AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.333

Koppla ur passagerar airbag X5 E70

Sida 2 av 2
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Amli: Det kan vara min de håller på med. Det är deras fd demo som jag skall hämta ut på torsdag.

Kostnaden vet jag inte exakt då den blev en del av affären. I Danderyd sa de att det ligger runt 8000kr inkl arbete.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag har nu även jag fått tid till att installera nyckelavstängning av passagerar airbagen (efter mycket om och men...). Känns bra. Priset jag fick var 8100-8300.

Tack Robert J för att du meddelade detta. Jag hade nämligen gett upp hoppet efter att fått så olika och oklara besked.
Ro
972
Robert J
Kul att det löser sig för dig!

Jag hämtade bilen igår och det var helt korrekt gjort. Ser exakt ut som det gör på dem som har avstängningen från fabrik. Nyckel på sidan av panelen och lampa i taket som talar om att den är avstängd.

Återstår nu att se om det går att ordna ISOFIX fästen fram också.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har switch-off nyckel för airbag (passagerarsida) på min E91. Konstigt att en X5 inte har en sådan funktion?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Robert J. Kul att höra att det blev så bra. Jag har varit lite störd över att det inte gått att fixa innan så jag är nu lättat att det löser sig till slut.

Grodan, det finns en sådan funktion även på X5 E70 men det bör beställas vid nyköp. Eftermonteringen har visat sig inte vara helt självklar.
Robert J
Angående isofix så kommer jag med lite funderingar. På min e91 så beställde jag isofix fram (bak är standard) och då fick jag nyckelhål för att stänga airbag som du nyss instalerat. 800:- betalade jag 2006 och tyckte det var kalasbra och borde såklart varit standard.
Men nu när jag beställt F11 så finns det inte som tillval vad jag sett. Men om jag minns rätt så går det att få airbagen avstängbar med nyckel MEN man kan inte få isofix fram längre.
Sjukt irriterande tycker jag om det stämmer, och det tror jag tyvärr det gör.

När jag tog upp det med min säljare så gav han sig på en förklaring att bmw troligen tänkt på säkerheten och att det skulle vara bättre för barn att sitta bak. Men då finns ju ingen anledning till att ha avstängbar airbag fram om dom är så måna om barn.
Samtidigt ifrågasatt jag om det verkligen är säkrare att sitta bak för barn då jag trodde (vill minnas att jag läst, men kan ha helt fel) att bilar var konstruerade krockskyddsmässigt för att sitta fram och att kritik riktats mot biltillverkare att krocksäkerheten bak inte varit tillnärmelsevis lika bra som för främre passagerare.

Jag blev i alla fall besviken över att inte kunna få isofix fram till f11, sen om det är bättre att sitta fram eller bak för barn är inget som jag vet 100% (eller ens 50% ;-) )
Men ibland kanske inte alternativet finns att ha barnet bak och då skulle det kännas bättre med isofix fram.

Blev mycket svammel från min sida utan något konkret gällande ursprungsfrågan.
Men jag tror min mening var att det kanske inte går att få isofix fram till din bil.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
inte ens Volvo V70/XC70 har isofix som tillval fram och dom brukar verkligen vara i framkant när det gäller barnsäkerhet. När jag beställde min förra XC70 2008 fanns det inte som tillval. Nu löste dom iofs det i efterhand på verkstaden.
Amli
Vilket betyder att bmw gjorde en stor miss när dom lät montera isofix till e60/61, e90/91 och e87 som extra tillbehör för 800:-? (säkerligen till andra modeller också, men dom har vi inom familjen och alla har isofix från fabrik fram)
Jag menar såklart inte att du ska ställas till svars för denna fråga även om det låter så i mitt svar.
Men som du säger att inte volvo haft isofix fram och att det berott på barnsäkerheten så har ju bmw gjort fel från början men sedan rättat till det.

Somsagt mitt svar är inte riktat till dig perssonligen, utan bara en frågeställning hur bmw resonerat.
Amli
Glömde en fråga.
Om volvo ordnade det i efterhand med isofix, informerade dom inte om riskerna att ha barn fram eller struntade dom helt i säkerheten och ville bara ha en nöjd kund?
Eller var dom efter i utvecklingen och gjorde allt för att hänga med i racet?

Om första frågan är nöjd kund så gjorde såklart volvos perssonal fel men volvo generellt rätt. Bmw under samma tidpunkt gjorde i sådana fall fel.

Som jag sa i förra inlägget så riktar jag såklart inte kritiken mot dig. Men det är roligt och givande med en diskussion för att jag själv ska förstå varför isofix tagits bort fram, som jag utnyttjar i bägge våra bmw:s nu.
Ro
972
Robert J
Det verkar som man ändrat "paketet" efter E90. Nu heter det bara Deaktivering av Airbag, förut hette det Avstängbar airbag och ISOFIX.

Jepp, verkar inte bättre än att man bara kan få avstängning av Airbagen, men det är OK då mina stolar går att montera med bälte också.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
ryk 330xi:
Jag menade inte att BMW har gjort någon miss, bara att det inte är unikt för BMW att inte ha ISOFIX fram. Även min Audi A4 2006 hade ISOFIX som standard i framsätet. Jag vet inte vad det beror på att vissa har det och vissa inte.
Att det inte fanns på Volvon tror jag berodde på att det inte gick att fälla framsätet helt plant framåt med ISOFIX, vilket det går i vanliga fall som standard utan. Det var inte tal på barnsäkerheten när jag fick det monterat och heller inga problem.
Min fundering var varför bmw haft isofix fram och sedan tagit bort det. Är det pga av att det inte är säkert att ha barn fram och således fel att montera det första gånegen, eller sålde det inte tillräckligt bra för att ha det kvar på nya modeller?

Våra stolar går också att montera med endast bälte, men då dom har isofix känns det dumt att inte använda dessa. Det måste ju ändå vara säkrare att ha stolen fastspänd i bilen än att ha den med endast bälte.

Sedan är jag såklart intresserad av att veta vart det är säkrast för barnen att sitta i bilen, fram eller bak. Även om jag inte planerar att krocka så vet man ju aldrig när olyckan är framme.
Skulle mina barn då skadas av att jag omedvetet satt dom fel skulle det ju vara svårt att förlåta sig själv pga av okunskap.
Är det säkrare att sitta bak med isofix eller fram utan isofix, eller fram med isofix?
Den lilla sitter bakvänd vare sig det är fram eller bak, den större sitter framvände bak eller fram.

Återkommer när jag gonattat den äldre, den lilla är just nerbäddad ;-)
Ro
972
Robert J
Jag skulle tänka mig att bästa platsen för barnstolen är i mitten bak. Lågt till sidorna och långa deformationszoner både fram och bak. Har man sedan två stolar/barn så stupar det.
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Har en X5 E70 utan möjlighet att stänga av airbagen i fram. Barnen har suttit i bak hela tiden och fungerat kanon. Åker iofs inte långa sträckor själv i bilen med barn så har nog inte förstått behovet av att ha barnstolen i fram. ;-)

I övrigt håller jag helt med om att man givetvis lägger till möjigheten att stänga av när man köper. Tror dock inte att det tillvalet fanns första året/åren.
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Gissar att det säkraste är i bak och givetvis bakåtvänd. Men allt beror ju på vart du får smällen vid en krock. I bak har du ju hela front och bakpartiet som skyddar vid en krock. Endast sidan som är en utmaning. Sitter airbag i sidan också liksom stålbalkar. Men tror inte det är någon skillnade på dörren fram och dörren bak. Alltså borde det i teorin var mer säkert i baksätet. Men har ingen fakta bakom min analys.

Mitten bak har inga isofix.

Jag tänkte skaffa barnstol med isofix för flexibiliteten att lfytta mellan bilar. Sedan när jag insåg att det är en jäkla platta som skall monteras också lade jag ned det helt. Dessutom dyrt att utrusta två bilar med det och barn som växer. Tycker inte isofix var speciellt smidigt. Kör på vanlig barnstol med bälten och det fungerar kanon för mig. Känns bra att ha en tung framstol som barnstoler ligger an mot.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag har bara använt Isofix i samband med babyskyddet. Istället för att hålla på att spänna runt bältet varje gång klickar man bara i det. Sjukt smidigt.
På de vanliga bakvända stolarna kör vi som vanligt och spänner fast med bältet då de ändå hela tiden sitter på plats och tas inte i och ur på samma sätt. Tycker dessutom att de blir väl stora och klumpiga med Isofix.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.