|
|
|
|---|---|
|
Iridium,platina,bosch,ngk? vilka e bäst? ngn som upplevt ngn skillnad beroende på stift? superman | |
|
Nu kommer du säkert få svar i stil med "NGK är vad din bil skal ha" o liknande:). Jag tänkte INTE ge mig in i den diskussionen utan kan återge mina blygsamma efarenheter. På en bil som din så lär det sitta "flerelektrodsstift" (3 till 4 sidoelektroder) original, på en sådan bil är min åsikt att det är sällan man märker någon skillnad mellan de olika fabrikaten. Jag har tex monterat sk "Tuning-stift" i min Passat -95. Original så satt det 3-elektrods NGK har jag för mig, har även kört med Beru Ultra X o nu till slut Brisk Premium LGS ("Tuningstift" med extremt långt gnistgap, ca 3mm). Jag märker ingen skillnad på gången eller förbrukningen, bilen går lika bra med samtliga stiftfabrikat, sen kan det givetvis finnas små-små skillnader, men inga märkbara. Brisk stiften som sitter i för tillfället har relativ kort livslängd (3000mil), dessutom kräver de att tändsystem och batteri är "fit for fight", speciellt på vintern. Har hittills gjort kallstarter som mest kring -12 grader o bilen hoppade igång med en gång, som vanligt med andra ord. Men som sagt vid -30 så kan det ju tänkas att krämen i batteriet inte räcker till för att "fyra av" stiften, inget jag kan svara på dock. På min andra bil (M E34) satt det 1-elektrodsstift original. Jag kör även Brisk Premium LGS i denna bil, o här märker jag skillnad! Jämnare/mjukare gång, känns som om den "drar" tidigare osv. När man ser på hur stiften ser ut efter fullgjord tjänstgöring (ca 2000 mil) så ser de oförskämt bra ut, stiften lirar helt enkelt utmärkt i M5 motorn. Brisk-stiften ligger prismässigt som originalstiften, jag vill dock påpeka att de ställer HÖGRE krav på tändsystemet, halvtaskiga tändspolar avslöjas DIREKT, finns exempel på detta bland oss som kör med Brisk-stiften i M5 E34, i samtliga fall så berodde "misständningarna" på kass spole och/eller tändrör, sen att bilen gick utan misständningar med originalstift o kass spole/tändrör gjorde att man blev konfunderad i början... Stift från M5:an ca 1500 mil: Länk Passatens stift, kontroll efter ca 400mil: Länk |
|
| sök efter "ngk pdf" på forumet så hittar du en tråd med länk till utdrag ur BMW TIS som visar att BMW rekommenderar NGK Platina fyrelektrod (de du har original på M54B30 i E46) med 10000mil serviceintervall och att de även rekmommenderar dessa stift till nästan alla gamla motorer som inte hade det från början (då med 6000 mil intervall). Dessa köps billigt från england, finns ingen anledning att köpa något annat då tycker jag. Se den andra tråden. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
NGK Platina 4 elektrod BKR6EQEP alt NGK V-line platina VL30 Billiga i USA om du har några kontakter där elller i UK Inga andra stift har nått i din bil att göra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för alla svar...nu ska jag kolla ebay där e billigt.... superman |
|
| hittade i usa på ebay, 450 spänn för 6st inkl frakt | |
|
Hittade också på brittiska e-bay för £40 inkl frakt. Borde vara bättre att köpa där för att slippa momsen som läggs på vid import fr USA. Mekonomen: 190 kr/styck.... |
|
|
Mekonomen, BMW, Meca, Autoexperten. Alla ligger runt 180-200kr/st. mister solutions i UK tar ca 80kr st inkl frakt. Och från UK är det som sagt garanterat tull och (svensk) momsfritt. |
|
|
Jag var in till Biltema och de har stift som passar Motor:M54-B22 Stiften kostar 39.90/st :) Brisk A-line, 27 JJ |
|
|
Skulle jag aldrig nånsin ens fundera på att köpa. Man byter alltså sex stycken varje 10000mil. Köp t.ex. 6st från Länk för ganska exakt 500kr inkl moms och frakt. Merkostnaden mot Biltema för att få RÄTT stift är alltså 260kr på 10000mil........ Att då köpa något annat får hamna på dumsnålskontot tycker jag. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Biltemas stift "passar inte alls". Det finns bara ett användbart tändstift =NGK. Att skruva i nått annat är inte relevant överhuvudtaget. NGK är helt enkelt nummer 1 när det gäller tändstift och det har det varit i alla tider som jag skruvad bil. Har alltid funkat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ser att det är NGK för HELA slanten här, precis som jag befarade:) | |
|
Gällande Hassos kommentar "passar inte" så är min åsikt att även stift av andra fabrikat (Bosch, Denso, Beru, Brisk osv) passar. Tändstift är ju inte sååå avancerade saker, men det är klart värmeområdet för "passande stift" mellan de olika fabrikaten kan aldrig vara identiskt då detta beror till stor del på hur stiftets del som sticker ner i cylindern är utformad, dessutom så finns det ju div ISO-normer som skall säkerställa produktens kvalitet mm... A-line stiften motsvarar tex NGK "longlife" stiften, Brisk var/är bla OEM-levarantör till bla VW och Volvo. Men jag håller med NGK är bra stift absolut, o till ett pris av ca 500kr så tycker jag inte att det finns nån anledning att välja nåt annat. Skulle JAG valt nåt annat skulle jag satsat på Tuning/Racing stift, och ja även NGK har sådana:)! |
|
Visst passar dom rent mekaniskt därav " ". Men dom har inget i en BMW att göra, inga andra bilar heller för den delen:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
BMWs info: Länk 12129071003 som står i PDFen = NGK BKR6EQUP Länk Sen tillkom också 12120141871 (BOSCH FGR7DQP) Länk Men nu står båda listade som avslutade på realoem.com! Ersatta med 12120037607 Länk som jag inte vet vad det är för nåt (Bosch?). Observera det stora antalet bilar som alla tre stift är listade på, även bilar som tillverkades innan dessa stift fanns. |
|
| 12120037607 = Bosch FGR7DQP enligt Schmiedmann.se men även NGK enligt diverse ställen man hittar om man googlar. Kanske bara är en administrativ ändring av artikelnumret, vad vet jag. | |
BMW High Power som är originalmonterade är NGK Platinsstift sedan 09/98 det står BMW på ena sidan porslinet och NGK på den andra sidan Bosch kommer i botten på listan för användbara stift sedan 70-80 talet i alla fall i min värld, det fanns då bilmodeller som överhuvutaget inte fungerade med Boschstift. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej igen! Jag skulle byta till mina nyinköpta Brisk-stift (Biltema) När jag jämförde dem mot de som satt i så visar det sig att Brisk-stiften är ca 1,5 mm längre!!? Enligt Biltema ska de passa!? Vågade inte chansa utan har nu istället beställt "BKR6EQUP NGK Spark plug" Köpte dem i från "Mister Solutions" tack för tippset Yngve "Hasso" Carlsson! Hoppas detta blir bra nu :) JJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.