|
|
|
|---|---|
|
Jag har en liten vänskapskrets med gemensam nämnare i bilintresset, vars kompisar till kompisar lyckats samla en del ovanliga bilar. En kille jag messat har nyligen varit i Tyskland och köpt en begagnad Maserati Ghibli -93. Jag tror jag fått otrogna känslor... Någon som vet något om denna muskelbil? MVH KJELLEN (.)””(.) ( ’o’, ) -()-()-<@ (_)-(_) | |
| Länk | |
|
Jag har inga erfarenheter av Ghiblin, men desta fler av diverse Biturbo, 430, 228 osv. Jag ryser vid tanken på dessa bilar. Skall jag ge powerkjell ett mycket förnuftigt råd så skall du glömma allt vad Maserati heter. Värre skräp får man leta efter! Jag brukar jobba extra på en verkstad som är auktoriserad på Maserati, därför utalar jag mig. Bilarna går utav bara h-e, inredningen är det finaste som finns i bilväg, men resten är bara skräp. Kvalitet existrar inte, om bilen går en vecka utan reparationer skall man vara lycklig! Om någon skulle vilja sälja en Maserati till mig skulle jag springa så långt jag kan åt andra hållet! |
|
Peter bmw325 cab |
ÖÖÖ Maserati dålig kvalite ??????? bullshit skulle jag vilja säga |
| Jag säger inte emot dig J.L. men jag tycker det verkar ologiskt att Maserati skulle ha så dålig kvalitet. Bara för att somliga har gott om pengar behöver de inte vara dumma. Märket Maserati skulle nog inte nått sin position om de levererade dåligt ihopskruvade bilar till sina kunder. | |
Peter bmw325 cab |
J.L det är så ologiskt det bara kan bli . många av maserati-bilarna är långmilare och har en extremt kraftig konstruktion. har bekanta som ägt maserati. om man har en bmw så bör man nog oxå ha lite respekt för maserati |
|
Tyvärr så har J.L inte helt fel på den punkten! Om man nu ska köpa sig en Maserati, så kolla upp den..och det räcker inte med den där mek kuninga polaren är med, utan den måste in hos någon firma som är inkörda på märket...för dom är långt ifrån fel fria och verkligen inte billiga i reserv delar. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Kan nämna en sann historia hur man löser problem på italienskt sätt. En känd sportbils tillverkare hade problem med oljetrycket på tomgång, oljelampan blinkar/lyser...så dom löste det på det absolut enklaste viset och kopplar bort oljelampan! MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
Peter bmw325 cab |
Det kanske var J.L som kopplade ur lampan hehe finns det någon bil som är felfri ? man blir ju oxå ganska så fundersam när man ser hur många det är som har fel/problem med sina bmw:s |
| Der är bättre kvalitet sen Ferrari tog över produktionen 1993. Ghibli och Shamal har t.ex. växellåda (6-växlad) + bakaxel från Ferrari 456 GT. 80-talsbilarna var inget vidare men det var under DeTomaso tiden. Elsystemet var sämst. Det går inte att skryta med att min 323i (E21) var ett under av pålitlighet heller. Det blev många vändor med bärgare till verkstan på garantitiden då den vägrade att starta på vintern. | |
|
Peter bmw325cab, har du över huvudtaget suttit i en Maserati? Det verkar verkligen inte som det!!! En biturbo från typ -89 är det sämsta som finns som bil betraktat. Många blir förförda av den vackra inredningen och de häftiga fartresurserna men man köper sig garanterat problem. Att många Maserati är långmilare och har en kraftig konstruktion var det nog det grövsta jag någonsin har hört!!! Jag har aldrig sett en Biturbo som har gått längre än 10.000 mil, och då har den endå varit lagad för 100.000 tals kronor. Om man sedan skulle få för sig att köra med in älskade Maserati på vintern kommer man ganaterat bli klar på vad dåligt rostskydd innebär. Efter några vintrar finns det knappt någon plåt kvar! Skall man ha en Maserati skall det vara en finbil att köra med på sommaren med när solen skiner, att använda den som bruksbil gör man inte ostraffat. Powerkjell, vad har nu Maserati för position? ovanlig javisst, men exklusiv, aldrig! |
|
|
J.L: Maserati har väl bättrat på sin image de senaste åren men håller med dig att man "hört" många historier angående problem med dessa bilar. Det häller ganska många utav dessa bilar. En ferrari från 80-talet är många gånger också problem om du ska använda den som bruksbil dagligen. Bilarna är inte tänkta för det direkt. |
|
| Maserati håller på att bygga upp sitt varumärke från noll till att bli något häftigt. Man har långt kvar! För mig är Maserati fortfarande lika exklusiv som en guldklocka i plast tillverkad i Taiwan! | |
|
Maserati är väl ungefär som Alfa Romeo, fast mycket värre? I de flesta avseenden, alltså! |
|
Crusty |
Läste i Kvällsposten ett reportage om en ny maserati Spyder? Coupé? iallafall så brände han som testkörde bilen kopplingen, på en ny bil??? Han körde tydligen inte så extremt brutalt heller! Var det förarens eller bilens fel??? ja, jag skulle aldrig köpt en sån bil! |
|
Tjena kjelle, Jag vet inte riktigt,men det verkar som det finns folk som kan det här väldigt bra(av alla dessa historier att döma, som alla har hört talas om !!!!) Har själv jobbat på Power Car i Årsta Stockholm(auk.Alfa,Maserati)Och jo visst är det problem med bilarna men det är inte mkt mer än vad det skulle vara än med andra bilar. Sen att det finns människor som kan tycka att det är den värsta skit som finns, det får dem stå för själva........?? En bil köper man (jag) med HJÄRTAT och i det hänseendet så är en Maserati en en riktig,riktigt vacker och kompetent bil som få kan mäta sig med.... men vill man köpa bil med hjärnan så skulle väl alla åka omkring i Volvo.....' Nää du Kjelle, åk och titta, prova, känn ,klämsamt ta med bilen till en verkstad för en koll... Om det skulle vara så att du skulle slå till så kan jag garantera en körupplevelse utöver det vanliga samt ett utseeende som sticker ut från alla dussin bmws :-) Mvh Dexx |
|
|
Tack för ett bra svar Dexx! Min bil finns nu på Galleriet |
|
|
En Maserati 430 Biturbo känns som den går jävligt bra, men om man jämför siffror ser man att en 750 E32 är lika snabb till 100 men sedan snabbare i hög fart. En annan sak som jag tycker är ganska roligt är att en 430 -89 har BMW bromsar fram. Men desto värre är, bak så är bromsok och belägg exakt samma som på en Volvo 240! Seriöst på en så snabb bil som en gång har kostat multum! |
|
|
Vill bara lägga min röst på J.L i den här diskussionen. Min gode vän på Telenordia köre en 228:a från sent 80-tal... ingen rolig historia. Ur minnet kan jag dra fram följande spännande intermezzon ur hans logg som ägare (han hade bilen i cirkus ett år, ett sådant där dumt sommarköp) * Träpanelen sprack, bilen riste en gång så kraftigt i ett motorvägsgupp att en bit av träpanelen sprack och lossnade. * Bilen bara dog hela tiden, det spelade ingen roll vad man gjorde, startade, svängde, gasade, bilen kunde lägga av närsomhelst (olösbart fel i elsystemet enligt verkstad, nya kabelstammar nödvändiga). * En natt när bilen inte var garagerad regnade det, dagen därpå hittade han bilen med passagerarsätet mer eller mindre förvällt av vatten som runnit in genom takrutan och blivit liggandes i en 10-timmar. Stolen var fortfarande mycket ful när han sålde bilen, uslaste kvalité på skinn jag sett... * Osv... osv... En annan god vän har en 3000 GT av första årsmodellen. Fruktat snabb bilrackare, om han bara fick ut den på vägen. Hans problem är dock mer av de reservdelsmässiga och mekaniska. En topplocksbult fick för sig att den skulle knäckas under drift, som tur var slog han av motorn omedelbart. Sedan stod bilen i 7 månader för att delar och ersättningsbultar (de tidiga bilarna hade konstruktionsfel) skulle komma från italien för ombyggnad av hans bil. Bilen köpt i maj, åter till kund lagom till julbordet. Tilläggas ska att båda ovanstående bilar (en var ny) köptes testade och klara av välrenommerade sportvagnsfirmor... så de tester som gått att göra, var gjorda... Inget ont om Maserati som sportbil... men som kombinerad halvsportis och bruksbil skulle jag akta mig som synden för dem.... Men, snart har de fått upp kvalitén till Ferrarinivå... vad nu det ska betyda?!?! :D Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.