AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.872

Helljusassistans-är de bra?

Sida 1 av 2
Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
Ska beställa en ny X3. Är helljusassistans värt pengarna? Funkar det bra?
Hej,

Inte testat det själv, då ingen av de demobilar jag har kört har haft det, men har hört lite blandade åsikter om det. Om man kör mycket landsväg verkar det funka bra.

Vad har du tänkt dig för spec i övrigt?

Mvh
Kalle
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag far använt den ibland och den fungerar bra, men inte perfekt. Men den är värd priset som jag har för mig var ganska lågt.

Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
Spec f.ö.;
Skinn
Metallic
Comfort
Baksätesvärme
Drag
Sportstolar
Vindruta med grå överkant
Ev helljusassistent
Sugen på panoramatak-men för dyrt

"det finns inget sen...."
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du har glömt ett underbart tillbehör, rattvärme, vi har haft det i ett antal bilar och varken jag eller min fru vill vara utan. Det kostar 2200 till X3. Alla som inte har det säger "vad ska man ha det till" och alla som provat saknar det!

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Worth every penny... :)
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Skippa godiset för panoramaglastaket, helt suveränt...
Hej,

Automat eller manuell? Automatlådan står högst upp på listan för mig...

Mvh
Kalle
Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
Manuell, kör mest landsväg, haft rattvärme men behöver inte det, sällan kallstarter för min del... Tack för tipsen, vänner! Fler synpunkter?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
På E61 så har panoramataket inte hållit måttet, reparationsförslag på 30.000 kr från BMW är inte normalt, mycket plastjunk i styrningar och skenor mm, så när det inte stänger sig 2 ggr av 10 så blir det dyrt.
Det byts inte delar utan rubbet ska bytas enligt vad BMW tycker endast glasluckorna sparas och återanvänds.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
_m
42
_marlboro
120dA Coupé -09
Funkar bra, om den inte hänger med så går den ju av om någon blinkar mot en :-)
Backkamera? Tycker det känns både modernt och stort plus säkerhetsmässigt, i alla fall om man har barn.

Sportratt känns också given om man har sportstolar. Bra mycket skönare att hålla i tycker jag, fast det är ju en smaksak.

Min är beställd med följande spec:

Alpinvit
19" 309
Automat (magisk i kombination med 20d-maskinen)
Comfortpaket
Helskinn Havanna
Sportstolar
Backkamera
Infällbara backspeglar
Sportratt

Mvh
Kalle
Jag såg att du inte behöver rattvärme men vill ändå hylla detta magiskt underbara tillbehör! Jag arbetar ute hos olika kunder i Tokholm och får ofta skrapa rutor från iskalla parkeringar såhär vintertid när man ska hem, och det är helt galet skönt att greppa en varm ratt då. En inre värme större än Täby centrum sprider sig i kroppen då.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hade rattvärme på min 540 e39.Helt underbart! Saknar det lite...

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nedsablandet av panoramataket är lite trist - är inne på min andra bil och är mkt nöjd så här långt. Endast en gång var jag tvungen att köra tillbaka till verkstaden efter en service för att få glaset korrekt justerat (det hörde tydligt att luckan inte var riktigt stängd) vilket man på Förenade Bil inte hade klarat av att göra.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ah, ja, ursprungsfrågan: Är heljusassistenten värd pengarna - tyvärr har BMW inte testkört på våra vägar med mittreflexer..., det klarar inte systemet av. Annars fungerar den bra.

----
BMW CS #6212
ps
377
psike
M240i xDrive -19
När jag har farsans bil, iofs en 320d, så slår jag av helljusassistenten både på E4 och inlandsväg.

Ibland bländar den av för reflekterande skyltar och ibland för sent för mötande trafik (om dom bländar av tidigt) och dessutom tänder den lite för sent igen, tycker jag.

Värst är ändå när man får möte och den bländar av och man blir positivt överraskad, 1 sekund senare bländar mötande bil av och vad gör bilen då? SLÅR PÅ HELLJUSEN IGEN, före mötet har passerat...

Stackars mötande trafik... köp USB-uttag eller Rattvärmare istället.
Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
Ok, kunde nog nästan gissat att helljusass. inte riktigt funkade som man vill. Fumnderar på automatisk bakluckeöppning däremot.
Tycker helljussass. funkar helt ok på min E91. Visst kunde man önska att den var lite snabbare att blända av och på. Samt funkar inte helt klockrent när det är mitträcke, samt skarpa backkrön osv. Annars är det ett skönt tillbehör. Detta är på en 3 år gammal E91, tycker det borde funka ännu bättre på de nyare modellerna?
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Har provat helljusassisten i min nya X3:a under några kvällar nu. Tycker den fungerar över förväntan. Hanterar reflexer från skyltar, stora som små, alldeles förträffligt. Slår snabbt över efter möten. Hade dock lite problem vid snöande. Ville inte slå över till helljus fast jag ville det. Fick övergå till manuell då.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Körde en F02 750Li med helljusassistent, klockrent tillbehör!
Mvh
Asken

BMW. Från de bästa, till de bästa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.