|
|
|
|---|---|
|
Hejsan all gott folk. Behöver lite hjälp med en multifunktions ratt som jag monterat i min e91:a Hade den vanliga multifunktions ratten i bilen. Nu har jag bytt ratten till en M-sport ratt med exakt likadana knappar som jag har på min gamla ratt. Men det funka typ i någon minut tills airbag lampan börja lysa och då slockna multiratten helt och går inte igång dvs fungerar inte alls har prova med att ta bort ratten och sätta i min gammla igen men funkar endå inte??? Vad kan det vara för fel? Kan det vara så att man måste släcka airbag lampan så funkar det igen?? Tacksam för svar. Håller på och blir tokig pga av det här! Mvh\\\A.J | |
|
Jag tycker det låter som ett kabelfel i ratten, kontaktdonen inte nedtryckta så djupt så de fastnat i hullingarna, Om du slarvat med jordanslutningen i ratten så tror jag du får problem med knapparna i ratten men är tveksam på om det påverkar Airbagen. Du vet väl att batteriet måste vara frånkopplat under hela den tiden som Airbagen är bortkopplad, annars tänds Airbaglampan som du måste återställa via diagnosuttaget. Lycka till! |
|
|
Hej där! Jo det gjorde ju inte jag så smart man är så kom jag på det efter att jag hade tagit bort ratten men då var det ju försent! Jordningen är det den som sitter med tutan eller en kabel som går från ratten till den här airbag plattan som sitter i ratten! Om du förstår mig rätt för det är väl bara den som kan jorda antar jag?? Men det är ju två olika kablar som går i en kontakt förs den från airbagen och den sitter ju tillsammans med tutans kabelstam sen är det ju multirattens kabelstam som sitter för sig själv bredvid? Tack för all hjälp jag kan få av er! Mvh///A.J |
|
|
OK! 1) Du har troligen inget fel på Airbagen utöver att den behöver återställas 2) Är du säker på att multiknapparna fungerat överhuvud taget efter monteringen? Kan det inte bara vara så att du inte tryckte i kontaktstycket före montering av Airbagen? |
|
|
Det fungera ju precis innan jag svängde med ratten och airbag lampan börja lysa då la allt av! Kan det vara att nått i naven där man sätter i kablarna kan ha gått sönder det är inte så troligt men man vet ju aldrig? |
|
|
Jag skulle börja med att lyfta bort Airbagen och titta, givetvis med bortkopplat batteri! |
|
|
Jag ska kolla med en kompis imorrn som har verkstad och se om han kan släcka airbagen. Kan ju vara som så att det kanske börjar fungera igen när airbag lampan har återställts! Om inte får jag riva lite och se. Men det konstiga är ju som sakt att min gammla ratt inte heller fungerar nu efter att jag plocka bort den och satte i den nya ratten, då måste det nog vara att airbag lampan måste släckas känns som att det har en sammanhang där mellan de två att fungerar inte airbagen i ratten så funkar inte multiratten! Kommer med ett svar på det hela imorrn! Tack så länge Steaman Mvh\\\A.J |
|
|
Så nu har jag fått reda på vad felet är. Släpringen var problemet! Måste köpa ett nytt eller beg. Ena slingan har gått av och det är den som går till multiratten! Men undra hur mkt den kan kosta? Någon som har bytt den eller vet något om priserna? Mvh\\\A.J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.