|
|
|
|---|---|
|
Tjenare nybliven bmw ägare med en fråga ang passagerar airbag! Har nyligen köpt en 525 M touring e39 03-04 och har kollat upp med bmw här i stan att passagerar airbagen är urkopplad men jag skulle dubbel kolla att kontakterna var ryckta!, Jag har plockat ner plasten under handsfacket och lyst upp men vet inte vilka kontakter det är? Nån som vet vad jag ska leta efter?! Måste snart in en barnstol där! =) Mvh Stefan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW kopplar bara ut den rent elektroniskt, tror inte dom rycker några kontakter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tar de inte ur airbagen (rent fysiskt) samt byter bälte på en E39? Jag vill minnas att Novation förklarade jobbet på det viset för mig när jag hörde mig för. Men jag kan minnas fel. | |
|
Jag fick krockkudden avaktiverad för 2 veckor sen på min e39'a. Det är bara auktoriserade verkstäder som får lov att göra detta. Precis som Hasso skriver, så gör de detta elektroniskt. Den auktoriserade verkstaden beställer en kod från BMW i Tyskland för att göra detta. samt att de byter bälte. Tror det är annan hårdhet på bältessträckare som gör att de byter bältet. På BMW var de noga med att påpeka att pappret om avaktivering som jag fick skriva på skall kopieras vid försäljning, ny köpare och säljare skall ha vars en kopia, samt att säljaren är skyldig att informera om att krockkudden är avaktiverad. På min e39 satte de även ett klistermärke i framrutan som säger att passagerar airbag är avaktiverad. För den som undrar gick detta loss på ca 4400:- hos Theanders i Lund (2010-12). |
|
|
Jag köpte min på Bmw i Umeå och säljaren visste inget om airbagen men jag såg på vägen hem att det satt en klister märke på passagerare fönstret att airbag ur funktion! Hörde med bmw här i stan och dom kollade upp mitt regnr och fick fram att den var deaktiverad 2006 men dom sa att jag skulle dubbel kolla att kontakten verkligen var ryckt! Mvh Stefan. |
|
|
Byte av bälte behövs inte på alla årsmodeller. På min 01:a fick jag göra det och det bältet dom ersätter med behöver sedan inte bytas tillbaka när man återaktiverar airbagen igen. På tidigare E46 -03 och E39 -03 så har inte bälte behövts bytas. När jag 2005 avaktiverade med bältesbyte på Theanders kostade det ca. 2500kr. Avaktivering eller aktivering utan bältesbyte som jag gjort några gånger brukar kosta runt tusenlappen. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.