AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.025

Däcktrycksförlust varning trots inget fel? Minnesfunktionen försvinner...någon?

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har lite frågor ang däcktryckskontrollen. Den har nu varnat varannan dag när jag kört om "Tyre pressure loss" trots att däcken är helt ok. Har kontrollerat däcktrycket och dem har inte rört sig något men ändå har den varnat vid 3 tillfällen på 6 dagar. Är det givaren som behöver bytas ut?

Sen tycker jag att minnesfunktionen inte fungerar helt 100. Har ställt in radiokanalerna 2 gånger nu samt sidospeglarna som inte tycks hålla minne heller.

Bilen har stått hos BMW sedan Augusti och när jag dagen innan leverans fick åka och fulltanka den som kompensation, så dök batterivarningne upp.
Kan det vara så att batteriet är dåligt och orsakar minnesfunktionen? Sätenas inställning och många andra detaljer har sina minnen, men just backspeglarna och radiokanalerna har jag lagt märke till att dem inte gör.
Räcker det att ladda upp batteriet (ackumulatorn) eller ska man köpa ny?

Tips någon? Jag tänkte om det är något enkelt att lösa själv. Annars har jag 1 år garanti.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... det omedelbara tipset är att kolla batteriets spänningsnivå. Med tanke på kylan just nu kan det vara så att det är lite för lågt och i sin tur ger en del lustiga effekter i form av minnesförluster (i bilen, inte hos föraren!)

----
BMW CS #6212
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Narvselius Jag kan garantera dig för att hålla värmen inombords krävs glykol på människor som också resulterar i minnesförluster
Kan hålla med om batteri spänningen men hade åkt till försäljaren så hade han fått lösa det på garantin
Oavsett om det är batteri ( som vi ju tror ) eller något annat kolla också så det inte har byts batteri med lägre spänning ( hade man gjort på min bil)
Har byt till ett riktigt batteri nu så allt funkar igen

Ha deT
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
ang däcktrycks givaren, problemet kan vara att den behövs resetas om du tex satt på vinterdäck nyligen. Hade samma varning efter jag bytte till väinterdäcken. Finns någon tråd om detta på forumet.

Mvh
Kristoffer
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jasså det finns en Reset också? Jag trodde att man bara skulle klicka på "Confirm Tirepressure" för att bekräfta att däcktrycket är den som ska gälla efter däckbytet. Ska kolla lite närmare på det snart.

Ang batteriet vet jag också att det kan ha riktigt roliga effekter om den har svagt EMK.
Får pallra mig dit i dagarna när dem har öppet och kolla upp det.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har du kört proceduren "confirm tire pressure" så har du nollställt den.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Klart, annars släcks ju inte varningen. Hade en E91-09 innan så jag vet hur det funkar, men varför den varnar fattar jag bara inte. Idag har den inte gjort det trots 15 mil körda. Får se imorgon

"Riktiga män kör diesel"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.