstag.....SAAB "erkände!!!! å de hade mindre slantar!!!å "rykte"...all heder!!! Varför kan inte ett "premium" märke "erkänna" (vilket de inderekt gjort i landet med vassare advokater.....) i europa/här i svedala???? Kan skam å säga de dagar/nätter då temperaturen sjunker (som typ nu -18 Burrrr).. å måste åka någonstans så tar man Volvo 855:an (42.750 bekräftade mil!!!)...utan att ha en klump i magen.....ja jag stog i ett garage i -8grader och bytte VHV..+ packningar å olja under Julhelgen...INTE imponerad....priset för de löljiga plaströren är tame F-N ett j_vla hån.... SAAB+ Volvo kommer inte upp i 1000-lappen för samma!!! rena j-vla...näe nu blev jag upprörd!! GRUPPTALAN!!!!! (alla stav-fel är mina ...jag är ARG!!!!!!!) |
|
| Richard: Vilken motor sitter i din X5'a? | |
|
4 ggr denna vinter, BMW x5 4.4 Castrol XLS med påstod isolerad vevhusventilation. Ser man nån skillnad på slangarna som är synliga under plastkkåpan på motorn om de är isolerade eller inte? |
|
|
Hej Mats Jag har rak 6 cyl 3,0 liters bensinmotorn. Numera med ny mobilolja och nytt filter, isolerade ledningar med rörisolering a la biltema utanpå de befintliga ledningarna. Kör dock f n endast Golf då det är kallt och jag vill vara säker på att komma hem. |
|
| Hur funkar det med en anmälan till ARN? Bevisdelen kan ju inte vara så svår då det finns en sats framtagen för att byta ut delarna, och även dokument från USA då BMW tar på sig att byta kostnadsfritt. | |
|
ARN tar bara upp fall med upp till 3 år gamla bilar. En artikel i en biltidning är nog bästa "vapnet" mot nonchalanta och BMW Sverige AB. Frågan är bara om någon tidning vill skriva negativt om ofta testfavoriten och annonsören BMW. |
|
|
Acahlon: Wow... 4 ggr under vintern och dessutom med V8an??? Någon typ av all time high. Förbannat skumt det där att BMW verkar gjort en annan lösning med vevhusinstallationen i m62 motorn för X5 jämfört med m62 i 540/740 (som ju inte verkar drabbas, eller extremt sporadiskt). Lider med er, jag drabbades förra vintern med min gamla 530, klarat mig denna vintern med min 540. Ja, jag tycker ni måste gå hårt åt BMW och stödjer självklart alla former av gruppinsatser, stämningar osv. Exceptionellt pinsamt för BMW. Nej, BMW är ej helt ensamma men sannolikt de som drabbas absolut hårdast? BMW Sverieg har gjort bort sig utan dess like enligt mig. Som jag konstaterat tidigare så är det under extremt kalla perioder som de flesta verkar drabbas. De verkar dock ha rättat till det, byggt om vervhusventilationen de senaste åren, bättre sent än aldrig. |
|
|
ett svar jag fick från bmw sverige.... Tack för ditt brev, det är tråkigt att höra att du drabbats av problem med din BMW. Ett fruset vevhusventilation betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn. Kontinuerlig service enligt BMW´s instruktioner är ett sätt att minimera risken till att detta ska inträffa, din auktoriserade verkstad kan vara behjälplig och se över t.ex. din körprofil om det kan vara något man kan påverka för att underlätta att det inte sker igen. |
|
|
Väldigt motsägelsefullt svar. Initialt beskrivs problemet som inte produktfel, vidare skriver de "Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp" = produkten fungerar inte tillfredställande. Konstigt och förvirrat svar, märks att de har grava problem vad gäller ställningstagandet i detta fenomen. |
|
|
BMW 316 ti compact -03 10 000 mil, fullservad frös feb. 2011 |
|
|
Acahlon: Svaret du fick från BMW är samma svar som många andra, däribland mig själv, fått när vi frågat BMW Sverigen om problemet. Det är till och med samma stavfel kvar i svaret. Mvh Martin |
|
|
Dags att göra en namninsamling till BMW Sverige AB? Det minsta de kan göra i mitt tycke är att se till att det finns en bättre lösning för att förhindra detta problem uppstår igen, |
|
|
Länk Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
| Acahlon: 4 ggr denna vinter skriver du? Har du haft bilen på reparation efter varje gång som det inträffat? Vilken typ av åtgärder har gjorts efter varje gång?? Tycker det låter helt exceptionellt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.