AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.759

Läckande däck

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej alla,

Jag upptäckte något märkligt med bilen nyss. Efter att jag satt på vinterdäcken (2 nokian hakka 6 eller 7 fram samt 2 st Michelin X-Ice bak) så märkte jag att bilen drog ovanligt mycket bensin. Jag kollade däcktrycket och på däcken bak låg dom på 2,5 bar och fram på bara 2,1. Mycket märkligt men jag fyllde på alla däcken till cirka 2,9 bar. Nu cirka 1 månad efteråt så lade jag märket till att styrningen blivit aningen trög och till min förvåning är framdäcken på 2,5 bar bara. Bakdäcken låg på 2,7 till 2,8 bar, nästan oförändrat alltså.

Framdäcken som läcker luft av någon anledning är cirka 4 år gamla och har gått cirka 2 000 mil. Är detta normalt? Går det att fixa eller reklamera eller hur tycker ni jag ska gå tillväga för att komma tillrätta med problemet. Känns inte som att jag ska behöva köpa nya däck bara pga detta.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Du får väl läcksöka. Börja med ventilen, klart vanligaste felkällan.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag brukar läcksöka i 3 steg:
1. Ta av ventilhatten och stryka saliv (eller tex såpvatten) så att ventiländen täcks. Blåses saliven upp till en liten "ballong" läcker ventilen. Man måste vänta några minuter för även en mycket liten läcka under lång tid påverkar däcktrycket

2. Lägg däcket helt horisontellt och häll vatten i det lilla "dike" som bildas mellan däck och fälg. Testa däckets båda sidor. Bildas små bubblor någonstans är det läckage.

3. Ställ upp däcket och spola vatten sakta över däcksmönstret runt hela däcket. Har man fått tex en spik i däcket brukar det (åtminstone så småningom) läcka rätt mycket. Därmed syns det ganska enkelt om det kommer en bubbelström på något ställe.
Att lägga däcket nedsänkt i vatten i tex badkaret är en variant som jag dock aldrig behövt ta till hittills. Då skulle små punkteringar kunna ses enklare.

Per L
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Tack för tipsen! Jag ska se om jag hittar något. Det jag reagerade på var att båda dom "gamla" däcken läcker lika mycket luft. Kan ju vara slump såklart.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Per L´s tredje tips men lägg till diskmedel eller bilschampo då ser du bulorna i skummet.

BMW - Beroende Med Wilja
E3
1.828
E36
USA bilar
Kan också var asjälva gummivebntilen som läcker, vatten runt stammen avslöjar detta
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Inte helt ovanligt fenom på billiga fälgar. Det blir läckage mellan däcket och fälgkanten. Gummgubben kan ha ett sorts klitster mellan däck och fälg, så blir det tätt och fint igen.

Löste mitt problem då jag en gång gjorde det kassa valet att snåla in på vinterfälginköpet.

Mvh
Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.