AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.604

Måste man byta vevhusventilation?

ar
5
arrvid
bmw 523-00
hej! har en 523-00, vart lite nojig här om dan,skulle åka en sväng tyckte att bilen gick lite konstigt.Den ville stanna på tomgång och gick lite oroligt.Gick ur och lättade på olje locket och kunde ana ett litet övertryck.Ställde bilen i varmgaragae i 2 dygn, därefter plockade jag bort oljeröret till stickan men kunde inte hitta ngt stopp överhuvud taget blåste och sköljde igrnom utan problem även den sk dubbel manteln verkade helt fri från koks eller andra tecken på stopp. Kunde även blåsa utan problem genom slangen från ventilkåpan ner till röranslutningen på oljestickan. Frågan är om man löser problemet genom nya isolerade rör eller om det var en tillfällig ispropp? Kan man isolera dom gamla rören om det inte är ngt fel på dom eller måste man köpa nya? Kan tillägga att jag sett lite gult under locket.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Kan bara tala för mig själv, men jag har m52 Motorn, med en annan konstruerad VV.

Jag bytte min, när man tar bort den gamla, speciellt avskiljaren så är detn rejält kläggig, även om man tar in den och låter den ligga ett dygn i rumstemperatur så var klägget rejelt seg. Man kunde banka avskiljaren mot backen och det kom ut seg gul sörja. Den är m.a.o tror jag gansksa så svårt att få bort.

Efter bytet köpte jag billig rörisolering på Biltema och drog runt mina rör. Köpte endast en ny avkiljare och återanvända allt annat då gummit såg bra ut. Men som sagt isolera rören. Lätt o billigt.

sedan gör jag så att jag kan ibland låta motorn stå på tomgång i en 40 min eller nåt efter att ha kört en tur med den så den är genom varm. då brukar mitt klägg unde rlocket försvinna. Då ångar det bort när motorn är genom varm och får inte någon direkt kylning av luften när den står still (förutom flälten då) men det är fartvinden som kylet mest i högre farter..

Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
humm..
VhV är så här års ett ganska omdebaterat ämne...
Tänkte så här.. I en annan tid ägde jag en massa "volvossar" där skulle man byta ett "plastfilter" = en plugg med massa hål som "guggade i gen-sig" om man körde korta stäckor / kallstarta osv...dvs byttes inte detta "sprängdes B21/23:an ...garanterat...så man bytte detta när man bytte olja..en tidig variant av "vevhusventilation" i ...miljöns heliga gral....

BMW är ju en Tysk produkt mao saker görs ordentligt med vetenskap och som miljötalibanerna på-beropande.. ordentligt = då blir det jobbigt å besvärligt
Konstruktionen är säkert bra (och förbättrad med isolering osv på reservdelarna man tvingas köpa)
Saken är den att OAVSETT KÖRSTIL SÅ BORDE EN INSPEKTION/ BYTE AV "detaljer" (det som måhända guggar ihopsig)...ingå i de av BMW "bestämda" servicintervaller (ca 2500mil...vilket är åt h-vete för länge)....

Eller vad tycker den församlade ????

Ska för övrigt hämta en "renoverings sats" på måndag...och "tokmeka i ett skitkallt gatage i veckan ...inte imponerad.....

Trollet
ar
5
arrvid
bmw 523-00
Ja det är inte lätt det här!! Min fråga är närmast om jag får ngt som fungerar bättre genom att byta vhv.eller om jag lika gärna kan isolera delarna själv?J ag upplever inte att jag har ngt stopp i cyklonen eftersom det går att blåsa genom slangarna i stort sett utan motstånd. samtidigt vill man ha en bil som msn kan lita på även när det är kallt.Jag tycker mig ha sett här på forumet att en del får problemet även med den isolerade varianten och det är det som gör att man blir lite tveksam.Hr fått ett pris på ca 5000 för att byta inklusive delar - men jag skruvade den allt själv i går förutom cyklonen och den kunde jag ju blåsa igenom som sagt var. Kan tilläga att jag kör på en mineral olja som har gått ca 300 mil.PS är det ngn som har tips på hur man får den cyklonen utan att ta den insuget. tacksam för svar
Varför i hela fridens namn kör på mineral-olja? Din motor skall ha en syntetisk olja av god kvalitet, tex 10W40, 5W40 eller liknande (Castrol SLX/Edge,Mobil 1, Shell Helix Ultra osv).
ar
5
arrvid
bmw 523-00
angående oljan till min bil är det dels av egen erfarenhet,andras erfarenhet. har varit i kontakt med bmw och oljan som jag använder klarar kraven som bmw ställer med råge. i övrigt kan jag säga att det finns ingen som helst tendens till koks i oljeröret som jag har förstått är en av anledningarna till poblemen med vhv.Rätt eller fel olja ja var och en blir salig på sin tro!!
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Finns vissa fysikaliska "regler/ lagar" som det är svårt att bygga bort:
Kallt klimat, korta körsträckor = kall motor...med varma "inslag" = fukt utsöndras... detta i kombination med olja / olje rök/dimma...= "klegg"...-

Det å en massa -grader på det = saker fryser......

Oljans kvalité.... ja en äldre bilmek sa till mig en gång: så länge du inte tävlar med bilen (= 6500rpm i timmar...) ..byt olja ofta (500-1000mil) kör du som vanligt folk kan du hälla i va skit som bar oljan är ny....

Byt ofta (billig) olja = förmodligen billigare än 2500mil med dyrolja... å på så vis ...även få bort "fukten" i oljan......jaja om aldrig motorn blir varm...visst...

Tänk om man följt den visa mannens ord...så hade man sluppit hämta dyr vevhusventilations renovering...samt bytet i morgon ...i ett kallgarage...SUCK!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.