AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.793

Skriv modell som drabbats av frusen vevhusventilation.

Sida 4 av 7
co
1
coffesch
328ci - 99
328ci 1999 15000mil. 26-01-2011. dökallt
Technican
Drabbades 1 vecka innan Julhelgen
523i 00 18500mil välservad! Olja bytt mindre än 1 månad innan, motorvärmare använd var dag, bilen stod ute.

Jag är övertygad om att dessa motorer med denna svaghet drabbas förr eller senare om det är minusgrader en längre tid och bilen inte får chans att tina upp. Det var under nollan från slutet av Nov till sista Dec.

Fakta
Dec 2010 och januari 2010 var i min region exakt lika kalla. Genomsnitt ca -7.2grader och temperaturen var aldrig på plussidan.
Senast det var så kallt i streck i min region var 1987. Jag tror det kan vara förklaringen att vi märkt av problemen mera de senaste två vintrarna och att vi tidigare nästan varit förskonade då vintrarna varit milda.

Frågor man kan ställa sig.
Var det problem tidigare med bilar körande i norra delen av Sverige?
Hur var temperaturförhållandet i USA år 2005-2006 då det blev problem där och BMW fixade på goodwill?
De bilar som då och då får mysa i ett varmgarage. Har de drabbats?

Övrigt
Har nu uppdaterat till cold climate varianten (Isolerade delar)
Tips. Dessa delar fanns inte till min motor som är en M52TU. Den första återförsäljaren jag frågade sa att jag ska byta till exakt lika delar som redan var monterade. Detta tyckte jag var meningslöst och kollade vidare!
På den andra firman sa reservdelskillen sa att man får lura reservdelssystemet lite! Dvs att jag hade en M54 motor och sedan ta bort och plocka till en del prylar. Tack för den kompetensen BMW Norrköping.
För övrigt så drabbades min arbetskamrat 1 vecka tidigare än mig med sin 525 02.
Han hade nog samma problem förra året men trodde då det var bromsarna som luktade när det i själva verket var att det kom olja på grenröret!
Jag tror mörkertalet är stort.

Tänkvärt
Mannaminnet är kort och många har kalkylerat med att klimatet blir varmare. (Tex SJ)
Tänk om golfströmmen tar en annan väg!

Technican

da
19
dalis
530iT M-sport -02
Drabbad 24/12-2010, 530iT -02, 14500mil
Olja: Mobil1 ESP 5w30
Förvaras i ett väl ventilerat varmgarage. Kör ganska mycket kortsträckor, men brukar ”köra ur” bilen med jämna mellanrum eftersom jag är väl medveten om problemet. Dock har jag aldrig upptäck det klassiska vita klegget. Körde den 23/12 ca. 64mil (Umeå-Västerås) temperaturen varierade, under färd, mellan -30 till -17, inga problem. Bilen stod ute under natten till julafton i -15 grader. Motorvärmare i ca 2,5timme innan färd den 24/12. Efter ca 2mil så blev det *puff*, man visste ju direkt vad som hänt och mycket riktigt: vitt klegg överallt och olja uttryck från ventilkåpan. Bärgare till auktoriserad BMW (blev en ganska dyr historia). En jobbarpolare (325, 03) drabbades dagen innan julafton (temperaturen var då omkring -27) av samma problem, han kör ca 5mil dagligen.

Jag håller med Technican, vintrarna innan 09/10 och 10/11 har ju varit ganska milda. Jag känner den tidigare ägaren till min BMW (han köpte den 2004) och han har aldrig haft problem med detta, trots mycket kortkörning.

Tyvärr har man ju läst skräckexempel här på autopower om de som drabbades förra vintern och som då bytte till de isolerade delarna även har drabbats denna vinter. Inte kul att veta om man har barn och ska i väg på långtur nästa vinter och kvicksilvret kryper under -10
Dalis: Är det vanligt att bilar med redan isolerade och rätt monterade delar drabbas? Jag hittar inga inlägg..

FP
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
530i -01 15000 mil, julhelgen 2010. Ventilkåpspackning poff.
Har bara bytt den nu men måste ju självklart byta de andra grejorna så småningom. Har ständigt ikopplad motorvärmare nu. Skönt att elen är så billig ;-)

/Ola
da
19
dalis
530iT M-sport -02
Folke: T ex på sid 3 i denna tråd uppger andreaspson detta. Om det är vanligt har jag ingen aning om.
To
18
Tobok
530xdA Touring -12
523iA Touring -00 nu 30'000mil
Första gången, ca 2004-2006:
Kört ca 13mil i -30 till -23graders kyla, stannade upp och då kommer röken in i kupén.
For till verkstad och de hade ingen aning vad som var problemet. Nu i efterhand när det hänt fler gånger så vet jag ju precis vad det handlade om. Men de höll tyst bara.
Andra gången, feb 2010, ca 29'000mil:
Temp -22
Sprutar olja som hamnar på grenrör mm och röken kommer in i kupén.
Tredje gången, feb 2011, ca 30'000mil
Temp -20
Kollar vad jag har för olja nu, Är Castrol 0W-30, oljeservicen var för ca 250 mil sedan

OBS!!!!
Min idé nu är att man måste se till att köra på TOMGÅNG en längre tid då och då när det är kallt. Detta för att det ska bli varmt i motorrummet så klegget släpper ur oljeretursystemet mm.
Om man bara varmkör den ute på motorvägen blir det ju svinkallt av vinddraget. Kontraproduktivt. Låt den gå på tomgång så löser sig problemet, i dubbel bemärkelse.
Gjorde detta idag och nu har motorlampan slocknat och avgaserna syns knappt mot att de tidigare syntes tydligt och luktade rejält.
Hmmm, får vi se hur det går den här gången. ;-) Nu är det väl runt -20 på rätt många ställen i vårt land.
BM
5
BMW_MH
525i Lifestyle Edition -03
Tobok: Tror mkt på din teori.

Själv undviker jag farter över 80 kmh vid lägre temperaturer (ca -12 och nedåt), om jag måste köra över huvudtaget. Gärna lägre växel i försök att öka värmeutvecklingen (3:an ex. vis.).
Jag är övertygad om att fartvinden kan vara det lilla extra som triggar felet, för mig hände det efter cirka 30 km i motorvägsfart i -15 grader.

Har f ö inte de isolerade delarna (bytte ej, endast rengörning när felet uppstod) och de isolerade tyder på att det endast handlar om att försöka minska kyleffekten av fartvinden, men det kanske någon annan redan konstaterat.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sätt någonting för njurarna så tar ni bort stor del av den kalla luft som sprutar rakt in på motorn.
Jag har satt 2 stycken sittdynor där. Kanske inte det bästa materialet man kan använda sig av. Men är mycket för att det är lätt att plocka bort/sätt dit snabbt.
Är iaf mycket bättre än att inte ha något där.
Ri
16
RikardM
X5 2003
x5 aug 02 ca 11 500 mil, 27 januari 2011 kl 15.45 inhandlingsresa för stor fest samma kväll med många gäster, dvs lite olägligt, plusgrader men hade varit kallt flera dagar i sträck och även under natten, kanske -8-10 grader, min sambo hann köra ca 3 km med ett stopp på vägen i max hast 50 km/t, ingen dålig gång, inga varningslampor gick på, kopplade ur inför stoppljus och rullande i några km i timmen då bilen hackade till och tvärstannade, omöjligt att starta, bogserad till verkstad för felsökning och åtgärd, fullservad, kostnad ännu okänd, spill egen tid och arbete=mycket.

Verkar komma undan med utan större skador men helt oacceptabelt. Förstår inte varför alla köper dessa problem såsom att det var deras eget fel. Det rör sig om stora belopp som inte BMW förlorar utan tjänar pengar på. Med all den kunskap som jag har sett här borde väl en s k grupptalan mot BMW kunna starkt övervägas. BMWs svar tycker jag snarare innebär ett medgivande än ett bestridande då man hänvisar till yttre faktorer. Det rör ju sig om sådana faktorer som är kända och under vilka bilarna/motorerna SKALL fungera utan haverier och dyra reparationer. I mån av tid skall jag om det finns intresse utreda frågan, rättskydd har väl alla i sina försäkringar men det finns en nedre gräns på ett halvt basbelopp som jag väl inte tycker har så stor betydelse då kostnaden bör bli rätt liten om många är intresserade. Jag vet inte vad det handlar om för BMW men för mig handlar det om min framtid som BMWägare.
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
BMW 330 XI -04:a, ca 10.000 mil

Luktade bränd olja efter ca 1 mils körning på motorväg i Söndags, ca -15 ute. Släppte på oljepåfyllningslocket och pös ur övertrycket, sen fick locket sitta på glänt så jag tog mig hem med bilen. Verkar som om stoppet tinade upp efter det men ska rengöra ledningarna så småning om. Har täckt för kylarna nu i förebyggande syfte iaf.

F o m vilket årtal sitter coldclimate-kitet monterat orginal?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kitet tillkom under 2004 enl. ett internt servicemöte som Hasso har lagt upp i nån tråd. Det orginalmonterades aldrig på någon E39 mig veterligen. Går att kolla på Länk om det möjligen fanns på de sista M54:orna i "kalt land"-utförande" för den som vill.
To
18
Tobok
530xdA Touring -12
RikardM:
Kan instämma. Vi borde samla krafter och föra någon form av grupptalan. De borde inse att det är för deras eget bästa.
Ri
16
RikardM
X5 2003
Möjligheterna för grupptalan har ju vidgats väsentligt för en tid sedan men jag är inte särskilt uppdaterad i ämnet f n men har tillgång till alla kommentarer då jag regelbundet processar i allmän domstol. Återkommer i frågan även om det kan ta en stund pga hög arbetsbörda.

En annan möjlighet är att köra ett s k ft-mål där skadan blivit under ett halvt basbelopp. Visserligen så står då parterna i princip vardera sina rättegångskostnader men en sådan dom ger i princip samma verkan då den får s k bevisverkan i andra liknande mål. En fråga om skall ställas är vem som skall instämmas, BMW Gmbh? Här finns en del att knäcka på. Ett effektivt sätt är att samtidigt gå in med talan i flera länder samtidigt. Stora företag är ju ofta ganska rädda om sin kostsamt upphåsade image. Har vi några motsvarande forum i europa som har drabbats och vilken tekniker använde man i Canada? Många frågor att fundera över men som är rätt viktiga för att minimera arbetet och därmed de initiala kostnaderna.
Ri
16
RikardM
X5 2003
Det skall i mitt fall tilläggas att jag ännu inte har tillskrivit BMW ännu varför de därför inte haft möjlighet att ta ställning till mina krav som kostade mig och min familj väldigt mycket tid och ängslan. Sannolikheten för ett positivt svar ser dock dåliga ut och om jag skulle kunna utverka en uppgörelse så är väl risken att den förenas med en sekretessklausul förenad med ett mycket högt vite.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Inte min bil, men svågerns:
BMW 330i E46 2002, ca 11.000 mil. Servad enligt rek.
ea
37
eagerbeamer
318i -04 touring
318i Touring E46 -04, årskiftet 2009/2011. 9500 mil. Castrol olja. servad på BMW + extra eget byte emellan. Pendlar 2 mil i vardera riktning dagligen till jobb. Upptäcktes även rostig kamaxel (insug) i samband med detta. Reparation mars 2010 på BMW Group (ca 25-30 tkr!) men gick på motorskadeförsäkringen med förhöjd självrisk för import (trots att den köptes direkt från BMW group i Tyskland med mer dokumnetation än vad som ges i Sverige). Toppen lyftes, insugskam med alla rörliga delar runt omkring byttes ut.

Nu snart ett år sedan verkar det som den förbrukar vatten! Får se om det täcks av garantin eller om man ska ut med minst 10 tkr igen :-(
wr
30
wrm
330i Touring -02
Kan man på något sätt förhindra att detta ev sker? Åtgärder?
Som nybliven BMW ägare (igen) så vill man ju gärna göra det man kan. :)
Flytta till södra Europa är ju en variant..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Byt till "cold-climat"-kit (isolerad ventilation) täck för grill vid kallt väder, undvik mycket kortkörningar och byt olja oftare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.