AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.148

E34 LMM mäter lufttemperatur också?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min bror har en E34 525 1995 (M50TU?) och fick problem med oerhört dålig gång (missar, smällar etc). Han kopplade bort LMM och bilen gick då att köra. Nu kopplade han tillbaka den och bilen fungerar nu med LMM inkopplad (??).

LMM har fyra stift, jord (svart tunn ), 12v (rödvit grövre), mätvärde luftflöde (grågul tunn) och en till (brun-orange grövre).

Grågul ger värden mellan 0-3V med fin respons så den mäter luftflödet OK (vet ju dock ej skalan).

Det är 10Ohm mellan jord och brun-orange och 1.6kOhm mellan +12v och brun-orange. Från styrdonet är brun-orange jordad.

Vad gör den brun-oranga?
Temperaturgivare (i så fall kass då 10Ohm=orimligt)?
Uppvärmning (i så fall borde den svarta kabeln vara tjock och DME lägger +12v till brun-orange, ELLER så lägger DME jord på brun-orange och den drar från +12V, då stämmer kabelareorna, men då är värmeelementet kass (1,6kOhm)?

Nån som åtminstone vet om den även ska mäta insugslufttemp eller ej?
Om ja, vore den ju enkel att laga genom att sätta dit lämpligt NTC-motstånd.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lufttempmätaren sitter inte i LMM, nej. Den sitter som en egen givare i insuget.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag funderar kring om inte ena kabeln är signal för renbränning av tråden i LMM? Jag stod böjd över en 520 -94 med siemens sprut förra veckan och fundera lite på vad alla fyra ledarna är till.

//Magnus

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kanske det.
Det jag reagerade på är ju att pluskabeln och den okända båda är grova. Jord och luftvärde är tunna. Så strömmen borde gå mellan plus och den okända. Och där är det 1,6kOhm = ingen effekt blir det. Men 10Ohm mellan jord och den okända.

Har du möjlighet att kolla resistansen mellan de olika stiften?
Läs i comments-fältet här så ser du vilka värden jag fick: Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag kan tyvärr inte mäta upp det, bilen är en polares som inte bor här. Jag blev också lite förvånad kring valen av ledararea, men det kan ha och göra med tillverkningen av kabelhärvan, man kanske inte ville använda så många olika grovlekar i produktion.

Är det en avbränningssignal så tror jag bara det är en logisk signal till elektroniken i LMM att feta på uppvärmningen någon sekund, ingen kraftmatning.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.