|
|
|
|---|---|
|
Hej. Idag startade jag bilen och efter att ha varmkört den i 4-5 minuter börjar den spotta ut vit rök som luktar lite bränt. Ingen varningslampa tändes på instrumentpanelen och jag byter olja/filter varje 1000: e mil och har bra koll på bilens kondition. Jag såg att ni hade en liknande tråd här och att ni pekade på vevhusventilation, topplockspackning och kondens i avgassystemet. Jag är skeptisk till att toppen har gått. Är det vevhusventilen eller är det kondens? Ska jag köra bilen en bra bit för att få detta att torka ut eller ska jag omedelbart uppsöka mekaniker? | |
|
Nu har jag kollat under påfyllningslocket samt ner i påfyllningshålet för oljan. Det ser bra ut och inget gult klet finns där. Oljenivån på oljestickan hade däremot sjunkit till min, men inget klet fanns där heller. Nivån på kylarvattnet var som det skulle och det var blått och fint som det ska vara. Jag kunde heller inte se att det hade tryckts ut någon olja någonstans runtom motorn. Låter detta som en is propp? Vad säger ni? Mycket tacksam för er hjälp. |
|
| Jag glömde svara på motorns gång. Under tiden jag varmkörde den gick den jämnt och fint och inget tickande ljud. När det började komma rök gick den samtidigt ojämnt och jag var tvungen att varva upp motorn för att den skulle gå jämnt igen (inget tickande). Efter att ha stängt av motorn, hade jag svårt att starta den igen. När jag väl startat den gick den jämnt igen in till garaget. Dock luktade det en aning bränt. | |
|
Avgaserna: Är de lätt ljusblå/kritvita kraftiga rökmoln som inte flyktas bort snabbt, och med tydlig "förbränningslukt", så kan det vara olja som förbränns. Vanligt t.ex på vissa Volvo/VAG-bilar bilar med läckande ventiltätningar (bussningar). Vattenånga/kondens är mera gråvit, kan vara nog så kraftig i vissa fall men har bara en svag luk och försvinner snabbt. Vanligt på många bilar när tempen ligger runt +/-5. Vid kallare temperaturer under 10-15 osv så kondenseras de varma avgaserna mer eller mindre kontinuerligt, skillnaden är att rökmolnet bildas en bit ut från avgasröret osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.