|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Vi köpte våra X5 i våras, slutet på april och har haft en del problem. Växellådan hade ett retligt problem, när bilen stått ett tag så drog den inte när man precis hade startat, efter en stund så drog den igen och gick sen som den skulle. Efter ett ANTAL diskussioner med BMW (där vi köpt bilen) tog de in den och lyckades inte hitta något. Därefter blev det fler diskussioner och tillslut lämnade de vidare lådan på renovering. Detta var i slutet av augusti och i slutet av september fick vi tillbaka bilen och då kändes den helt ok i växellådan igen! Nu för en vecka sedan började det strula igen dock. Efter att jag köpt 1km ca i 10-15 minusgrader började den uppföra sig konstigt. Motorn varvade upp rejält men det drog liksom inte något nämnvärt. Detta var på påfarten till motorvägen och vid nästa avfart var allt som vanligt igen. Sedan dess har inget märkts förrän idag. Nu drar den knappt alls, 3-4000 varv och den drar ungefär som på tomgång, lite mer. Frågan är nu, vad kan det vara? Bör detta gå på garantin för växellådsrenoveringen? Bilen har kanske gått 500 mil sen renoveringen och detta på 3 månader. |
|
Minns jag inte fel så är det ett års garanti på dylika jobb, det vill säga om man kan påvisa att det är det ursprungliga felet? Oavsett så hade jag lekt djävul tills de fixat det, om inget annat så skall bilen hålla mer än 3 månader och/eller 500 mil rent moraliskt eller vad man skall säga. 500mil/3mån är 2000mil/år, det vill säga en högst normal siffra. Felet i sig vågar jag inte spekulera i, men jag tycker du skall åka tillbaka och spela(?) arg och bestämt hävda att den skall åtgärdas. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Ras.mus: Såg du mitt inlägg i din gamla tråd?: Länk _____________________________________________ Saxat från: Länk [jas39] "Problemet fixat! Provade att byta olja & filter i lådan men problemet kvarstod. Jag hörde sedan att på vissa årsmodeller kan det uppstå ett inre läckage i lådan som gör att man inte får upp trycket när oljan runnit ur. Först bytte BMW ut dessa lådor men utvecklade sedan en speciell programvara för växellådan så man kom runt problemet med läckaget. Så jag fick min låda omprogrammerad på BMW Hackefors i Linköping (kostade 800:-) och nu fungerar den precis som den ska. Jag har tidigare fått svaret på olika BMW-verkstäder att jag inte behöver programmera om lådan då bilen är så pass ny (tillv. 2003-09). Vad de inte visste var att jag behövde inte den senaste mjukvaran utan en speciell avsedd för just mitt problem." [molle325] "Växlingsventil C styr tillflödet till koppling C1. Om ventilen är ok så återstår att själva kopplingen läcker. På bilar som tillverkats tom november 2003 byts lådan. Får att få lådan bytt utan kostnad var kunden tvungen att rapportera felet före 36 mån/100000 km och senast november 2006. Hittade garantiåtagandet i skrift: "Complaint: The first time drive position ”D” is engaged after a lengthy period out of use e.g. over night, the transmission only gains positive engagement with a time lag (longer than 2 seconds). Cause: Leakage inside the transmission, C1 clutch empties during the parking period. As a result, positive engagement is only gained with a time lag the first time a drive position is engaged after a lengthy parking. Affected vehicles: E46, E53 with M54 and A5S390R (GM5 transmission)." Mvh |
|
|
Jag får intrycket att verkstan inte vet vilken mjukvara det är som avses och istället gjort en allmän renovering och uppdatering av EGS? BMW Hackefors i Linköping verkar veta bättre hur detta problem skulle kunna lösas. |
|
Ras.mus |
Japp, jag läste ditt tidigare inlägg och påpekade detsamma för BMW, men de verkade inte fatta som du säger. Men efter renoveringen fungerade växellådan felfritt. Har testat lite idag och efter att den blivit ordentligt varm så fungerar den som den ska. Mitt emellan "inte funkar" och "funkar" så drar den lite hackvis under typ 2-3 minuter, sen drar den fint. Så jag skulle tro att det helt enkelt är för lite olja i växellådan. Har läst att den drar dåligt och drar allmänt konstigt om oljenivån är för låg. Och när den blir varm och oljan expanderar funkar den fint. Så jag antar att den behöver en halv eller en liter olja till. Så det blir en tur till BMW, påpeka problemet och kräva att de hissar upp och kontrollerar/fyller oljan. Hjälper inte DET så är det mer avancerad felsökning som gäller antar jag men detta är väl ett rimligt första steg? |
|
Ja, det låter vettigt. Hoppas att det bara är låg oljenivå. Du kanske skulle höra av dig till BMW Hackefors så de kan tipsa din BMW-verkstad? Mvh |
|
|
Hade en 750 E38 som jag köpte av en kille som hade bytt olja i lådan. Den funkade hur bra som helst i ca 250mil, efter det så gick den ner i ett så kallat nödprogram, den betedde sig lite som du beskriver. Det visade sig att han inte hade fått i all olja som ska vara i lådan. När man fyller i olja i lådan så ska man börja när lådan är kall, sedan startar man upp bilen och fyller på restående olja medans lådan går varm. Det är ganska vanligt problem tydligen som många gör fel. Annars ring Charly på Ny Bil i Sollentuna, det han inte vet om tysta automatlådor är inte värt att veta. BMW bla lämnar sina låder till han pg att dom inte kan fixa dom själva. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.