AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.442

M3" Vilken vinterbil...

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Köpte min första M3:a dan före Julafton, efter mycket letande under hösten\vintern. Ett mycket fint exemplar i mitt tycke, 03:a, svensksåld, två ägare, 9500 mil, välbehållen mm. Kan säga att jag är helnöjd med min julklapp till mig själv hehe.

Det följde även med nya vinterdäck från den tidigare ägaren, så efter en hel del funderande så bestämde jag att ta M3:an istället för Audin till Julfirande hos min flickvän i Hudiksvall. Så garget fick vänta körkåt som man är :-).

Fint och klart väder på Julaftonskvällen i Gävle, så vi kör iväg med M3:an till Huddik och känner mig helnöjd, och bilen går som en dröm.

Går och bara myser under julafton och juldagen, men är även väldigt snabb på att vilja skjutsa släktingar och ungar kors och tvärs i Hudikområdet på Juldagen :-)

Sen så vaknar vi upp i morse med värsta snöstormen alá klass 2, en meter snö på bilen fast den har stått under Carporten. En halvmeter snö på vägarna, och jag tänker hur f*n ska jag ta mig hem till Gävle, ska jobba i morgon. Skottar fram bilen medans grannarna står och ruskar på huvuden och småskrattar åt galningen från Gävle, en BMW på vintern, kommer aldrig att gå... haha, osv. Backar ut, tänte väl iallafall prova.

Men döm till min förvåning...den diffade bakaxeln skjuter bara på, och bilen bara plöjer sig fram, inga problem alls, vart väldigt förvånad faktiskt hur bra den går i snön. Så jag kör ett par snörykande ärevarv runt kvarteret, vinkar förnöjt åt förvånade grannar med fastkörda volvon, saab etc tills min flickvän vinkar in mig och ber mig att sluta att skämma ut henne...hon bor ju där...jaja. En kopp kaffe och sen bar det hemåt utan problem.

Det jag ville säga med denna historia är:
Att dom som säger att BMW är dåliga vinterbilar, har nog aldrig kört en M3:a på vintern....men det har jag nu hehe. Nu åker hon in i garaget...en stund ;-)

God Jul BMW lovers!
Stefan
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kan inte annat än instämma - jag upplever min M5a som klippstabil nu under vintern.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Sh
22
Shorsh
323iA 96
Framhjulsdrivna folk klagar på alla bmw under vinter. Kan säga att jag var missnöjd själv för ett par år sedan, körde med dåliga däck utan dubbar. Fastnade vid nästan varje snöklump.

Nu har jag en ny bmw med nya kingstar dubbdäck, Inte minsta lilla problem med körning alls!
96 323iA
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Då är det väl på sin plats att gratulera herrn till nyförvärvet!
God fortsättning.
h-
23
h-wood
BMW x3 3,0d -15

Kan bara hålla med har funkat fint me alla bmw man åkt i på vintern.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Tackar B2L! Och ni andra :-)
Nu står hon i garaget med ett hål i instrumentpanelen :-) Installerar en Hualingan DVD GPS. Vart lite väntetid pga omärkta kablar på enheten. Men leverantören finns här på forumet, han skulle checka det. Kanon med detta forum när t.o.m leverantörer finns här :-)

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Stefux;
Måste hålla med, M3 an var en av de bästa vinterbilar jag har haft. Inga problem att ta sig till stugan vintertid trots oplogat och flera decimeter snö. Jag tror dock däcken hjälpte till en aning då jag körde på Hakka 5. Vi var även ute på vår isbana och sladdade, hur kul som helst:)

Stort grattis och Gott Nytt År.

//Stefan

Mina bilar:Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
detta visar ju hur bra man skulle kunna ha det även i en "vanlig" bil om inte alla biltillverkare tagit bort diffbroms som tillval och ersatt det med "elektronisk diffbroms via abs-bromsarna" vilket inte är i närheten av att fungera lika bra.
Rollerz
Varför snika in kan man undra?
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Fan, nu blir man ju sugen på att köpa vinterdäck till bilen och åka ut :)
Köpte mig en gammal(98:a) ford explorer 4x4. körde fast 2 m från utfarten i 2 dm snö. inte ens 4x4 low inställningen hjälpte. den diffade och bara 2 hjul drev och polerade upp den 2 grader kalla snön till isbanor.

Tog ut m5:an som jag hade snört på några halvgamla friktions däck. (meningen var att den skulle stå och vila på dessa genom vintern) Drog lös min 4 hjuls driva bil till plåtskåp utan minsta problem med m5:an sen fick den åka in i garaget igen. dumt att changsa för mycket med en avställd bil.

Det var ganska kul att se grannens min (som stog och skotta) när jag drog lös en fastkörd fyrhjuls driven bil med en sportbil. :D
opps särskrivning delux. aja det får ni leva med när vi saknar edit knapp:D
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Heinrich: Du gör säkert som jag, går förbi garaget varje morgon och tänker... "om det ändå kunde vara maj snart".

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge... putsa på!
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Hmm svårt det här med M3 i vargavintern...ska jag ställa av och in i garaget och vänta till våren. Jag har ju även min ZZR 1400 att se fram imot till våren, och det är definitivt inte någonting för vintern :-)...jag vill ha kakan äta den om och om igen. Så funkar jag... allafall med denna bil. Men så länge det är kallt klart och inge blask och större saltmängder så brummar jag nog på ett tag till, tvättar ofta ,bytt olja,, kör inga kortare sträckor inom stan osv.

Lär säga att jag har haft många Bmw:s, tjänstebilar, jänkare, men det här med körglädje/komfort slår alla rekord i denna bil och det i en relativt gammal 03:a på vintern :-). Kan nästan jämnföras med att köra hoj på nå vis (för dom som förstår), och då har jag knappt varit över 5000 varv hehe. Som sagt mycke bil för pengarna.
Hoppas inte pojken inom mig lyser igenom för mycket :-)

//Stefan
viobebe
323ti compacten jag hade var den sämsta vinterbil jag någonsin har haft, tung 6:a i fronten samt lätt i baken gjorde den riktigt hemsk på vinterväglag trots nya vinterdäck. Varje gång jag lämnade min son på dagis som låg nedanför i en liten dal så var jag tvungen och backa upp för backen för att komma upp förhuvudtaget, skämdes ordentligt varje gång kan jag säga. Teknikens Världs omdömen om 3 serien (E21) på 70 talet som sämsta vinterbilen (läs sladdvänliga bilen) stämde ganska bra överrens med compacten som var utvecklad på slutet 80 början 90 tal. Följer utvecklingen var ordet...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
323ti Compact -98 har en viktfördelning på 52% fram och 48% bak (i linje med BMWs "standard" på 50/50-fördelning +-3%).

Så "tung sexa i fronten och lätt bak" kan jag inte hålla med om. Däremot kanske den hade dåliga vinteregenskaper av andra anledningar (markfrigång, körgenskaper).
Ekin
viobebe -.."var jag tvungen och backa upp för backen för att komma upp förhuvudtaget"..

får ja fråga hur det kan hjälpa att backa upp med en bakhjuldriven bil? så att all vikt sätts på framhjulen?

Framhjulsdrivna bilar brukar gå bättre bakåt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.