AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.335

Koppla ur passagerar airbag X5 E70

Sida 1 av 2
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Hej

Jag skulle vilja koppla ur airbagen vid passagerarstolen på min X5 E70 då jag vill montera en bilbarnstol där, men min lokala BMW återförsäljare säger att det inte är möjligt. Kan det verkligen stämma? Det låter ju helt otroligt att det inte ska gå.

Är det någon som vet hur det ligger till eller har egna erfarenheter?
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Klart de går, allt går bara man vill. Men troligt måste du byta ut bältet till en utan bältessträckare och göra en omprogramering i datorn. De var det dom sa till mig och jag har en E53 men kan inte tänka mig att det är någon större skillnad på en E70.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag har kollat runt lite och det är inget som BMW gör på denna modell då det inte finns något eftermonteringskit. Det är RIKTIGT jävla dåligt om man frågar mig.
Jag är så störd på detta så jag på allvar överväger att sälja bilen för BMWs ofattbart dåliga flexibilitet.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Som vanligt med amerikansk tillverkat skit :)
jo
114
josc
525 Touring -05
Bra info Amli. Jag har börjat leta e70 x5, men då är det bara att lägga ner direkt alltså.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Du kan köpa en x5 e70 om den har tillvalet airbag som går att koppla ur med nyckeln.
Det kostar bara 500:- och jag kan inte förstå att det inte är standard.
Jag har alltid valt till det vid nybilsköp för utan det krymper marknaden inför försäljningen.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Info till Josc

Deaktivering passagerarairbag kod 5da 500:-

Då sitter det ett "lås" på sidan av instrumentbrädan innanför passagerardörren där man helt gratis kan koppla ur och i den flera gånger om dagen(-:
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Precis. Det kostade i princip ingenting att beställa nyckelavstängning vid nyköp, men det går alltså inte att göra i efterhand. Helt ofattbart i min värld.
Det är dessvärre ganska få beg. E70 som har just detta tillval. Ytterst märkligt att det inte är standard som sagt.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Om ni letar efter X5 E70 och har som krav att den har deaktivering passagerarairbag bör man kolla extra på bilder m.m.

Som denna på blocket: BMW X5 3,0 SD Sportpaket 286hk -08 för 429000:-.
(Länk nedan som kanske inte funkar)

På bilderna ser man låset för att stänga av airbagen, men det framgår inte inte texten.

Det är nog vanligt att folk inte vet att det är ett tillval och således inte skriver ut det i annonsen.

Länk
Avstängningsbar passagerarairbag följer med tillvalet isofix.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
ISOFIX är standard höger och vänster bak på BMW X5 E70 medans deaktivering passagerarairbag är tillval!

Däremot kan det vara så att man automatiskt får ISOFIX fram när man väljer tillvalet deaktivering passagerarairbag.

Man kan altså inte välja till ISOFIX.

Mvh G
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det går att eftermontera avstängningsnyckeln. ca 8000kr kostar det. Det är nyckelvredet, lampan i taket, sladdar och en massa jobb. Jag har fått förklarat att det tar nästan en dag att riva ur och montera detta då man måste riva hela instrumenteringen och taket.

Man kommer att göra detta på den X5 40d som jag köpt.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Robert J, var har du fått denna information? Jag har ringt runt till flera ÅF och alla har nämligen sagt samma sak.
Ro
972
Robert J
Lindholms i Umeå har gjort det på min och BMW i Danderyd har gjort det. Kan vara att det inte finns någon sats bara och dessa plockar ihop delarna.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det var ju jättemärkligt då det är just Lindholms jag kontaktade först. Var det länge sen du gjort det? Då måste jag kontakta dem igen...
Ad
21
Administr8or
BMW X6 50i -08
BMW Solna kopplade in min p-airbag för 2800:- men då hade jag originalbältet sparat så det blir antagligen ännu dyrare om man inte har det.

Jag hade dock E53 men det bör väl vara ungefär samma pris.
Ro
972
Robert J
Det var någon vecka sedan jag gjorde klart affären med dem och jag har talat med mecken som skall göra det och det var inga problem. Enda vi inte visste hur man skulle lösa var ISOFIX fästena, men det får bil en senare fråga. Får bilen på torsdag. :) Skall dock tilläggas att det är en E70n, men det borde inte vara någon skillnad mot en E70.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Jag har som jag sagt tidigare tillvalet avstängningsbar airbag fram.
Jag har dock bara ISOFIX i baksätet. (2 ytterplatserna).
Har för mig att det i min E61 var ISOFIX även i komfortstolen fram.

Nu ska det in barnstol och jag har köpt Maxi Cosi barnskydd samt familyfixplatta med ISOFIX-fästen.

Nu inser jag att jag bara kan ha den i baksätet.
Någon som vet om man kan få in ISOFIX i framsätet.
Det är väl bara en bygel som sitter fast i stolien mellan sits och rygg.

Mvh Gustaf
Ro
972
Robert J
Jag håller på att kolla om det går att modda ramen och få ISOFIX. Kollar man på RealOEM så ser det ut som att det bara finns en ram och den har inte fästen. Stämmer detta så finns det inte ISOFIX fram till E70 ens från fabrik. Nästa vecka vet jag mer...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Robert J, du har möjligtvis inte din bil inne hos Lindholms Bil just nu? Jag ringde dem nämligen idag igen och då höll de på med en X5. Då det var första gången de gjorde detta sa han, kunde han inte ge mig något pris utan det skulle jag få först när det arbetet var klart.

Du får gärna meddela vad det kostade att installera den avstängbara airbagen när det är klart och hur det blev.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu har jag inte erfarenhet av E70 eller E53 men väl av E60/61 och E39 som ändå delar en del teknik med dessa. För det första så är det ingen idé att jämföra erfarenheter från E53 då den förutom namnet inte har så mycket gemensamt med E70. På E53 precis som på E39 och E46 så programmerades airbagen bort och för vissa årsmodeller krävdes det att man bytta bälte. Det bälte man bytte till ska vara av en nyare typ som satt som standard fr 2003 och det klarar av både med och utan airbag, dvs man behöver inte byta tillbaka till det gamla bältet.

På E60/E61 från modellår 2006 när startknappen kom så erbjöds Isofix fram med nyckelavstängningsbar airbag. Kostade kring 1000-lappen att kryssa. Det enda sättet BMW kan koppla ut airbagen är att eftermontera denna nyckelavstäning vilket jag har fått olika prisuppgifter (8-10'). Dock så eftermonterar dom inte Isofixfästena. Vad som gäller för tidigare E60/E61 (03-05) var verkstaden lite svävande på. Jag tolkade det som att 03-04 hanterades liknande E39/E46 medan 05:orna i många fall inte alls gick att koppla ur airbagen på.

För E70 borde det således antingen finnas ett eftermonteringskit för nyckelavstängning alternativt så monterar dom ett från E60/E61.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.