|
|
|
|---|---|
|
Har som rubriken lyder fått oljeläckage på bilen. Fick reda på det för ca en vecka sedan då jag hade besiktning och det var olja på undersidan av motorn. Såg inte något ifrån vart det kommit. han har inte läckt några större mängder då jag fyllde på en liter för drygt 2 månader sedan när check oil level lyste. Sen strax före besiktningen fram tills igår så har check oil level börjar lysa lite till och från. början den lysa och man stänger av bilen så står det inte. har kollat på stickan både när det stått i displayen och inte. och stickan har stämt med det som displayen visat. Men i förr går så hade det börjat droppa efter bilen när vi kom fram efter en stunds körning. Då hällde jag i en liter. men efter att kört några kilometer till så började check oil level lysa igen och kollade på stickan och det var på nedre strecket. samt att det kommer ett skumt susande ljud gemensamt med att man gasar/varvtal. kom dessutom en skum lukt inne i kupén vid den lilla färden efter att jag fyllt på olja. Har läst att det kan vara fel på flera saker men har inte bra möjligheter till lift etc så jag uppskattar om någon kan ge bra tips vad man kan kolla efter specifikt eller om någon direkt vet vad det är? Tack i förhand | |
| Kan det vara som så att vevhusventilationen "till slut" satt igen sig helt vilket leder till att oljan trycks ut? I vart fall droppar det efter bilen bör du inte använda den, kontrollera det du kan själv, har du tur kan du lokalisera läckaget själv, sen återstår frågan om du kan fixa själv eller inte. Är du det minsta osäker så lämna bilen till en kunnig mek, bruka inte bilen. | |
|
Enklast är väl att spola rent allt underifrån och köra en sväng så borde du kunna lokalisera vart läckan är? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.